End User Computing
Wat is End User Computing (EUC)? Dankzij de voortschrijdende invoering van DevOps is de aandacht voor de rol van de eindgebruiker in ontwikkeling en testen van software sterk toegenomen. Het is nu belangrijk om te denken als een eindgebruiker wanneer we software ontwikkelen en testen. Dat is tenslotte waar we het allemaal voor doen.
Onze eindgebruiker zitten niet meer aan een bureau, in een kantoor om testscripts uit te voeren op een desktopcomputer met behulp van browser-/apparaatsimulatiesoftware. De gemiddelde eindgebruiker is mobiel, druk en onderweg. Als onze eindgebruiker niet binnen een paar seconden krijgt wat hij of zij nodig heeft, verplaatst hij zijn activiteiten naar een concurrent met een betere website.
Grondige kwaliteitsborging testen betekent daarom niet alleen schakelen tussen browsers, apparaten en besturingssystemen. Grondig testen betekent ook opstaan, ons bureau verlaten, de lift nemen, of de trap en rondlopen op de parkeerplaats, terwijl we door onze testsite navigeren.
Bij grondig testen laten we eindgebruikers dus tekstberichten en e-mails afhandelen en telefoontjes plegen, terwijl ze de functionaliteit op mobiele apparaten testen. Grondig testen betekent dat we onze eindgebruiker analyseren en snappen wat er in hun hoofd omgaat. Vervolgens maken we testscripts met mogelijke scenario’s uit het echte leven in gedachten.
Het simpelweg afdekken van de requirements die op papier staan garandeert nog niet de bruikbaarheid van de software. Daarom is het belangrijk om de kenmerken van de eindgebruiker omgeving op te nemen in de acceptatie criteria.
Steeds meer organisaties stappen over op een DevOps-manier van werken. Dit brengt echter steeds uitdagingen met zich mee voor zowel organisaties als de medewerkers. In DevOps werken ontwikkelaars en End Users nauwere samen, maar hoe geven we daar vorm aan? Enkele uitdagingen van de DevOps-transitie in End User Computing (EUC).
Er zijn er meerdere methodologieën binnen de wereld van IT. Voor hen die met meerdere methodologieën hebben gewerkt is het duidelijk dat er een enorme verschillen zijn in aanpak en mindset. De leercurve voor ontwikkelaars voor het aannemen van een DevOps-mindset is bijvoorbeeld minder stijl in vergelijking met een Windows-sysadmin. Maar heeft de eindgebruiker ook andere mindset nodig? Daarom leggen we de focus van dit artikel bij End User Computing (EUC). Uit ervaring blijkt overigens dat sysadmins de meeste moeite hebben met het aannemen van een echte DevOps-mindset.
Op elk niveau binnen een organisaties, van management tot End User, is mentaliteitsverandering de grootste uitdaging van de DevOps-manier van werken. Zonder de juiste mindset is het bijna onmogelijk om DevOps succesvol in te voeren. De oorzaakt hiervoor is een gebrek aan begrip. De IT-wereld is complex met veel afhankelijkheden en staat vaak onder druk van tijd en budget. Helaas kunnen we geen eenvoudige patch toepassen om deze uitdaging op te lossen. Maar het moet beginnen met trainingen op alle niveaus in het bedrijf.
In een grotere organisatie doen sommige sysadmins iedere dag hetzelfde. Dat resulteert uiteindelijk in lage vaardigheden die beperkt zijn in hun reikwijdte. Bij de introductie van DevOps introduceren we echter een nieuwe complexere wereld met als gevolg weerstand vanwege een gebrek aan kennis en ervaring. Dit heeft zijn weerslag op de samenwerking met de End User.
Door het geven van de juiste begeleiding is het mogelijk om nieuwe technieken te leren. Daarbij is een bijhorende mindset belangrijk, het team moet open en leergierig zijn, anders zal het nooit werken.
