Het Nieuwe Werken
Het lijkt erop dat Het Nieuwe Werken is verworden tot een containerbegrip, een verzamelbegrip zonder scherp geformuleerde betekenis waardoor het voor de geïnteresseerde lastig is om vast te stellen wat er nou exact wordt bedoeld. En of het voor zijn situatie goed past.
Het Nieuwe Werken kan inmiddels zo veel betekenen dat het eigenlijk niets betekent. Het begrip is te algemeen en te abstract, waardoor een vertaling naar de mogelijke betekenis voor het eigen bedrijf of organisatie bijna ondoenlijk is; men weet gewoon niet waar het nu eigenlijk om gaat.
We zien bovendien een ander fenomeen, dat Het Nieuwe Werken wordt aangewend als excuus om op andere argumenten dan de werkelijke, bepaalde veranderingen door te voeren dan wel tegen te houden.
Voor Het Nieuwe Werken opkwam werd het ook wel Anders Werken genoemd, eveneens heel onduidelijk, alsof medewerkers hun werk daarvoor niet goed deden. Wat dat betreft is er wel degelijk een verschil met HNW: flexibel werken gaat er niet om dat het werk concreet verandert, alleen worden de condities anders. Aan de begrippen ‘nieuw’ of ‘anders’ echter kleeft beide een beeld dat werknemers ineens alles anders moeten gaan doen.
Maar er zijn meer misverstanden, zoals:
Zo zijn er nog wel een aantal kritische en vaak onterechte argumenten te noemen, maar wat ik hier wil aangeven is dat er niet één HNW bestaat: Het Nieuwe Werken heeft voor elke organisatie een andere betekenis. Het is geen voorschrift voor wat een ideaal Het Nieuwe Werken is, maar een ondersteuning van een manier om de weg naar Het Nieuwe Werken zo optimaal mogelijk af te stemmen op de wens en de intrinsieke mogelijkheden die een bedrijf of organisatie heeft voor de implementatie ervan.
Er zijn goede resultaten te zien van Het Nieuwe Werken bij ondernemingen die zorgvuldig hun mogelijkheden hebben onderzocht voor wat betreft de ambitie en vermogen om HNW te omarmen. Daaruit volgend hebben zij dan ook de nodige resultaten geboekt. Om er een aantal te noemen:
Het Nieuwe Werken heeft voornamelijk te maken met de werkprocessen, de cultuur van de organisatie en de gewenste identiteit en uitstraling. Vertrouwen en verantwoordelijkheid zijn belangrijker dan vierkante meters.
Met Het Nieuwe Werken wordt de bedrijfsvoering afgestemd op ons huidig tijdsbeeld dat aansluit bij de instelling van een nieuwe generatie medewerkers, met een nieuwe generatie klanten in een sterk bewegende markt.
Aad van den Kieboom
Pointer Networks (red.: Pointer Networks is opgeheven)
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.