Serious Games
Serious games hebben de wereld van het leren veroverd en hebben bewezen dat ze even effectief of zelfs effectiever kunnen zijn dan docenten tijdens een bedrijfstraining.
Dit artikel is gebaseerd op de ideeën van Dr. John C. Beck, voorzitter van de North Start Leadership Group en destijds docent aan Harvard, UCLA en de Internationale Universiteit van Japan.
John C. Beck heeft meerdere malen gepubliceerd over het didactisch nut van interactief leren. Meer specifiek toont dr. Beck aan dat videospelletjes en simulatoren bijzonder effectief zijn voor het leren van bepaalde vaardigheden. In Nederland houdt de Erasmus Universiteit zich bezig met serious gaming.
Bij kinderen zijn videospellen zeer effectief voor het leren van de basisbegrippen van wiskunde en grammatica. Voor volwassenen is game-based learning bijzonder nuttig als het gaat om het ontwikkelen van vaardigheden die in het bedrijfsleven nodig zijn. Denk aan communicatie vaardigheden, onderhandeling, leiderschapsvaardigheden, timemanagement, enzovoort.
Het lijkt misschien dat Beck zichzelf als docent in de voet schiet als hij zegt dat traditionele leermethoden ernstige tekortkomingen hebben. Wat deze Harvard professor echter doet is een gunst bewijzen aan ouders, docenten en studenten. Dr. Beck vindt dat we niet langer deel hoeven te nemen aan het oorspronkelijke didactische modellen maar dat we moderne technieken kunnen inzetten. ‘Ik bedacht dat er een manier moest zijn om nieuwe technologieën te gebruiken in het onderwijs. Zodoende kunnen we meer kennis op een efficiëntere manier over brengen’.
Als jonge doctorale student aan Harvard was John Beck teleurgesteld over de lesmethoden die werden gebruikt. Hij is lang op zoek geweest naar een manier om met behulp van computers te onderwijzen. Inmiddels heeft Beck, met behulp van Steve Hodges en de Hult International Business School, een prototype gelanceerd van een interactieve training genaamd ‘One Day’.
Binnen het experiment waren John Beck en zijn team in staat om met ‘One Day’ alles in de hand te houden. Ze vroegen vrienden om het ‘One Day’ videogame te testen en uit te proberen. De uitdaging van het spel is om in de loop van één virtuele dag een nieuwe bedrijfsstrategie voor een luchtvaartmaatschappij te ontwerpen en te implementeren.
Beck en de ontwikkelaars van ‘One Day’ werden verrast door het succes van het spel tijdens het testen. Het bleek dat het plezierig was om te spelen en ook omdat de groep niet homogeen was. Onder degenen die het serious game speelden waren middelbare scholieren en CEO’s van verschillende bedrijven. Feitelijk waren de spelers die het prototype testen zo betrokken bij het spel dat sommigen van hen het meerdere malen speelden en probeerden om hun scores te kunnen verbeteren. De toepassing van serious gaming wordt daarom ook toegepast in Appreciative Inquiry onderzoek waarbij betrokkenen manieren verkennen om gevonden sterktes verder in te zetten.
Het doel van het experiment was om vast te stellen of de spelers zouden leren door het spel te spelen. Aan het einde van het experiment werd een schriftelijk examen afgenomen van de deelnemers. Een vergelijkbaar examen was reeds vooraf van hen afgenomen. De opgaven bevatte tenminste 40% van de begrippen die normaal gesproken in een MBA-opleiding worden onderwezen. De conclusie was dat “One Day” zo net goed was als een docent als een “vlees en bloed”. De meeste deelnemers maakten de opgaven beter nadat ze het serious game hadden afgespeeld.
Kortom, de test van John C. Beck’s met het ‘One Day’ prototype toont aan dat je videogames effectief kunt inzetten om mensen van alle leeftijden te onderwijzen.
Als je deze uitkomsten toepast in een bedrijfstraining, pakt je bepaalde zaken noodzakelijkerwijs anders aan. Met serious games kan je effectief direct toepasbare kennis overbrengen. Een businesscase voor een serious game is gemakkelijk rond te krijgen. Naast het spelplezier van deelnemers dat een op spel gebaseerde methode biedt levert de methode ook een enorme kostenreductie voor organisaties. Er zijn bij dit soort trainingen geen docenten, klaslokalen of dienstreizen meer nodig. En bovendien kan je het tijdstip waarop je het spel speelt gunstig kiezen.
Het gebruik van serious games verspreidt zich niet alleen binnen het onderwijs, maar ook in het bedrijfsleven. Medewerkers van ieder bedrijf kunnen met behulp van videospelletjes kennis tot zich nemen. De volledige betrokkenheid van de deelnemers wordt gewaarborgd door de aantrekkingskracht van deze efficiënte methode. Het is tijd om meer serious games in bedrijfstrainingen in te zetten want ze hebben hun effectiviteit bewezen.
ITpedia ontwikkelt op dit moment een online serious game voor project managers. Schrijf je nu in voor de wekelijkse ITpedia update en informeren je tijdig over de release.
Geef je naam en e-mailadres en ontvang de laatste updates.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.