SISp 3.7 Mijlpaalproducten en Best practices voor de selectie fase


Mijlpaalproducten, ofwel deliverables zijn de resultaten van een ontwikkelfase van een project. Voor SISp 3 zijn dit:

  1. De Longlist.
  2. RFI beslissingstabel.
  3. RFI vragenlijst.
  4. De RFI.
  5. Contractvoorstel.
  6. RFP.
  7. Shortlist.
  8. Bedrijfscase voor de productdemo.
  9. Demoverslag(en).
  10. Keuzerapport.

Mijlpaalproducten SISp 3 (Selectie SaaS oplossing of standaard pakket)

1. De Longlist

Selectie en implementatie van Standaard pakketten

De longlist is een product uit stap 3.2. Op de longlist staan de software pakketten of SaaS oplossingen die mogelijk in aanmerking komen voor selectie. Rijp en groen staan op deze lijst die snel kleiner moet worden om de doorlooptijd van het project binnen de perken te houden. Deze stap is beschreven in SISp 3.2.

2. RFI beslissingstabel

In SISp 3.3 wordt als eerste de beslissingstabel beschreven. In deze tabel worden de beoordelingscriteria per software oplossing vastgelegd. Door middel van een totaaltelling worden de grootste kanshebbers zichtbaar.

3. RFI vragenlijst

Nog een product uit SISp 3.3 is de vragenlijst voor de RFI. RFI betekent letterlijk verzoek om informatie.  Om de informatie te kunnen structureren wordt de leveranciers een vragenlijst toegezonden. Zodoende worden de SaaS oplossingen en software pakketten vergelijkbaar door de antwoorden. De vragenlijst wordt door meerdere projectgroepleden samengesteld.

4. De RFI

Het totale pakket met de vragenlijst, de selectie procedure en de criteria wordt aan de softwareleveranciers toegezonden. Na ontvangst van de antwoorden wordt de beslissingstabel ingevuld en wordt duidelijk wie mee kan doen met de RFP.

5. Contractvoorstel

In stap SISp 3.4 wordt een contractvoorstel gemaakt. Hierin staan de voorwaarden die minimaal in het contract moeten staan. Dit voorstel wordt meegestuurd met de RFP. Letterlijk verzoek om een offerte. Op basis van het voorstel en de eerder toegezonden documenten kan de leverancier nu de offerte maken.

6. RFP

Het verzenden van het verzoek om offerte met bijhorende stukken is een van de activiteiten uit stap 3.4. Het contractvoorstel moet de leverancier voldoende inzicht geven of hij wel een offerte wil uitbrengen. Uit de terugkerende offertes wordt de shortlist samengesteld.

7. Shortlist

Eindproduct van stap SISp 3.4 is de shortlist. De lijst met de 3 meest kansrijke kandidaatpakketten en SaaS oplossingen. Met deze shortlist gaan we verder het selectieproces in.

8. Bedrijfscase voor de productdemo

Aan de 3 overgebleven kandidaten wordt gevraagd om een bedrijfsdemo te geven in stap SISp 3.5. Deze kan zowel bij de leveranciers, bestaande klanten als bij de opdrachtgever plaatsvinden. Om de uitkomsten van de demo’s te kunnen vergelijken bereidt de opdrachtgever een case voor. Dit kan over een processtap gaan, een deelsysteem of over de organisatie zelf. M.b.v. de case bereidt de leverancier de demo voor om zo te kunnen bewijzen dat de software over de specifieke functionaliteit beschikt.

9. Demoverslag(en)

Stap 3.5. Medewerkers van de opdrachtgever maken verslagen van de gegevens demo’s. Deze verslagen zijn gelijkvormig en zo objectief mogelijk. Ze zijn zo geschreven dat ze met elkaar vergeleken kunnen worden.

10. Keuzerapport

De demoverslagen vormen binnen SISp 3.5 de input voor het keuzerapport. Het keuzerapport is het eindproduct van SISp 3 en bevat een onderbouwd advies voor de stuurgroep om met een oplossing fase SISp 4 in te gaan, de proeftuin. In zeldzame gevallen kunnen dit 2 verschillende oplossingen  zijn, maar om organisatorische redenen is dit niet aan te raden.

Best practices SISp 3 (Selectie SaaS oplossing of standaard pakket)

Deze 5 Best Practices helpen ons bij het selecteren van SaaS toepassingen:

Best practice 1

De kandidaatleveranciers worden telkens van de uitslag van een stap op de hoogte gesteld. De geselecteerde leverancier krijg aan het einde van deze fase zal het proeftuincontract en alle bijlagen opgestuurd zodat deze kunnen worden getekend. Het is zinvol om het proeftuincontract tijdig op te stellen zodat het direct na gunning kan worden verzonden.

Best practice 2

Leveranciers worden gevraagd om de offerte zorgvuldig en zo volledig mogelijk in te vullen. Ze worden ook aangemoedigd om suggesties te doen die zowel tijd- als kostenbesparend zijn. Deze dienen om de relatie klant-leverancier, de kwaliteit en de dienstverlening te verbeteren. Daarnaast kan het de leverancier een beter inzicht in de bedrijfsprocessen geven.

Best practice 3

Als de beoordeling van de criteria daartoe aanleiding geeft, kan de opdrachtgever leveranciers uit te nodigen voor een nadere toelichting in de vorm van een presentatie. Niet iedere leverancier hoeft daarvoor te worden gevraagd.

Best practice 4

De opdrachtgever aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de schade die (potentiƫle) leveranciers zouden kunnen lijden als gevolg van niet door hen aangemelde onvolkomen-heden en/of tegenstrijdigheden of misinterpretaties in de toegezonden stukken.

Best practice 5

Leveranciers ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden die ze binnen deze fase moeten verrichten.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.



Samenvatting
SISp 3.7 Mijlpaalproducten en Bestpractices voor de selectie fase
Artikel
SISp 3.7 Mijlpaalproducten en Bestpractices voor de selectie fase
Beschrijving
Een opsomming van mijlpaalproducten en best practices die komen kijken tijdens de uivoering van stap SISp 3.7. Het selecteren van een softwarepakket.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar