Total Quality Management
TQM staat voor Total Quality Management. De kerndefinitie van Total Qualty Management beschrijft een managementaanpak voor succes op lange termijn door user-tevredenheid. Bij TQM nemen alle leden van een SCRUM team daarom deel aan de verbetering van processen, producten, diensten en de cultuur waarin zij werken.
Total Quality Management is een gecombineerde inspanning van zowel topmanagement als het SCRUM team om effectieve strategieën op te stellen. Het doel is namelijk om producten van hoge kwaliteit te leveren. Die moeten niet alleen leiden tot user-tevredenheid, maar de user-verwachtingen zelfs overtreffen.
Alle activiteiten van een watervalontwikkelmethode zijn gericht op kwaliteit. Er wordt tevens veel documentatie gemaakt om de kwaliteit te waarborgen en fouten in de toekomst te voorkomen. Bij SCRUM is hier echter minder aandacht voor. Daar ligt het zwaartepunt bij gebruikerstevredenheid. Quality Assurance in een Agile omgeving voegt dus wel iets toe. Door namelijk TQM aan onze sprintactiviteiten toe te voegen krijgt kwaliteit meer aandacht gedurende het proces.
Total Quality Management laat teamleden zich meer concentreren op kwaliteit in plaats van op kwantiteit. Het doet er namelijk alles aan om ze te laten excelleren in hetgeen ze doen. Volgens het Total Quality Management gedachtegoed zijn feedback van users en hun verwachtingen van essentieel belang. Uiteindelijk gaat het om het formuleren en implementeren van nieuwe strategieën om superieure producten te leveren. Uiteindelijk gaat het om hogere inkomsten en winst te genereren voor het bedrijf .
Er zijn veel modellen voor Total Quality Management en iedere SCRUM omgeving kan zijn eigen model selecteren en implementeren.
Hieronder volgen de verschillende modellen voor totaal kwaliteitsbeheer:
Total Quality Management kunnen we samenvatten als een managementsysteem voor een user-gericht SCRUM team. Een team dat echter alle teamleden bij voortdurende verbetering betrekt. Hiervoor gebruikt het SCRUM team strategie, data en effectieve communicatie. Zo kunnen we namelijk kwaliteitsdiscipline integreren in de cultuur en activiteiten. Veel van deze concepten zijn opgenomen in moderne kwaliteitsmanagementsystemen, de opvolger van TQM. Hier zijn de 8 principes van Total Quality Management:
De Product Owner bepaalt uiteindelijk het kwaliteitsniveau. Ongeacht wat een SCRUM team doet om kwaliteitsverbetering te bevorderen – teamleden trainen, kwaliteit integreren in het ontwerpproces of computers of software upgraden – de Product Owner bepaalt of de inspanningen de moeite waard zijn.
Alle teamleden nemen deel aan het werken aan gemeenschappelijke doelen. Algehele teambetrokkenheid kunnen we verkrijgen als:
Zelfsturende SCRUM teams zijn hierbij een vorm van empowerment.
Een belangrijk aspect van TQM is voortdurende procesverbetering. Continue verbetering dwingt ons om zowel analytisch als creatief te zijn in het vinden van manieren om meer competitief te worden. We moeten effectiever zijn in het voldoen aan de verwachtingen van belanghebbenden.
Een SCRUM team bestaat vaak uit veel verschillende specialisten. Het zijn de horizontale SCRUM processen die deze specialisten met elkaar verbinden en die centraal staan in TQM.
Een fundamenteel onderdeel van TQM is de focus op procesdenken. Een proces is een reeks stappen die input van leveranciers (intern of extern) overnemen en deze omzet in outputs die aan users worden geleverd (intern of extern). De stappen die nodig zijn om het proces uit te voeren liggen daardoor vast. Door middel van prestatiemetingen kunnen we continu controleren of er onverwachte variaties zijn.
