Standaard software uitproberen in een proeftuin


Proeftuin

Na drie afgewerkte software selectie stappen zijn we uiteindelijk bij de SaaS oplossing uitgekomen die onze voorkeur heeft. Nu hoeft die zich alleen nog maar te bewijzen in een proeftuin.

In de vorige stappen hebben we al een product-demo van de leverancier gekregen. Daardoor heeft de projectgroep al een goed beeld en een gevoel van de mogelijkheden van de software. In de proeftuin betrekken we dit breder en leren bovendien alle betrokken units de business software beter kennen. In deze fase zullen tevens weer nieuwe vragen en discussies onder de gebruikers ontstaan. Dit helpt alleen maar mee aan het begrip en de acceptatie van de applicatie.

Doelstelling van de proeftuin

In een geïsoleerde omgeving vaststellen of de geselecteerde business software daadwerkelijk kan wat we willen.

Vragen over de SaaS oplossing

In de proeftuin bepalen we onder meer of het product en de leverancier kunnen waarmaken wat ze ons tot nu toe hebben beloofd.

Met de eerste aanpassingen voor onze case voltooid, is het tijd om te valideren of het team op schema ligt met de configuratie van de SaaS applicatie.

Vragen die we moeten beantwoorden zijn:

  • Hoe gedraagt de software en/of de benodigde modules zich in onze IT stack en bestaande software?
  • Doet de SaaS oplossing echt wat we ervan verwachten?
  • Is duidelijk welke impact de software heeft op ons netwerk?
  • Zijn er aanpassingen nodig om de software te laten functioneren zoals wij willen?
  • Welke andere voor ons nuttige functionaliteiten bevat de software?
  • Welke rollen onderkennen we in de software?
  • Hoe kunnen we gebruikers voor de verschillende rollen autoriseren?

Maar ook

  • Is de ondersteuning van de leverancier daadwerkelijk zo goed als hij heeft beweerd?
  • Worden problemen tijdens de proeftuin snel en adequaat opgelost?

Vragen over de gebruikersorganisatie

De genoemde technische en functionele vragen zijn eigenlijk van ondergeschikt belang aan de belangrijkste vraag: Past de business software bij onze organisatie? Vragen die daarvoor beantwoord moeten worden zijn:

  • Ervaren de gebruikers de business software positief?
  • Vergt de business software niet te veel ingrijpende aanpassingen van de bedrijfsprocessen?
  • Is de software eenvoudig aan te passen aan onze werkwijze?

De positieve beantwoording van deze vragen blijkt in de praktijk de grootste succesfactor te zijn.

Inhoudelijke Proeftuin sessies

In een grote SaaS-implementatie zullen er drie sessies zijn.

Sessie 1, de proeftuin stappen

  • Vraag voor de eerste stap alle Subject Matter Experts (materiedeskundigen) samen met andere bedrijfsprocesdeskundigen en superusers.
  • Zij praten over elk bedrijfsproces en hoe ze zijn getransformeerd in de software.
  • Demonstreer het proces in de nieuwe software en laat de gebruikers vervolgens de taak individueel uitvoeren. 
  • Zorg ervoor dat we een werkhulp- en gegevensblad verstrekken voor elk proces dat we gaan testen, zodat elke gebruiker weet waar hij moet klikken en wat de verwachte resultaten zijn.

Noteer alle successen en mislukkingen van elke stap en let ook op eventuele gebreken aan functionaliteit, softwarefouten of belangrijke gebruiksproblemen. Zorg ervoor dat zowel het functionele team als het technische team deze stappen faciliteren.

Software configuratie.

Op basis van de problemen die tijdens sessie 1 zijn ontdekt, maken we een lijst van de belangrijkste 10-15 kritieke items die het team vóór de volgende sessie moet oplossen.

Sessie 2. Herhaling van sessie 1

Voer een tweede sessie uit met de gebruikers en noteer de juistheden en fouten van elke stap, samen met een gebrek aan functionaliteit, softwarefouten of belangrijke gebruiksproblemen. Breng de nodige wijzigingen aan in de SaaS configuratie.

Sessie 3. Herhaling van sessie 2

Voer een derde proeftuin sessie uit met de gebruikers en noteer het slagen en mislukken van elke stap, samen met een gebrek aan functionaliteit, softwarefouten of belangrijke bruikbaarheidsproblemen. Breng de nodige wijzigingen aan in de softwaretoepassing.

Proeftuin scenario’s

Het heeft niet veel zin om klakkeloos met een proeftuin te starten. Het is belangrijk om eerst een plan te maken. In het plan staan de acceptatie criteria en de belangrijkste vragen. Het plan beschrijft volgens welk scenario we de proeftuin gaan uitvoeren. Er zijn grofweg 4 scenario’s die we ook door elkaar en deels kunnen gebruiken. We kunnen echter elementen uit de verschillende scenario’s pakken en verwerken in ons eigen scenario. De aanpak die we kiezen is vooral afhankelijk van de situatie waarin onze organisatie verkeerd. Hebben we te maken met nieuwe of bestaande bedrijfsprocessen? Moeten we oude software vervangen? Is er sprake van een fusie, een overname of een bedrijfssplitsing?

Scenario 1. Delen testen

Slecht bepaalde delen van de business software worden door de gebruikers getest. Gebruikers bieden hun testgevallen aan en beoordelen de verwerking daarvan. Dit vindt bijvoorbeeld plaats als we een nieuwe afdeling aan een bestaand systeem toevoegen.

Scenario 2. Testen met proefconversie

In dit scenario koppelen we de proeftuin aan een proefconversie. De data uit het bestaande informatiesysteem lezen we dan in geheel in de proeftuin omgeving zodat we de werking kunnen beoordelen. Dit is soms nodig bij pakketten die werken met capaciteitsplanningen of administraties waarbij we de juistheid en volledigheid alleen met behulp van de complete dataset kunnen vastgestellen.

Scenario 3. Schaduwdraaien

Bij deze vorm van testen worden alle verwerkingen in zowel het oude als de nieuwe applicatie doorgevoerd. De output van beide systemen vergelijken we, waarbij bovendien voor ieder verschil een verklaring moet zijn. Schaduwdraaien is een vrij kostbaar scenario omdat de gehele gebruikersorganisatie van capaciteit moet verdubbelen.

Scenario 4. Big Bang scenario

Als er sprake is van een nieuw bedrijfsproces wordt de proeftuin meestal gelijk in de productie-omgeving opgezet. De gebruikers gaan dan gewoon aan het werk met de software en registreren hun bevinden. Als deze na een bepaalde periode juist blijken te zijn is het systeem gelijk live.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Suzette de Raadt.

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
SaaS applicatie uitproberen in een proeftuin
Artikel
SaaS applicatie uitproberen in een proeftuin
Beschrijving
Na drie selectiestappen zijn we bij de SaaS oplossing uitgekomen die onze voorkeur heeft. Nu hoeft die zich alleen nog te bewijzen in een proeftuin. In de proeftuin leren alle betrokken units de SaaS oplossing kennen. Een fase waarin weer nieuwe vragen en discussies onder de gebruikers zullen ontstaan. Dit helpt bij de acceptatie van de software.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar