De IT-strategie is een onderwerp dat bij steeds meer bedrijven in de boardroom op de agenda staat. Projecten worden al lang niet meer zomaar opgestart, meestal is het wel gebaseerd op de business strategie.
Voor het starten van een project is er altijd een aanleiding nodig. Goede aanleidingen zijn:
Voordat we de selectie van software starten is het belangrijk stil te staan bij een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden zijn namelijk bepalend voor het slagen van het project. Neem daarom de tijd om uit te zoeken hoe het in de organisatie zit wat betreft deze voorwaarden en begin niet lichtzinnig aan de selectie van een SaaS oplossing.
De eerste analyse die we moeten maken is of we het probleem met maatwerk software of met standaard software kunnen oplossen.
Het ligt voor de hand om onszelf als eerste af te vragen of er überhaupt een standaard SaaS oplossing bestaat voor ons probleem. Dit is inderdaad een belangrijk criterium dat de keuze voor een standaard oplossing kan uitsluiten. Het antwoord op deze vraag is echter niet altijd even gemakkelijk bij aanvang van het project te geven waardoor ook andere criteria een rol zullen spelen. In deze reeks artikelen gaan we er echter van uit dat er voor gekozen is om een standaard SaaS oplossing te selecteren.
Richtingbepalend van ons softwareproject is de IT-strategie van onze organisatie. De IT-strategie is namelijk afgeleid van de Bedrijfsstrategie en geeft in het ideale geval aan hoe het ICT-landschap er over vijf jaar uit moet zien. De aanwezigheid van een IT-strategie geeft ons ook de nodige houvast om een keuze voor maatwerk of standaard software te kunnen maken. De IT-strategie is dus leidend voor de eisen waar ons nieuwe systeem straks aan zal moeten voldoen.
Belangrijke onderwerpen binnen de IT strategie:
Bij aanvang van een project is het echter meestal vaag of er een vijfjaars visie is. Als er geen IT-strategie is, zal de visie op IT door middel van een aantal interviews van het management boven water moeten komen voor dat we verder kunnen. De keuze voor een software oplossing is immers een keuze voor jaren en gaat bepalen hoe we binnen de organisatie werken.
Voor de keuze tussen maatwerk of standaard SaaS kunnen we een belangrijk SaaS first uitgangspunt hanteren binnen de organisatie: “We kiezen alleen voor maatwerk als dit van strategisch toegevoegde waarde is of wanneer een standaard pakket niet over de benodigde functionaliteit beschikt”.
Aan de andere kant moeten we waken voor de gedachte dat onze bedrijfsprocessen niet zo bijzonder zijn en we dus voor standaard gaan. We moeten echter wel onderzoeken of dit echt zo is.
Ben je klaar voor een standaard SaaS oplossing?
De keuze voor een standaard SaaS oplossing is niet alleen maar gebaseerd op logica, ook gevoelsmatig komen er zaken aan de orde waarmee de organisatie aan de slag moet. Denk eens na over de volgende vragen:
De beantwoording van deze vraag is de sleutel tot het succes van het project. Als deze vraag bij de start van het project niet goed is beantwoord, is de kans groot dat er tijdens het project grote problemen ontstaan. Zelfs bij de invoering kan dit nog tot mislukking leiden.
De vraag die we moeten beantwoorden is “Waar hebben we het eigenlijk over?” of “Wat is de afbakening van het project?”. Hoort de HRM-module er nu wel of niet bij? Mogen we ons nu wel of niet bemoeien met de bedrijfsprocessen van de productie-afdeling? Enzovoort.
Allemaal vragen die door de opdrachtgever moet beantwoorden. De opdrachtgever zal dus vooraf goed moeten nadenken over de scope en daar verder in het project niet van mogen afwijken. Als hij wel afwijkt leidt dit onherroepelijk tot uitloop en extra kosten. Als er zich showstoppers voordoen ontkomen we soms niet aan projectwijzigingen maar het is verre weg het beste om alle veranderverzoeken op te sparen en deze mee te nemen naar de onderhoudsfase van de software. In die fase kunnen we ze dan apart calculeren of als meerwerk in een apart project aanpakken.
Veel hangt daarom af van welke opdracht de opdrachtgever aan het projectteam geeft.
De projectleider zal deze opdrachtomschrijving overnemen in het Projectplan en daar vertalen naar taken die toe te wijzen zijn aan de verschillende medewerkers.
Welke vragen stelt de opdrachtgever zichzelf?
Bij het opstellen van de opdracht zal de opdrachtgever zich vragen stellen als:
(Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Suzette de Raadt)
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.