78 Argumenten om SaaS-applicaties te pitchen


SaaS

SaaS-applicaties

SaaS-applicaties zijn mogelijk geworden dankzij het internet en de sterke toename van bandbreedte. Niet alleen zakelijk maar ook consumenten applicaties zijn niet meer weg te denken. De implementatie van een SaaS-oplossing voor bedrijfssoftware kan de organisatie veel voordelen bieden. Alleen de baas of de klant moet nog worden overtuigd. Waar is hij gevoelig voor, welke argumenten raken de juiste snaar? Hier een overzicht van 78 argumenten waarmee je hem kunt overtuigen.

Tijdwinst

  1. SaaS-applicaties zijn ‘plug and play’, daarom hoeft er niet maanden van tevoren te worden gepland. Aanmelden en werken. De bespaarde tijd kan je besteden aan je Core Business.
  2. Bij een SaaS-oplossing is het niet nodig om de software op je eigen server of computer te configureren. De configuratie is al door de SaaS provider gedaan. Dit scheelt je veel lastig werk en frustratie. Over het algemeen bieden SaaS-applicaties de mogelijkheid om snel en zonder complicaties te starten.
  3. SaaS-providers beschikken over tools en bieden hulp bij het laden van data en andere configuratieactiviteiten.
  4. De tijd tussen de aankoopbeslissing en het verkrijgen van echte bedrijfswaarde wordt teruggebracht tot dagen. De betekent een enorme tijdwinst die je ideaal kunt gebruiken om prototypen te maken en te testen.
  5. Omdat er geen installatie of onderhoud wordt vereist hoef je ook geen personeel naar een training te sturen. Je kunt je toepassing zonder langdurige trainingen beheren.
  6. SaaS-applicaties zijn eenvoudig te gebruiken dankzij een standaard web-interface. Een gebruiker is binnen enkele dagen gewend en aan het werk.
  7. De software is bereikbaar via iedere internetverbinding wat het werken vanaf elke plek mogelijk maakt. Op die manier is de tijdsbesteding van de gebruiker beter te optimaliseren.

Aangezien er geen software- of hardwarevereisten zijn en het implementatieproces erg snel verloopt, zullen de resultaten bij SaaS voor de business eerder zichtbaar worden dan bij interne applicaties of lokaal gehoste systemen.

Kostenbesparingen dankzij SaaS-applicaties

Met de introductie van een SaaS-oplossing in je bedrijf worden zowel Capex als Opex verlaagd.

  1. SaaS-toepassingen kennen geen installatiekosten en configuratiekosten.
    Als je een MKB-bedrijf hebt, kan je de administratie met SaaS-toepassingen doen met de ICT die je al hebt. Je hebt alleen een internetverbinding nodig en toegang tot een browser. Voor kleine bedrijven zijn SaaS-applicaties ideaal, omdat ze toegang bieden tot geavanceerde technologieën die anders niet toegankelijk zouden zijn voor dit type bedrijf.
  2. Geen hoge kosten vooraf. Met het SaaS model hoef je niet veel geld uit te geven om te beginnen. Je kunt je gewoon abonneren op de software die je nodig hebt. Er is geen grote initiële investering nodig.
  3. Geen serverkosten: aangezien de software zich in de cloud bevindt, heeft je bedrijf geen dure dedicated server nodig.
  4. De kostenbesparing is ook merkbaar in de kosten voor het onderhoud en het beheer. Omdat je bedrijf alleen betaalt voor wat het daadwerkelijk gebruikt, zijn de onderhoudskosten ook lager.
  5. Geen software licentiekosten: In dit model is de SaaS provider verantwoordelijk voor de licentiekosten, wat een goede oplossing is voor die bedrijven die gebukt gaan onder hoge kosten als ze meerdere applicaties gebruiken. Op een SaaS-platform zal deze kostbare factor niet langer op jou budget drukken.
  6. Upgradekosten? Die zijn er niet, je betaalt alleen voor het gebruik van de software en niet voor het bezit ervan. De provider zal zorgen dat je altijd met de juiste versie werkt.
  7. Routinematige IT werkzaamheden worden voordelig uitbesteed, dit scheelt personeelskosten. Bovendien gaat het om routineactiviteiten die geen onderscheidende waarde voor het bedrijf bieden.
  8. Met een SaaS-oplossing hoeft je niet extra te investeren in beveiliging en systeemsoftware.Alles wat je nodig hebt om je systeem veilig en up-to-date te houden – van back-ups tot firewall beheer – wordt beheerd door de SaaS provider.
  9. Met het abonnementsmodel van SaaS betaal je naar gebruik. Als je goed zicht houdt op de gebruikers kan je maandelijks naar behoefte gebruikers toevoegen of verwijderen. Zodoende kan je erg scherp op de kosten letten.
  10. De kosten van de SaaS-oplossing zijn gespreid over de tijd en zijn veel goedkoper dan de financiering voor een eerste uitgave in één keer waarover rente moet worden betaald.
  11. Met de software in de cloud hoeven individuele pc’s niet te worden opgewaardeerd naar nieuwe hardwarevereisten. Er zijn geen problemen met het niet voldoen aan de minimumspecificaties omdat alles via de browser loopt.
  12. Bij een SaaS contract betaal je enkel voorspelbare jaarlijkse kosten, je komt niet voor verrassingen te staan zoals het vervangen van een defecte server.
  13. De servers die in de cloud staan worden voor meerdere bedrijven tegelijk gebruikt. Zo profiteert iedere klant van schaalvoordeel.

