Projectplan
Het Projectplan is de belangrijkste deliverable voor de start van een project. Stel je een project zonder plan voor de start van een project. Waar leidt dat naartoe? Een plan geeft houvast maar het moet aan minimale eisen voldoen.
In het vervolg van de implementatie maken we per fase ook plannen maar het projectplan is duidelijk anders van aard. In het Projectplan leggen we belangrijke zaken vast en het fungeert als contract voor de loop van het project. Zaken we vastleggen zijn:
Officieel komt de opdracht van de opdrachtgever. Om tot een juiste formulering te komen vindt vaak vooraf echter overleg plaats over de inhoud. De opdracht is bij voorkeur in één zin te vatten. Bijvoorbeeld:
“Selecteer en implementeer een SaaS oplossing waarmee een geïntegreerd boekhoudsysteem voor de financiële administratie kan worden opgezet.”
Deze opdracht is echter niet voldoende om de scope van het project helder in beeld te brengen. Voor een goeie afbakening is daarom meer overleg nodig.
De omvang van de projectorganisatie is afhankelijk van de omvang van het project. Minimaal is er een opdrachtgever en een projectgroep. In veel gevallen is dat al voldoende om het project uit te voeren. Bij een groot project maakt de opdrachtgever ook deel uit van de opdrachtgeversgroep. De projectgroep stuurt meerdere teams aan.
Bij projecten van een maximale grootte wordt voor iedere fase een apart deelteam samengesteld op het moment dat de betreffende fase start.
Een belangrijk onderdeel van het projectplan is de afbakening – scope. Hierin beschrijven we wat allemaal tot het project behoort. Dit kunnen zijn:
Hier geven we ook aan wanneer het project klaar is en kan worden afgesloten. Soms kan het zinvol zijn om ook aan te geven wat nadrukkelijk niet tot het project behoort.
In de afbakening nemen we het overzicht met project randvoorwaarden op. De afbakening is namelijk een belangrijke basis voor de planning en het zorgt voor helderheid tijdens het verloop van het project.
De opdrachtgever moet middelen beschikbaar stellen aan de projectleider die daar vrij over kan beschikken om het project uit te voeren.
In deze fase van het project is er nog maar weinig bekend over een mogelijke eindoplossing en moet we schatten op basis van aannames.
Er zit daarom wrijving tussen de opdrachtgever en de projectleider in deze fase. De laatste heeft namelijk duidelijke behoefte aan een behoorlijk budget om een kwalitatief goede oplossing neer te kunnen zetten. De opdrachtgever zal de kosten echter zo laag mogelijk willen houden.
Het budget en de planning zullen we na de derde fase (wanneer een oplossing is geselecteerd) moeten bijstellen.
Om de kwaliteit van een project te borgen stellen we reviewers aan. Ieder deliverable zal worden getoetst. Deze toetsing bepaalt welke review kan worden gedaan door projectleden, opdrachtgever of materiedeskundigen. In het projectplan nemen we vervolgens op wie welke producten gaat reviewen.
Een grote faalfactor van ieder project is een slechte communicatie. Dit kan komen door te weinig overleg binnen het projectteam. Dit heeft mogelijk een negatieve invloed op de kwaliteit en doorlooptijd. De communicatie buiten de projectorganisatie is echter van een nog groter belang. Tijdige en gerichte communicatie naar de organisatie, gebruikers en klanten verhogen namelijk de acceptatie van de nieuwe software. We bouwen er krediet mee op voor als het in het begin niet helemaal lekker loopt.
Binnen deze aanpak wordt aan het projectplan altijd een communicatieplan gekoppeld en zal daarom binnen iedere fase een communicatie activiteit plaatsvinden. Dus ook bij kleinere projecten, die geen apart communicatieteam kennen.
In het communicatieplan wordt beschreven met wie (doelgroepen – sub doelgroepen) wordt gecommuniceerd (de boodschap die wil je delen) en ook op welke manier (middelen; mail, nieuwsbrief, intranet, workshops etc.) dit zal plaatsvinden.
Een goede communicatie dus kan een grote invloed hebben. Gericht, volgens een vooraf vastgestelde strategie communiceren in een vroeg stadium, kan bijdragen in de acceptatie van de verandering die een invoering van een nieuw systeem hoe dan ook teweeg brengt.
Als eerste projectbijeenkomst organiseren we een kickoff meeting. Hierbij kunnen naast de opdrachtgever, projectleider en alle projectleden ook mogelijke gebruikers – klanten worden uitgenodigd om elkaar leren kennen.
Aan de hand van het concept projectplan wordt het doel en beoogde resultaat van het project bediscussieerd. Het is dus mogelijk dat tijdens de startup de inhoud van het projectplan nog verder wordt aangescherpt.
Het resultaat van deze bijeenkomst verwerken we na afloop in het projectplan en deze maken we (na nog een leesrondje) definitief.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.