Service Manager
De IT-afdeling is betrokken bij verschillende belangrijke activiteiten die meestal de traditionele afdelingsgrenzen vaak overschrijden. De Service Manager houdt toezicht op al deze activiteiten. Deze belangrijke persoon krijgt namelijk een rol die aansluit bij alle elementen van ons bedrijf. De nadruk ligt daarbij op de IT infrastructuur met al zijn facetten (hardware, software, netwerken en bedrijfsprocessen).
De IT Service Manager is verantwoordelijk voor het definiëren van de service(s) in een SLA en het managen van het overeengekomen servicelevel. Hij/zij zorgt er dus voor dat services voldoen aan de gebruikersbehoeften.
Volgens functieomschrijvingen geeft hij/zij vaak tevens leiding aan de teamleden van de Serviceafdeling, meet en analyseert de werkprestaties, stelt verbeteringen voor aan processen, waaronder interactie met de klantenservice (klachten en verzoeken). De service manager rapporteert aan de IT manager.
In Service Manager vacatures kunnen de volgende belangrijkste taken voor deze functie staan:
De meeste taken zoals we die hier beschrijven hebben geen betrekking op ontwikkelprojecten. De Service Manager treedt meestal pas naar voren als een project is afgerond en het product in gebruik wordt genomen.
Er zijn echter situaties waarin we een Service Manager aanstellen en daarbij tevens een opdracht meegeven. Het gaat dan meestal over reeds draaiende omgevingen waar in de nabije toekomt veranderingen zullen plaatsvinden zoals:
De nieuwe manager krijgt dan bij zijn aanstelling de opdracht om gedurende de transitie:
Het is duidelijk dat in zulke situaties veel gevraagd wordt van de soft-skills en ook de HRM kwaliteiten van de manager.
De algemene verantwoordelijkheden die een Service Manager heeft zijn:
De kerncompetenties van de Service Manager bestaan uit zakelijke competenties en technische competenties:
Een Service Manager Prof is doorgaans een zeer ervaren IT specialist die tevens goed in staat is om het overzicht over de details te houden. Hij/zij heeft ook een grondige kennis van hardware, softwaretoepassingen en bedrijfsprocessen en weet hoe deze een user omgeving beïnvloeden. Daarnaast kent hij de principes van netwerken en cloud computing goed.
Er zijn echter meer eigenschappen nodig dan alleen technische expertise. Succesvolle servicemanagers moeten anderen namelijk kunnen inspireren. Het zijn dynamische personen die in staat zijn om talenten samen te brengen en energie op te wekken voor veranderingen en verbeteringen. Daarom zullen goed ontwikkelde soft-skills voor elke kandidaat een groot voordeel zijn.
Daarnaast is het van vitaal belang dat een Service Managers goed kan communiceren.
Potentiële werkgevers zullen op zoek gaan naar kandidaten met een technische achtergrond, bij voorkeur met een bachelordiploma bovendien. Relevante onderwerpen zijn onder meer informatica, wiskunde, programmering en informatietechnologie. Bewezen voorbeelden van kritisch denken, interpersoonlijke communicatie, projectmanagement en teamleiderschap zijn ook nuttig voor het uitvoeren van deze job.
Kennis en vaardigheden in verschillende tools voor IT-systeembeheer zijn eveneens belangrijke assets. Een goede kennis van programmeertalen kan in sommige gevallen ook nuttig zijn.
Loopbanen in de IT-sector kunnen zeer indrukwekkend zijn en er zijn veel mogelijke wegen die een IT-servicemanager kan volgen. Veel hangt bovendien af van de aard en voorkeuren van de persoon en de mogelijkheden binnen de organisatie. De volgende opties, eventueel nog met een tussenstap, zijn echter denkbaar:
IT Service Manager is een belangrijke en prestigieuze rol. Daarom zullen de salarispakketten in de huidige markt dit weerspiegelen. De daadwerkelijke beloning hangt echter af van de verantwoordelijkheden die bij de functie horen en ligt tussen de 4000 en 8000 euro per maand.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.