Bedrijfsfuncties
De discussie over maken versus kopen is al behoorlijk oud. Wijlen management consultancy goeroe Peter Drucker schreef al eind vijftiger jaren van de vorige eeuw dat een organisatie alle bedrijfsfuncties kan outsourcen, behalve marketing (om vandaag je boterham te verdienen) en innovatie (om dit morgen ook te kunnen). Sindsdien hebben velen dit wiel bedacht en opnieuw uitgevonden, want zelf maken of kopen kan bepalen of je kosten bespaart en je Return On Investment (ROI) verhoogt.
Laat ik beginnen met de tabel met voor- en nadelen van zelf maken of kopen te presenteren.
Zelf maken | Kopen | |
---|---|---|
Voordelen | Nut interne capaciteit uit | Maakt resources beschikbaar |
Absorbeert vaste kosten | Verlaagt de kapitaalvraag | |
Beschermt intellectueel eigendom | Verhoogt flexibiliteit | |
Verhoogt de Return on Capital | ||
Nadelen | Introduceert onnodige complexiteit | Brengt kwaliteitszorgen |
Leidt qua tijd en attentie af van activiteiten die een hogere toegevoegde waarde hebben | Introduceert leveranciersrisico’s |
Over deze voor – en nadelen is al veel gepubliceerd en daarom laat ik het hierbij. De belangrijkste vraag is nu wanneer de balans doorslaat van zelf maken naar kopen. Het minimum wat je zelf moet doen, blijft natuurlijk marketing, verkoop en innovatie. Ik zal een aanpak schetsen voor een bedrijfsfuncties assessment en enkele checklists, zodat je direct aan de slag kunt.
Wat je nodig hebt, is een assessment van de organisatie om na te gaan welke bedrijfsfuncties het waard zijn om te houden en welke geoutsourced kunnen worden. AT Kearney ziet 4 criteria:
Strategische waarde en performance zijn logische keuzes. Technologie ook, want dat bepaalt je mogelijkheden. Technologie per logische eenheid bepaalt of alle units even krachtig zijn in het gebruik van deze technologie. Meestal is dat niet zo.
Een bedrijfsfuncties assessment maakt duidelijk dat we of met een kernfunctie, of dat met een hulp-functie te maken hebben. De tabel maakt het verschil duidelijk:
Kern functie |
|
---|---|
Hulp-functie |
|
Deze tabel vertelt niet hoe je het bedrijfsfuncties assessment dient uit te voeren. Dat zou je als ‘gewoon werk’ kunnen beschouwen. Daarvoor heb je antwoorden nodig op vragen als:
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.