Welcome IT professional

Het classificeren van systeemproblemen

Een probleem in de informatieverwerking kan vele oorzaken hebben. De neiging bestaat om een probleem gelijk op te lossen. Misschien is het echter verstandig om het probleem eerst maar eens te onderzoeken. Aan de hand van de probleemanalyse kan een probleem worden geclassificeerd. Deze classifica­tie kan dan worden gebruikt voor de keuze van een standaard plan van aanpak per klasse door applicatiebeheer. Voordeel van deze werkwijze is dat na de classificatie niet lang nagedacht hoeft te worden over hoe het probleem eens aangepakt moet worden. Ook de onzekerheid of de aanpak voor een bepaald type probleem wel juist is wordt hiermee weggenomen. [Klik op de titel voor het gehele artikel]

Wat is een audit, wat is een review?

Wat is een audit eigenlijk? En wat is een review? Deze vraag komen we vaker tegen. Audits en Reviews lijken in vele opzichten namelijk op elkaar en worden vaak met elkaar verward. Beide zijn het activiteiten om de kwaliteit van automatiseringsproducten vast te stellen. Beide vinden ze bovendien onafhankelijk van het eigenlijke maak-proces plaats. Er… lees verder »

Activiteiten bij een ICT uitwijktest

Organisaties die een uitwijkplan hebben doen er goed aan om dit plan regelmatig te testen. De omstandigheden veranderen telkens en voor je het weet sluit het plan niet meer aan op de omgeving waarin de uitwijk moet plaatsvinden bij een echte calamiteit. In totaal moeten er 18 stappen worden doorlopen voordat je kan zeggen dat het uitwijkplan op orde is. [Klik op de titel voor het gehele artikel]

Opleidingsplan en voorlichtingsplan, een blauwdruk

Er wordt een opleidings- en voorlichtingsplan voor gebruikers gemaakt bij een nieuw systeem of als een nieuwe release veel verschilt van het de vorige. Welke onderdelen moeten worden opgenomen?  [Klik op de titel voor het gehele artikel]

Beheeraspecten van IT modellen

In huidige IT situatie is het modelbeheer als een onderdeel van de informatie-analyse te beschouwen. Modellen en analyse groeien samen op maar bereiken in een flexibele organisatie nooit een eindstadium.
Globaal gezien valt het modelbeheer uiteen in een aantal aspecten te weten het beheer van metagegevens, gegevensmodellen en procesmodellen. Deze aspecten maken deel uit van het conceptueel niveau van systeemontwikkeling (datamodellen en functiemodellen). Het fysieke niveau (tabelstructuur en modules) wordt normaal gesproken van het conceptuele niveau afgeleid. Deze vier aspecten kunnen met de juiste ontwikkeltool integraal worden beheerd.

Organisatie rond datamodellen

Het beheren van datastructuren omvat globaal gezien twee aspecten te weten: het beheren van de (meta)gegevens en het beheren datamodellen. Meta-gegevens zijn de gegevens die de data-elementen beschrijven. Een datamodel is de schematische weergave van de onderlinge relaties tussen de te onderscheiden data-elementen.

Mapping beheerprocessen over projectfasering

De IT-procedures zijn gericht op fysieke handelingen met IT-objecten. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan het inrichten van een werkplek, de installatie van een module of het toekennen van een autorisatie. M.b.v. deze procedures kunnen ook series worden verwerkt, doch altijd series van gelijksoortige objecten.
Projecten daarentegen bestaan uit meerdere fases waarin d.m.v. verschillende activiteiten naar een bepaald einddoel wordt gewerkt. Dit einddoel is in veelgevallen een samengesteld geheel van infrastructurele objecten, software en AO. Tijdens het project wordt dit geheel opgebouwd en is het noodzakelijk om planmatig IT-procedures te triggeren om dit te bewerkstelligen.

Kwaliteitsplan helpt het beheer in kaart te brengen

Het kwaliteitsplan voor beheer dient om aan te geven hoe informatiesystemen op een constant kwaliteitsniveau moeten worden gehouden. Als na de invoering van een systeem er geen aandacht meer aan wordt besteed zal dat systeem langzaam wegkwijnen.

Eisen aan applicaties

De kwaliteit van een applicatie wordt afgeleid van de mate waarin de applicatie aan de eisen voldoet. Tijdens de informatieanalyse en het ontwerp ligt de nadruk vooral bij de functionele eisen. Wat moet de applicatie allemaal kunnen. Er zijn echter ook algemene eisen die aan iedere applicatie gesteld kunnen worden maar wel per applicatie kunnen verschillen.

Alle SQL queries documenteren, fantasie of noodzaak

Vaak is de documentatie waarin de functionaliteit apart is beschreven is niet aanwezig. Deze informatie is in de meeste gevallen echter wel in het ontwerp terug te vinden. Daardoor is de status van de functionele beschrijving meestal wel actueel, de ontwikkelaars hebben het ontwerp immers nodig als uitgangspunt voor de bouw van de applicatie. De functionele beheerder heeft echter zelf gemaakte queries in beheer waarvan ook documentatie aanwezig hoort te zijn. [Klik op de titel voor het gehele artikel]

Gebruik de 522 IT checklisten van ITpedia, met in totaal 22028 vragen.

  OmschrijvingVragen    
  IT projectfaseringBestaat uit meerdere checklisten
  Application Services Library (ASL)Bestaat uit meerdere checklisten
  ContinuiteitBestaat uit meerdere checklisten
  KwaliteitsattributenBestaat uit meerdere checklisten
  Functies in de automatiseringBestaat uit meerdere checklisten
  WebdesignBestaat uit meerdere checklisten
  

Of zoek naar een woord:

Fulltekst:

  Laatst gebruikt: Invulling planning en controle op: 2025-10-07 05:50 Checklist
  Toezenden van eerdere beoordelingen per e-mail.

  E-mailadres:

Sidebar