Het in beheer nemen van een applicatie is voor zowel de opleverende (project)organisatie als de ontvangende (beheer)organisatie vaak een moeizaam proces waarbij de betrokken partijen geconfronteerd worden met vele afstemmingsproblemen. Dit geldt voor zowel het in beheer nemen van een nieuwe applicatie als een reeds bestaande applicatie.
Procesmodellen van zowel ITIL als ASL richten zich vooral op de inrichting van het beheer zelf, maar schenken eigenlijk weinig aandacht aan de overgang (ook wel transitie genoemd) van de systeemontwikkelingsfase naar de in-beheer-name fase en van de ene beheerpartij naar de andere. Vandaar dat men in deze situaties vaak aangewezen is om gebruik te maken van “common sense” in plaats van een gestructureerd en bestuurbaar proces. Voor het uitoefenen van een goede beheerfunctie is het namelijk essentieel dat het proces rondom de in-beheer-name voldoet aan een aantal randvoorwaarden en kwaliteitseisen.
Welke randvoorwaarden en kwaliteitseisen dit betreffen is voor elke organisatie deels afhankelijk van de specifieke situatie. Maar men kent daarnaast ook een gemeenschappelijk deel dat overal hetzelfde is. Om organisaties te ondersteunen in een mogelijke aanpak van deze problematiek heeft de ASL Foundation een aantal avonden georganiseerd waar met de aanwezige vakgenoten en geïnteresseerden ervaringen zijn uitgewisseld. Dit whitepaper is het resultaat van de voorbereidingen en uitkomsten van deze avonden.
Dit artikel is een samenvatting van een eerdere publicatie van de ASL BiSL Foundation.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.