Bij het coachen van een team is het belangrijk om een omgeving te creëren waarin ruimte is om te falen. Snel falen is namelijk de beste manier om te leren. Daarnaast is het ook belangrijk om betrokkenheid te creëren. We moeten er voor zorgen dat het hele team betrokken is bij het nemen van beslissingen. Een veelvoorkomende valkuil is dat er veel discussies zijn zonder resultaat, daarom is het belangrijk om een format te creëren dat besluitvorming bevorderd.
Werken met nieuwe technologieën kan afschrikken vanwege een gebrek aan kennis. Sommige mensen denken dat ze minder slim zijn dan anderen of schamen zich dat ze het niet weten. Het is echter belangrijk om dit gedrag te vermijden, omdat het een belemmering is om een nieuwe techniek aan te leren. Zoals eerder vermeld, we leren door te falen. Het is belangrijk om een veilige omgeving te koesteren waar mensen kunnen falen vanuit zowel cultureel als technisch oogpunt.
Door het snelle tempo waarin technologie zich ontwikkelt is het belangrijk om de tijd te nemen om de situatie te verkennen. Dit kan door te lezen wat er in de markt gebeurt, maar ook door een proeftuin of living lab voor de End User op te starten. Een AI first strategie kan daarbij ook helpen.
Veranderingen komen vaak tot stand dankzij meerdere externe factoren. Dit kan gebeuren door persoonlijke levenskeuzes, gedwongen door het bedrijf, maar ook door leveranciers. Met de introductie van Windows 10 was er een grote verandering in de releasecyclus. Het tempo van de releases was namelijk veel hoger dan voorheen. Dit dwong veel sysadmins om meer tijd te besteden aan nieuwe releases van Windows. Er was zoveel weerstand dat Microsoft een langere ondersteuningscyclus voor specifieke releases moest bieden.
Veranderingen kunnen dus moeilijk zijn, wat resulteert in terughoudendheid. Er zijn veel soorten onderzoek naar gedragsverandering, maar meestal is motivatie de oorzaak, of nieuwe technieken. Motivatie is zeer persoonlijk maar is te verbeteren door coaching.
Verandering door technologie is een ander onderwerp. Het is niet te min belangrijk om open te staan voor nieuwe technieken. Door de juiste coaching zijn technieken aan te leren. Maar het is belangrijk dat de sysadmin bereid is te leren.
Tenslotte is het belangrijk om inzicht te krijgen in de resultaten van de veranderingen. Zo zorgt het werken op een DevOps-manier voor traceerbaarheid en stabiliteit. Het resultaat is natuurlijk afhankelijk van meerdere factoren, maar dankzij de DevOps principes ontstaat er wederzijds begrip.
Draagkracht kunnen we vanuit meerdere perspectieven bekijken. Dit kan de draagkracht vanuit een organisatorisch en technisch perspectief zijn. Zoals eerder vermeld moet een organisatie de werknemers ondersteunen. Het is echter maar de vraag of het bedrijf bereid is om daarin te investeren.
Technisch gezien kunnen we technologieën tegenkomen die niet past in de DevOps-manier van werken. Dan is het van belang om het gesprek aan te gaan en onze visie en bezwaren te delen. Uiteindelijk moeten we misschien de juiste manier zien te vinden om de techniek toe te passen. Er zijn echter leveranciers die niet in staat zijn om zich aan te passen, waardoor we naar alternatieve oplossingen moet gaan zoeken.
In alle gevallen moeten we beginnen met het creëren van een can do sfeer en proberen om er wat van te maken.
Een bedrijf naar een DevOps-werkwijze brengen is complex, maar de grootste beperkende factor zijn de mensen. Het is belangrijk om een nieuw elan rond de verandering te creëren en ervoor te zorgen dat de hele organisatie bereid is om dit te ondersteunen. Wees niet bang om te falen, want dit is de snelste manier van leren.
Zorg voor een can-do-mentaliteit en blijf het einddoel herhalen om wederzijds begrip te creëren.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.