Veranderingstrajecten
Veranderingstrajecten, het tempo waarin de wereld verandert is groter dan ooit. Vroeger reed bus 52 jaren achtereen dezelfde route, inmiddels is de busonderneming al drie keer gefuseerd en bus 52 is opgesplitst in de lijnen 124, 126 en 136. Gemiddeld om de twee jaar wijzigt de dienstregeling en men is nog niet tevreden. De computertechnologische ontwikkelingen nemen ook in een snel tempo toe. Toen IBM halverwege de jaren 80 de PC introduceerde kon men nog niet vermoeden welke veranderingen dit zou betekenen. Met name het steeds krachtiger worden van computers biedt steeds meer nieuwe toepassingen voor gebruikers. Het einde is voorlopig nog niet in zicht. Tegelijkertijd verandert ook het werk van de gebruiker. Deze veranderingen noemen we Technology-driven en komen met name voor in bedrijven die zich vanuit een concurrentiepositie niet kunnen veroorloven achter te blijven, ze zijn eigenlijk verplicht om voorop te lopen.
Aan de andere kant zijn er organisaties die moeten veranderen omdat de buitenwereld verandert. Dit stelt andere aan hen. Bij deze veranderingstrajecten zoeken we naar technologieën die deze eisen het beste ondersteunen. Het ligt voor de hand om hiervoor de nieuwste, doch beproefde technologieën te kiezen zodat ze hiervan zolang mogelijk kunnen profiteren.
De momenten waarop veranderingen zich aandienen hebben alleen marktleiders enigszins in de hand. Hoelang een bedrijf marktleider is blijft in de software-industrie echter een onzekere factor. Veranderingen die we doorvoeren aan de hand van politieke besluitvormingsprocessen zijn veel grilliger en zijn ook moeilijk te plannen. We moeten daarom zoeken naar methoden om de veranderingsprocessen te beheersen.
Het is niet noodzakelijk om voor iedere verandering een Busisness analyse te maken. Soms liggen de veranderingen zo voor de hand dat we al direct een kleine wijziging in een programma kunnen doorvoeren. Bij meer complexe wijzigingen moeten we een ontwerp maken, vaak vooraf gegaan door een Informatie Analyse.
Een Business analyse maken we als de wijzigingen zeer complex zijn en inzicht nodig is in het aantal uit te voeren projecten en de looptijd daarvan. De Business analyse geeft inzicht in de werkzaamheden en veranderingstrajecten van minimaal drie jaar en vormt eveneens de basis voor een investeringsplan. In veel organisaties is het de gewoonte om elke drie jaar een Business analyse te maken. Zo borgen we de vooruitgang van het bedrijf en voorkomen we ook paniekacties. Daarbij stippelen we een beleid uit voor de geleidelijke vervanging van (delen van) informatiesystemen. De Business analyse geeft aan welke informatiebehoeften er zijn/gaan ontstaan. Hij sluit aan op de overige ontwikkelingen binnen de organisatie. Bij goedkeuring van het plan door het management is de weg vrij voor gestructureerde investeringen. Dit zonder telkens uitleg op begrotingen te hoeven geven.
Een Business Analyse moet een volledig inzicht geven. Per situatie kan de diepgang van een Business analyse echter verschillen. Als al voor een platform is gekozen en men is daar tevreden over, hoeven we dit niet uit te werken. Het is echter wel zaak om zo’n beslissing in het rapport te vermelden. Anders is niet duidelijk is op welk platform we nieuwe projecten gaan realiseren.
In de Business analyse komen een aantal vaste onderwerpen voor die we hier nader toelichten:
In veel veranderingstrajecten slaan automatiseerders een analyse van de huidige situatie over. Ze beginnen, ten onrechte, direct al met een analyse van de gewenste situatie. Hieruit vloeit dan vaak een ideaalbeeld voort dat we later aan de praktijk moeten aanpassen. Als we beginnen met een analyse van de huidige situatie zijn direct alle praktische problemen in beeld. Zodoende kunnen we toekomstig werk besparen. De resultaten van deze activiteit dienen duidelijkheid te geven over de volgende vragen :
Een verandering binnen een bedrijf vindt zijn oorsprong in een veranderde taakstelling voor dat bedrijf. Daarbij verandert tevens de taakstelling van medewerkers. De gewenste situatie komt tot stand doordat mensen zich daarvan een voorstelling maken, een verwachting. Zolang hiervan geen nauwkeurige analyse op papier is gezet zal de verwachting van mens tot mens verschillen. En daarmee de verwarring. De resultaten van deze activiteit dienen daarom duidelijkheid te geven over de volgende vragen :
Voor een veranderingstraject dienen we vast te leggen hoe informatievoorziening georganiseerd is. Op basis van deze beschrijving kunnen we projecten in gang zetten. De volgende zaken dienen te zijn beschreven :
Aan de hand van de vastgestelde toekomstige informatiebehoeften en taakverdeling binnen de organisatie kunnen we de verschillende informatiesystemen onderkennen. Bij deze analyse dienen we de bestaande informatiesystemen niet automatisch als apart systeem te onderkennen. We moeten eerst een objectieve verdeling maken, de inpassing van bestaande systemen kan hierna plaatsvinden. Deze activiteiten om dienen inzicht te geven in de volgende vraagstukken:
Bij het gebruik een omvangrijke database met gegevens is mogelijk om verschillende informatiesystemen daarvan tegelijkertijd gebruik te laten maken. Zo zien we bijvoorbeeld steeds vaker in een centrale database met relaties waaruit alle informatiesystemen kunnen putten. De volgende vragen t.a.v. entiteitgroepen moeten we in de Business analyse beantwoorden :
Aan de hand van de inventarisatie van de informatiesystemen en entiteitgroepen kunnen we diverse automatiseringsprojecten afleiden. In dit traject vergelijken we de huidige- en de gewenste situatie met elkaar. Tevens bepalen we welke veranderingstrajecten we moeten inplannen. Het onderkennen van de aard van de projecten vindt plaats aan de hand van de volgende afwegingen :
De onderkende projecten dienen we nu in te plannen over de looptijd van de Business analyse. Bij het inplannen moeten we rekening houden met een aantal uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn :
Het rapport Business analyse leggen we ter goedkeuring voor aan de directie en dient daarom ook verschillende alternatieven te bevatten. Door bepaalde knelpunten te vermijden kunnen weer andere knelpunten ontstaan. Tevens dienen we de directie te wijzen op de risico’s die men per project loopt. Ze kunnen immers nu nog een keuze maken. De hoge projectrisico’s van bepaalde projecten vallen echter weg tegen de lage risico’s van de meeste andere projecten. Door ook projecten met een hoog projectrisico in te plannen kunnen we de organisatie op een hoger plan tillen. We onderkennen de volgende projectrisico’s:
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.