Eisen aan applicaties


Applicatie eisen

De kwaliteit van een applicatie leiden we af van de mate waarin de applicatie aan de eisen voldoet. Tijdens de informatieanalyse en het ontwerp ligt de nadruk echter vooral bij de functionele eisen. Dus wat moet de applicatie allemaal kunnen. Er zijn echter ook algemene eisen die we aan iedere applicatie stellen maar die wel per applicatie kunnen verschillen.

In de Service Level Agreement liggen de eisen die voor alle applicaties gelden vast. Voor een specifieke applicatie kunnen echter afwijkingen noodzakelijk zijn. Deze komen tijdens de requirements-analyse boven water en moeten we met alle betrokkenen communiceren. Als de eisen buiten de standaard SLA vallen maken we een bijlage voor dit systeem. De eisen kunnen soms extreem zijn zodat er bijvoorbeeld aanvullende hardware voorzieningen nodig zijn. Dit vergt meestal investeringen al die in een vroeg stadium moeten plaatsvinden.

De volgende eisen dienen we in beeld te brengen:

Eisen t.a.v. de response tijden

  • De maximale responstijd bedraagt .. seconden.
  • De responstijd voor het aanmaken van uitvoer voor een printer bedraagt maximaal .. minuten.
  • Als er batchprocessen of andere applicaties op het systeem draaien, mogen die geen invloed hebben op de responstijd van de online-processen.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijkertijd op het systeem werkt zonder dat de responstijd er onder lijdt.

Beschikbaarheidseisen

  • Het informatiesysteem dient op werkdagen voor alle eindgebruikers van / tot beschikbaar te zijn.
  • Onderbrekingen in de beschikbaarheid van minder dan … uur mogen maximaal .. keer voorkomen.
  • Fouten waardoor de productie stagneert krijgen voorrang.
  • Technische storingen aan de hardware dient de leverancier met spoed te verhelpen.
  • De storing dienen we schriftelijk vast te leggen om eventuele problemen later te kunnen traceren.

Eisen t.a.v. de systeemopzet

  • De programmatuur dient modulair te zijn opgezet zodat fouten goed te lokaliseren zijn.
  • Gegevens die kunnen veranderen nemen we niet als vaste waarde in de programmatuur op (hardcoded).

Beveiligingseisen

  • Er dienen gescheiden omgevingen te zijn voor ontwikkeling, acceptatie en productie (OTAP).
  • Er dient een duidelijk herkenbare functiescheiding te zijn tussen de verschillende omgevingen.
  • Met nog niet geteste versies van programma’s mogen we bijvoorbeeld geen operationele databases benaderen.
  • Alle data moeten we zo vaak veilig stellen totdat aan de eisen met betrekking tot de beschikbaarheid wordt voldaan.
  • De backup dienen we buiten het eigen pand te bewaren.
  • Systeem- en databasesoftware stellen we veilig als er wijzi­gin­gen op zijn aangebracht.
  • We moeten maatregelen treffen die ongeautoriseerde toegang tot de database te voorkomen.
  • Storingen binnen applicaties dienen we op basis van geautoriseerde opdrachten te verhelpen.

Eisen t.a.v. de gebruikersvriendelijkheid

  • Er dient een gebruikershandleiding beschikbaar te zijn.
  • Van elke niet zelfverklarende rubriek dient online een helptekst beschikbaar te zijn.
LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Eisen aan applicaties
Artikel
Eisen aan applicaties
Beschrijving
In de Service Level Agreement liggen de eisen die voor alle applicaties gelden vast. Voor een specifieke applicatie kunnen echter afwijkende eisen noodzakelijk zijn. Deze komen in een aparte bijlage van de SLA.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar