Wat is (SaaS) Applicatie Performance Monitoring – APM?


KPI APM

Application Performance Monitoring (APM) is een term die de laatste jaren steeds vaker door veel IT-ers en in veel publicaties wordt gebruikt. APM wordt gebruikt om app-problemen op te lossen en om prestatiebottlenecks inzichtelijk te maken. Als je van plan bent om een ​​APM tool aan te schaffen is het verstandig om dit artikel eerst te lezen.

Wat is SaaS Applicatie Performance Monitoring?

SaaS APM kan je breed definiëren als alles wat te maken heeft met het monitoren van de prestaties van je website of je SaaS applicatie. Er zijn bijvoorbeeld tools die niets anders doen dan iedere minuut controleren of je SaaS applicatie nog online is en hoe lang het duurt om deze te laden. Dit is absoluut meest eenvoudige vorm van monitoring van applicatieprestaties.

Een eenvoudige HTTP-pingcheck kan je duidelijk maken dat je site down of traag is, maar je hebt geen idee waarom.

Enkele voorbeelden van basistaken van APM

  • Monitoring van de servers.
  • De logboeken bijhouden om te zien vaak er gebruik van de service wordt gemaakt en hoe lang dit gemiddeld duurt.
  • Volgen en bewaken van applicatiefouten.
  • Monitoring van netwerkverkeer om vertragingen te ontdekken.
  • Tracking van app-afhankelijkheden zoals van API’s en de database.
  • Google Analytics gebruiken om vertragingen.

Het ontvangen van meldingen

Het probleem met dit soort monitoring is dat ze je niet duidelijk maken waarom je SaaS applicatie down is of traag. Het zijn slechts meldingen die je waarschuwen dat er een probleem is. Het oplossen van het probleem vergt veel meer inzicht, data en tools.

De term Application Performance Monitoring kan veel dingen betekenen. Het is een overkoepelende term die wordt gebruikt om een ​​breed scala aan tools die waarschuwen voor applicatieproblemen te beschrijven. 

Applicatiebeheer

Applicatie Performance Monitoring is typisch een taak voor systeembeheer. Deze medewerker is bij een SaaS applicatie in dienst bij de SaaS provider. Hij staat dus op afstand van de eindgebruiker en heeft minder feeling met de bedrijfsprocessen van de klant. Bovendien meten de meeste APM tools de performance maar ze begrijpen zelden de volledige context van de applicatie zelf.

Een ervaren functioneelapplicatiebeheerder is toepassingsbewust en  gefocust op de bedrijfsprocessen. Hij kan de ernst en de spoedeisendheid van de problemen inschatten. Bij problemen in een SaaS omgeving zal er dus een nauwe samenwerken moeten zijn tussen systeembeheer en functioneel applicatiebeheer.

De meeste APM oplossingen helpen systeembeheer bij het automatisch volgen van alle applicaties in alle omgevingen. Inclusief test- en productieomgevingen. Het is een kwestie van configureren.

Er zijn verschillende dingen die systeembeheer nodig heeft om SaaS applicaties te volgen en te beheren:

  • Omgevingstype (Public Cloud, Hybrite Cloud of private Cloud).
  • Klant organisaties en klantgegevens.
  • Piektijden van gebruik / uptime.
  • Service Level Agreement (SLA).
  • Internet verkeer / gebruik.
  • Prestatie-indicatoren (reactietijden, tevredenheidsscores, enz.).

Deze details zijn belangrijk om de systeembeheerders te helpen begrijpen wat er met hun applicatie aan de hand is. Bij escalatie van een probleem zal ook het ontwikkelteam worden ingeschakeld. Dankzij de introductie van DevOps bij SaaS leveranciers en betaalbare APM oplossingen zijn er meer mogelijkheden om applicaties te beheren.

Performance op broncodeniveau

De meeste APM tools leggen ook performance data op broncodeniveau vast. De enige manier om trage SQL-query’s, trage SaaS applicaties en andere veelvoorkomende problemen te vinden, is door de code zelf te analyseren.

Momentopname van transacties

Als je de preformance tot op het codeniveau begrijpt, is letterlijk te volgen wat de code aan het doen is. De meeste APM-oplossingen kunnen de logging van individuele transacties vastleggen. Vervolgens kan systeembeheer bekijken wat de code aan het doen is. Dit helpt ontwikkelaars vervolgens om de details te achterhalen die ze nodig hebben om de problemen op te lossen.

De invoering van SaaS Application Performance Monitoring

SaaS APM wordt in vijf stappen ingevoerd:

1. SaaS APM uitproberen in de Proeftuin

Een van de meest voorkomende vragen is om APM uit te kunnen proberen zonder dat dit gevolgen heeft voor de live-systemen van de organisatie. Het is beter om APM uit te proberen in de Proeftuin omgeving dan alles in een folder na te lezen. In de proeftuin kan je zien dat APM een app-probleem daadwerkelijk automatisch detecteert, en in een logboek daarvoor vastlegt. Tevens zie je dan dat het tool je naar de verdachte oorzaak leidt. Er moet in de proeftuin wel een applicatie zijn die je fout kan laten lopen zodat hij errors genereert.

2. Slimme agents de applicaties laten monitoren

Als je wil starten met monitoren is het vaak voldoende om per applicatie een slimme agent te installeren. Iedere applicaties krijgt dan een eigen agent die specifiek is voor de omgeving van de applicatie. Voor zon’n agent hoef je geen aanpassingen aan de applicatie zelf te doen en kan veilig worden gebruikt. Er zijn agents voor Unix / Linux / Windows OS / PHP en vele andere platformen. De data die de agent genereert wordt door de APM tool verzameld en vastgelegd.

3. SaaS APM kijk ook naar Infrastructure en platform performance

Zodra je APM geïnstalleerd hebt kan je de applicaties een voor een aansluiten. Een goede APM oplossing zal zakelijke transacties automatisch detecteren en de topologie van de applicaties automatisch in kaart brengen. 

Naast het controleren van de toepassingstransacties geven sommige APM’s ook inzicht in de bijbehorende infrastructuur en platform performance. Denk aan complexe, dynamische omgevingen zoals bijvoorbeeld Docker.

Als de infrastructuur zichtbaar wordt gemaakt in de context van de applicaties kan je met APM belangrijke afhankelijkheden zien. Zo kan je snel tot de oorzaak van een probleem komen.

4. APM vertalen naar de SLA en KPI’s

Tijdens het monitoren van de applicaties wordt er veel data verzameld. Zolang de data binnen de normen blijft volgen er geen notificaties waarop gehandeld moet worden. Deze data is echter ook nuttig om te vertalen naar een rijker inzicht in sessies van eindgebruikers en digitale ervaring. Een SaaS APM kan gekoppeld worden aan de individuele functies en services die een gebruiker binnen de applicatie gebruikt. Aanvullende functionaliteit kan de preformance vanuit het perspectief van de eindgebruiker weergeven. De data is in te delen naar mobiele of desktopgebruikers of op basis van verschillende demografische data, waaronder locatie, apparaat, besturingssysteem, provider enzovoort. Bij het opstellen van de SLA en het bedenken van de KPI’s kan de output van SaaS APM een belangrijke bijdrage leveren. Anderzijds kan APM geconfigureerd worden naar een bestaande SLA of KPI´s.

5. SaaS APM en machine learning

Als SaaS APM eenmaal geïnstalleerd is ben je nog niet klaar, dan begint het pas. Een moderne APM beschikt over machine learning functies. De APM zal automatisch de normale gebruikerservaring en de normale performance moeten leren kennen. Daardoor wordt de rapportage steeds meer toegespitst op je applicaties en SaaS omgeving. Ja zal je instaat zijn om eerder afwijkingen te detecteren en eerder in te grijpen. Vaak al voor dat de gebruiker merkt dat er iets met het systeem aan de hand is. Een SaaS APM is natuurlijk zelf ook een SaaS oplossing. Daardoor heb je als gebruiker geen zorgen over backups en updates van het tool.

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.  

Samenvatting
Wat is (SaaS) Applicatie Performance Monitoring – APM?
Artikel
Wat is (SaaS) Applicatie Performance Monitoring – APM?
Beschrijving
APM wordt gebruikt om app-problemen op te lossen en om prestatiebottlenecks inzichtelijk te maken. Als je van plan bent om een ​​APM tool aan te schaffen is het verstandig om dit artikel eerst te lezen.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar