Nieuwe Werken
Er is sprake van een afstemming van nieuwe ontwikkelingen op maatschappelijk, technologisch, demografisch en economisch gebied. Deze gelijkgerichtheid biedt kansen voor organisaties én medewerkers. Dit biedt bovendien kansen voor implementaties van Het Nieuwe Werken (HNW).
Veranderingen in de organisatie heeft ons geleerd dat het belangrijk is om de verandering als samenhangend geheel te zien. Change-managers concentreren namelijk zich op een drietal focuspunten:
In de praktijk zien wij echter dat de uitgangspunten van een verandering niet altijd scherp gesteld zijn. Hoe sluit het doel van de verandering aan op de organisatiedoelstellingen? Simpel gezegd de ‘waarom-vraag’ wordt niet voldoende gesteld. Om een nieuwe manier van werken werkelijk te implementeren is het daarom nodig om in te zoomen op onderdelen. Bijvoorbeeld de primaire werkprocessen, HRM, ICT, de fysieke werkomgeving en de aansturing door het management. En, hoewel allemaal als focuspunt op zichzelf belangrijk, mogen we daarbij nooit het systeem en de leefwereld uit het oog verliezen.
De inhoud van Het Nieuwe Werken is voor elke organisatie anders. De kracht van Het Nieuwe Werken zit namelijk in de vrije ruimte die het heeft. Ruimte voor maatwerk; invulling van de verschillende onderdelen passend op een specifieke organisatiecontext. Eigen doelstellingen en visie dienen idealiter voor de organisatie als vertrekpunt. Het Nieuwe Werken is tevens niet een nieuwe manier van werken die we projectmatig kunnen invoeren. Het is echter het constant zoeken naar de kansen die ontwikkelingen om en in de organisatie mogelijk maken om zich te onderscheiden en zo effectief en efficiënt mogelijk haar doelen na te streven.
Het Nieuwe Werken is voor iedere organisatie uniek. Het is dus ook lastig om bij de verandering naar een nieuwe manier van werken meer te doen dan flexplekken in te richten, mobiele telefoons en laptops aan te schaffen. Dit vraagt dus visie van het management op de nieuwe situatie. Een duidelijke aanpak, co-creatie met de medewerkers waar mogelijk en focus op interne integratie.
Het Nieuwe Werken betreft niet gewoon een organisatieverandering. Het vraagt namelijk om meer focus op samenhang en een meer integrale benadering van organisatieonderdelen in verandering. De meerwaarde ontstaat wanneer er een goed beeld is van de organisatie, de ontwikkeling van haar werk en wanneer de vraagstukken waarmee men kampt integraal worden benaderd vanuit een duidelijke visie op het “waarom”.
Kritisch nadenken over hoe werken er in de toekomst voor de organisatie uit gaat zien biedt de mogelijkheid om in samenhang de organisatie te vernieuwen in aansluiting op de veranderende omgeving. Handelen vanuit een integrale visie is daarvoor van belang. Doet men dit niet dan is het risico groot dat er een onsamenhangend geheel ontstaat van matig geslaagde projecten. Projecten die bovendien weinig bijdragen aan de organisatiedoelstellingen en waaraan onvoldoende effectief sturing is te geven.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.