Acceptatietest
De acceptatietest is een krachtige vorm van testen die essentieel is voor het verkrijgen van de goedkeuring van de eindgebruikers voor nieuwe software of verbeteringen. Het is echter vaak te tijdrovend en moeilijk te managen om optimaal te benutten. Wat doen we als ons project een harde deadline heeft en de ontwikkelaars zijn uitgelopen is er nog maar weinig tijd voor een goede acceptatietest? Als je niet voorbereid bent, ben je al te laat.
We bevinden ons dus aan het einde van het het project voor de nieuwste wijzigingen van onze applicatie en er is nog weinig tijd om te testen. Als we nog steeds Excel en traditionele methodes gebruiken, jagen we waarschijnlijk de testgebruikers op om de testen uit te voeren. Al snel wordt onze aanpak zwaar bekritiseerd door verschillende belanghebbenden die enerzijds niet reageren op onze drammerige verzoeken, maar anderzijds zeuren om hun wijzigingen snel door te voeren. Liever gisteren dan vandaag. Zelfs tijdens het testen hebben we geen zicht op de werkelijke status.
Hoewel de acceptatietest binnen de IT algemeen is geaccepteerd als een waardevolle vorm van feedback van eindgebruikers en acceptatie van een product vóór de lancering, is het notoir moeilijk om hem volledig uit te voeren. Bovendien is er vaak een gebrek aan testervaring bij de gebruikers waardoor er weinig structuur in het testen is te krijgen. Met de juiste voorbereiding en tools kunnen we de test echter gemakkelijk terugbrengen tot 50% van de tijd en de moeite die we tot nu toe aan testen besteden.
De belangrijkste uitdagingen bij het managen van een acceptatietest komen meestal tot uiting in een van de drie fasen: Voorbereiding, Uitvoering en Nabewerking.
De volgende uitdagingen kunnen we tijdens de voorbereiding tegen komen:
Uitdagingen tijdens de uitvoering zijn:
Het verzamelen en organiseren van feedback van acceptatietesten moeten we zo aanpakken dat de reparatie vlot kan plaatsvinden. Afgerond voordat de nieuwe functies in productie worden gebracht.
Het kopiëren en plakken van screenshots in Word of Excel kost veel tijd. We kunnen onze acceptatietest echter optimaliseren met behulp van een testtool. Dit tool kunnen we bijvoorbeeld gebruiken voor documentatie, workflow en defectenbeheer. De juiste tool helpt ons om het testen te versnellen en het heen en weer schakelen tussen ontwikkelaars en testers te verminderen.
Als we onze acceptatietest willen versnellen moeten we de taak enthousiast en gedreven oppakken. Vanaf de start moeten we het goed plannen en showstoppers meteen aanpakken.
De testers komen vaak van meerdere afdelingen op meerdere locaties. Als ze de testen op hun eigen werkplek doen bemoeilijkt dit de communicatie en de voortgang. Operationele taken en eigen collega’s vragen de aandacht en leiden hen af van het testen. Richt daarom een testruimte in waar alle testers bij elkaar zitten. In een paar dagen tijd kunnen ze alles volcontinu doortesten.
Als het gaat om het voorbereiden van de acceptatietest komen we niet ver zonder de input van van de gebruikers. Het is echter ongelofelijk tijdrovend om ze alle belangrijke informatie te laten noteren in Excel. Het gebruik van de juiste Testtool is daarom van belang. Met een Testtool kunnen we testplannen hergebruiken, wat veel tijd scheelt. Ook stelt het gebruikers in staat om intuïtief te werken zodat ze vanuit het niets kunnen starten.
Om snel feedback op een test te krijgen kan je deze opsplitsen in meerdere testtypes en deze parallel uit te voeren.
Een goede testcase zorgt er in één verwerking voor dat de data wordt ingevoerd, gewijzigd, toegepast en verwijderd. Zo ruimt de tester tijdens de test zelf de database op. In principe moeten we meer tijd besteden aan het maken van de testcases dan aan het testen ervan. Het maken van testcases kan al plaatsvinden terwijl de ontwikkelaars nog aan het programmeren zijn.
Als we niet bezig zijn met het testen van de juiste functiescheiding is het verstandig om de testers alle rechten op de applicatie te geven. Daardoor gaat er geen tijd verloren aan het wachten op elkaar en het uit- en inloggen. De test kan achter elkaar door gaan.
Om tijd te winnen kan het testen al beginnen voordat alle testcases klaar zijn. Er kan bijvoorbeeld een week tussen zitten of per deelsysteem worden getest.
Voor we starten nemen we alle testcases door en geven direct feedback als er iets aan mankeert. Dit voorkomt dat we vastlopen tijdens de test.
De testgebruiker moeten we zowel vanaf het begin als tijdens de test een gestandaardiseerd testplatform bieden. Het van cruciaal belang dat de testcases de werkelijke end-to-end bedrijfsprocessen weerspiegelen. De juiste tools bieden collaboratieve functies om deze testen te coördineren. Zodoende kan de test soepel verlopen.
Fouten en defecten moeten we in een centrale database vastleggen zodat iedereen in een oogopslag weet wat de status is. Het juiste testtool biedt hiervoor mogelijkheden.
Uitgebreide informatie in de rapportage versnelt het opsporen van fouten. Anders moet de ontwikkelaar over de schouder van de tester blijven meekijken om ervoor te zorgen dat er relevante en gedetailleerde gebreken worden ingediend. Deze tijd is snel verdient als de testers gedetailleerde feedback kunnen geven zonder veel tijd te verliezen. Gebruikers die al ervaring met het testen hebben zijn meer bedreven in dit soort zaken.
Als we de 10 tips toepassen voor het acceptatietesten moeten we de toepassing er van monitoren en evalueren. We checken wat de effecten zijn van de maatregelen en hoe we het proces verder kunnen optimaliseren en versnellen. Controleer alle aspecten en leg ze vast. Na afronding van de acceptatietest evalueren de bevindingen en beslissen we over eventuele aanpassingen voor een volgend project.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.