Een cruciaal onderdeel van het kwaliteitsbeheer is de strategische en systematische benadering om de visie, missie en doelen van een SCRUM team te bereiken. Dit proces noemen we strategische planning of strategisch management. Het omvat de formulering van een strategisch plan dat kwaliteit als een kerncomponent integreert.
Om te weten hoe goed een SCRUM team presteert, zijn prestatiemaatstaven (KPI’s) nodig. TQM vereist eveneens dat een SCRUM team voortdurend data verzamelt en analyseert om de nauwkeurigheid van de besluitvorming te verbeteren, consensus te bereiken en voorspelling op basis van het verleden mogelijk te maken.
Deze 8 TQM elementen zijn voor veel SCRUM teams zo bepalend dat ze als kernwaarden en principes binnen het team zijn aangenomen.
In tijden van organisatorische verandering, maar ook tijdens de dagelijkse werkzaamheden, speelt effectieve communicatie een grote rol bij het motiveren van de teamleden. Communicatie heeft dus betrekking op strategieën, methode en tijdigheid. Binnen SCRUM zijn dit de Daily Stand-up en de Retrospective vergaderingen.
Users en hun feedback vormen de basis van ieder Total Quality Management-model. Eenvoudig gezegd: Total Quality Management begint met het begrijpen van users, hun behoeften en wat ze van het SCRUM team verwachten. Ontwerp echter feilloze processen en systemen om user stories te verzamelen. Dergelijke activiteiten helpen je niet alleen je doelgroep te begrijpen, maar ook de inhoud van de Backlog te voorspellen.
Het Total Quality Management-model vereist zorgvuldige planning en onderzoek. Elk totaalmodel voor kwaliteitsmanagement integreert userfeedback met relevante informatie. Het kent effectieve strategieën om software van hoge kwaliteit te bouwen.
Traditioneel opereert binnen SCRUM de Product Owner als opdrachtgever in het proces. Daarbij fungeert hij als een doorgeefluik voor de users en het team. In veel gevallen is de Product Owner bovendien de enige “gebruiker” waar het team contact mee heeft. In sommige omgevingen is het handvest leidend. Teams waarbij TQM geïmplementeerd is hebben echter vanzelf meer contant met de eindgebruikers. Dit neemt niet weg dat de Product Owner de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de goedkeuring van de software houdt. Dit heeft als gevolg dat hij op de hoogte moet blijven over wat er tussen het team en de eindgebruikers gebeurt.
Strategieën die zijn geformuleerd om producten van betere kwaliteit op te leveren, moeten we van tijd tot tijd evalueren en herzien. Vergeet niet dat users pas tevreden zijn als de producten aan hun verwachtingen en behoeften voldoen. De software moet de investering waard zijn. De algehele user-ervaring met het SCRUM team moet zo prettig zijn dat ze de volgende keer weer om hetzelfde SCRUM team vragen.
Continue verbeteren en aanpassen van de bestaande processen naar de verwachtingen van de user zijn noodzakelijk om betere resultaten te behalen. Processen kunnen daarom niet altijd hetzelfde blijven. Als een user klachten heeft over bepaalde software, moeten je zoeken naar de oorzaak van het probleem. Implementeer daarom noodzakelijke modellen voor Total Quality Management om het probleem op te lossen, vervang de defecte software voor iets van de beste kwaliteit.
De succesvolle implementatie van het Total Quality Management-model vereist een uitgebreide planning en vooral deelname van iedere steakholder van het SCRUM team (management, leveranciers, users en zelfs klanten). Zonder de medewerking van iedere betrokkene leidt de implementatie van TQM namelijk tot een complete mislukking.
De credits voor het Total Quality Management concept gaan naar vele denkers en hun volgelingen. Drucker, Juran, Deming, Ishikawa, Crosby, Feigenbaum en vele andere personen hebben in hun tijd organisatorisch management bestudeerd. Zij hebben daarom effectief bijgedragen aan het proces van TQM.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.