Proven Technology
SaaS oplossingen voldoen aan veel van de vereisten, maar is het ook die Proven Technology die we snel willen inzetten? Tegen een kostprijs die ver onder die van on premise software ligt?
Tijdens de selectie van software is de eerste reactie van veel bedrijven: “gebruiken anderen dit al?” En vooral, gebruiken onze collega’s in dezelfde bedrijfstak dit? Het liefst meerdere collega’s en al gedurende langere tijd.
Voor de mensen die het niet kennen: Proven Technology wil dus zeggen dat we IT oplossingen pas inzetten als ze zich een paar jaar bewezen hebben bij anderen.
Software geeft ons bedrijf op zichzelf geen voorsprong. Wat een bedrijf maakt of breekt, is een heldere visie, goed productmanagement, uitstekende service en ervaren medewerkers. Uiteindelijk is software slechts een hulpmiddel en moeten we het strikt beoordelen op basis van de waarde die het biedt. Maar maakt het daarbij uit of het om een hype of Proven Technology gaat?
We kunnen gemakkelijk het slachtoffer worden van het glanzende objectsyndroom. Aangetrokken door de toeters en bellen van de nieuwe technologie, leiden ze ons af van onze leidende principes en IT strategie en doen ze zich innovatiever voor dan ze werkelijk zijn.
In werkelijkheid draait de overgrote meerderheid van grote organisaties op Proven Technology. Als we denken aan de meest invloedrijke SaaS oplossingen van de afgelopen tien jaar, kunnen we die op één hand tellen – en dan nog vingers over hebben. Salesforce, SAP, Oracle EBS en Microsoft Dynamics zijn duidelijke voorbeelden van oplossingen die de manier waarop we software gebruiken hebben veranderd. Vele anderen hebben hun aanvankelijke hype niet kunnen vasthouden, maar dat weerhoudt organisaties er niet van om erin te trappen.
Een van de leukste dingen aan het werk van een functioneel applicatiebeheerder is de mogelijkheid om nieuwe technologieën te onderzoeken. Je zou je werk niet goed doen als je niet op de hoogte was van de laatste trends in je vakgebied. Het maakt allemaal deel uit van de proactieve benadering die bedrijven helpt floreren. Daardoor kunnen deze beheerders zeer invloedrijk zijn in bedrijven.
Het omarmen van ambitieuze nieuwe software kan een steile leercurve met zich meebrengen die een project kan vertragen. Als het bedrijf echter afhankelijk is van het vermogen om heel snel productief te zijn en op tijd te leveren, is het gewoon niet praktisch om regelmatig van technologie te veranderen.
Zelfs als een Proven Technology minder productief is dan een nieuwer alternatief, kan het nog steeds meer waarde opleveren dan het nieuwe product. Een gebruiker die bijvoorbeeld heel goed is in het gebruik van de software en de sterke en zwakke punten kent, zal efficiënter en beter presteren dan met de nieuwere technologie.
Afgezien van eventuele hiaten in de vaardigheden die we moeten opvullen, brengt nieuwe technologie een groter projectrisico op mislukking met zich mee dan software die al langer bestaat. Veel gebruikers zijn bekend met eventuele tekortkomingen van proven software weten deze te omzeilen. Nieuwe software kan ons teleurstellen op manieren waar we nog niet aan gedacht hadden. En wat gebeurt er als de SaaS ontwikkelaar besluit om het platform te verlaten ten gunste van het volgende mooie platform? We blijven zitten met slecht ondersteunde software waarvoor we misschien een perfect bruikbare oplossing hebben opgeofferd.
Proven Technology is vooral populair bij IT-managers in grote organisaties, banken en ministeries voorop. Met de term Proven Technology zeggen we impliciet dat het nieuwe nog niet bewezen is. En dat is natuurlijk ook zo. Maar we impliceren tevens dat het oude zich wél bewezen heeft. Dat is in de software wereld echter hoogst zelden het geval. Maar al te vaak is Proven Technology een excuus om iets niet te doen. Immers als we iets doet, dan krijgen we weer van die innovatieve software projecten. En die mislukken. Vandaar deze reflex bij IT managers. Het lijkt dan ook veel veiliger om aan de slag te gaan met zogenaamde ‘Proven Technology’. Geen risico’s nemen en voor absolute garanties kiezen.
In de praktijk is Proven Technology bij veel techneuten vooral een eufemisme voor ouwe troep. Een excuus voor conservatisme, van IT managers die het bijhouden van veranderingen blijkbaar te veel moeite vinden. Bovendien vinden ze die zogenaamde ‘Proven Technology’ slechts schijnveiligheid. Ze weten vooral op te noemen wat er niet werkt aan de huidige technologie, kijk maar hoeveel van die IT-projecten er niet goed lopen. Dat veel bedrijven toch graag in Proven Technology stappen bewijst bewijst voor hen dat veel mensen liever bekende ellende hebben dan mogelijk onbekend plezier.
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar innovatieve bedrijven moeten voorzichtig zijn met het adopteren van nieuwe technologie. Snelheid en betrouwbaarheid zijn afhankelijk van ons vertrouwen in onze technische infrastructuur en om zo snel mogelijk te kunnen leveren aan onze klanten. Dat is niet mogelijk als we constant nieuwe technologie invoeren.
Reproduceerbaarheid en diepgaande kennis van onze software zijn dus essentieel. Daarom onderzoeken we gebruikersacceptatie, onderhoudbaarheid en ondersteuning door de SaaS providers of het bestaan van gerenommeerde gemeenschappen voordat we nieuwe software implementeren. Wanneer we zien dat een gevestigde gemeenschap de software ondersteunt en die goed wordt beoordeeld door gerenommeerde gebruikers, dan zullen we deze uitproberen tijdens een pilot of living lab. Tijdens de evaluatie moet dan blijken of de SaaS oplossing voldoet en leidt tot een verbetering van de productiviteit.
Welke acties moeten we uitvoeren om het meest geschikte SaaS oplossing te selecteren? Vaak is “Proven Technology” dus een van de belangrijke requirements voor bedrijven bij het selecteren van een SaaS oplossing. De kwalitatieve beschrijving van de kenmerken voor Proven Technology is echter breed en geeft slechts een algemene richtlijn. Ik stel daarom een methode voor om de term “proven technology” te definiëren volgens de vereisten van een specifiek bedrijf met behulp van een evaluatieproces in drie stappen.
In de eerste stap screnen we de SaaS oplossingen op de longlist tegen een vooraf gedefinieerd Minimum Technology Readiness Level (mTRL). Dit mTRL is afgeleid van de technische requirements en de IT strategie. (Als de mTRL nog niet bestaat moeten we die eerst maken.) Het resultaat is een lijst met potentiële SaaS oplossingen.
Vervolgens beoordelen we in de tweede evaluatiefase deze lijst aan de hand van kwantitatieve definities van gewenste kenmerken voor proven technology. Met andere woorden welke SaaS oplossingen hebben de meeste gewenste kenmerken. Het aantal klanten zal vaak een van die kenmerken zijn.
De longlist van potentiële SaaS oplossingen verkleinen we op basis van deze evaluatie om een lijst met de beste proven technology-kandidaten te verkrijgen. Dat doen we door ze te beoordelen aan de hand van eerder opgestelde risicocriteria en een vastgestelde Minimaal Toelaatbare Risicoscore.
Het resultaat van deze methode is dat de kandidaten voor bewezen technologie zijn geselecteerd met behulp van een nauwkeurige definitie van Proven Technology die voldoet aan onze IT strategie, bedrijfsbehoeften en projectrisico’s.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.