De introductie van Sociale Media heeft geleid tot meer engagement. Maar ook tot een hernieuwde uitvinding van marketing, communicatie en het verspreiden van informatie. Inmiddels is Sociale Media voor vele bedrijven echter een “heilige” vorm van interactief communiceren. Die biedt hen namelijk de mogelijkheid om klanten, prospects en beslissingsnemers samen te brengen.
Bedrijven hebben nu toegang tot deze nieuwe communicatiekanalen. Nu kunnen ze echt voordeel halen uit de directe connecties die ze opzetten tussen de mensen die ondernemingen vertegenwoordigen en mensen in de markt of anderen die van belang zijn. Uit die connecties ontstaan bovendien conversaties die zonder verdere tussenkomst kunnen plaatsvinden. Die verkrijgen namelijk hun bestaansrecht door engagement, ofwel oprechte betrokkenheid. Door betrokkenheid, zinvolle inhoud en eenvoud van communicatie krijgt communiceren via sociale media al meer een toenemende betekenis.
Zoals altijd is het wenselijk om afspraken te maken over engagement, de manier van betrokkenheid. Die geven we bovendien weer in een gedragscode waaraan de deelnemers zich moeten conformeren. Dit ter bescherming van de wederzijdse online verwachtingen, naam en reputatie.
Instellen van richtlijnen en policies is een belangrijke stap waarop beslist niet bezuinigd mag worden. Dit is op zich niet afdoende: naast deze richtlijnen is het van belang om een soort protocol te introduceren, waardoor de deelnemers zich bewust worden van de importantie en de waarde (privilege) van bedoelde betrokkenheid of engagement.
Wanneer we spreken over zaken als Mutual Engagement (wederzijdse betrokkenheid) ofwel engagement is dat niet iets dat op zichzelf staat, maar in interactie met de community plaats vindt. Engagement is ook niet iets wat er “is”, maar iets dat, over een langere termijn, ontstaat. Het ontwikkelen van wederzijdse betrokkenheid vereist zaken als:
Het vereist dat je:
In het kort: engagement heeft betrekking op wederkerigheid, competenties en continuïteit.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.