Het belangrijkste voordeel van SaaS-applicaties is de aanzienlijke kostenreductie, die zeer relevant is voor het MKB. SaaS-providers zijn toegewijd om de nodige service en onderhoud te bieden, en gebruikers hebben toegang tot de applicaties door de kosten van de overeenkomstige periode te betalen, zonder zich zorgen te hoeven maken over de hoge initiële kosten van hardware en aangepaste softwareontwikkeling, en de latere onderhoudskosten.

De verklaring is eenvoudig: Software as a Service of SaaS wordt beschikbaar gesteld aan klanten via een gedeelde structuur voor die klanten. Het gebruik van de diensten via internet vertaalt zich in lagere kosten. Bovendien betekent het ontbreken van initiële geldinvesteringen (zoals in het traditionele model) een belangrijke besparing van geld en de mogelijkheid om snel toegang te krijgen tot krachtige IT applicaties.

Concurrentievoordelen van SaaS

Waarom zou kiezen voor een SaaS oplossing als het geen voordelen biedt ten opzichte van je belangrijkste concurrenten? De voordelen zijn er alleen als je je kunt onderscheiden en iets extra’s kunt bieden. Selecteer de juiste leverancier die je daarbij kan helpen maar blijf niet achter, bedenk: Je concurrenten doen dit allang!

  1. Door te kiezen voor een SaaS oplossing krijgen veel MKB-bedrijven toegang tot het gebruik van gespecialiseerde software. Deze toegang was niet mogelijk in het traditionele distributiemodel, omdat de hoge kosten niet in hun begroting paste. Het was gewoon te duur.
  2. SaaS wordt aangeboden als standaard COTS software,  maar vaak is ook maatwerk mogelijk. In dat geval vraagt de SaaS provider om bijvoorbeeld een jaarcontract af te sluiten en is de service niet per maand opzegbaar.
  3. Over het algemeen kunnen ad-hoc software aanpassingen worden gedaan ​​om aan de behoeften van de klant te voldoen.

Bedrijfsorganisatie

Tijdwinst, kostenbesparingen en concurrentievoordeel klinken als muziek maar een SaaS-applicatie moet vooral iets brengen voor je interne organisatie anders zullen je medewerkers de software niet accepteren. Een belangrijke vraag is hoe de applicatie binnen je bedrijf wordt opgenomen.

  1. SaaS-applicaties zijn over het algemeen eenvoudig te gebruiken en te testen. Veel SaaS-applicaties bieden gratis proefperioden aan zodat je meer te weten kan komen over de software voordat je tot aanschaf overgaat. Meerdere gebruikers kunnen zo vooraf al kennismaken met de software.
  2. Flexibiliteit van de service: Bevalt de oplossing je niet? Annuleer dan het abonnement. Vind je het wel leuk en wil je meer functies? Vraag ernaar, of wil je een lite versie? Het grootste voordeel van dit model is dat, aangezien er geen afschrijvingskosten aan verbonden zijn, je de service naar wens kunt inzetten. Als je de service niet meer wil, stop er dan mee aan het einde van de maand.
  3. Flexibel in gebruik: Toegang krijgen tot een SaaS-app vereist niet meer dan een browser en een internetverbinding. Gebruikers kunnen zich overal aanmelden. De data van de gebruiker wordt ook opgeslagen in de cloud en niet op de pc van een individuele gebruiker. Dit vereenvoudigd de samenwerking met andere gebruikers. In plaats van toegang te hebben vanaf een enkel of enkele apparaten, kan een SaaS-applicatie overal worden gebruikt.
  4. Gemakkelijke samenwerking: Omdat je toegang krijgt via het internet, kunnen alle medewerkers, partners, leveranciers etc. gebruik maken van de software ongeacht waar ze zijn. De samenwerking met je ketenpartners vereenvoudigd enorm.
  5. Saas-applicaties zijn te implementeren zonder de beperkingen van een formele Cloud-strategie binnen een bedrijf.

Beheerprocessen

De helpdesk heb je nodig op het moment dat er acties foutlopen of als gebruikers vragen hebben.

  1. Het bedrijf dat de SaaS-oplossing levert, zorgt ook voor de helpdesk. Zodoende heeft je bedrijf geen interne afdeling nodig die hierin is gespecialiseerd. Je hoeft je hierover geen zorgen te maken.
  2. Betere ondersteuning: De helpdesk van de cloud leverancier is gespecialiseerd in de gebruikte infrastructuur en software en kan daarom sneller en effectiever je problemen oplossen.
  3. Het onderhouden en updaten van software kan veel tijd en inspanning kosten, niet alleen in de bedrijfsprocessen maar ook voor de collega’s op de IT-afdeling. Met een SaaS-oplossing zorgt de provider voor het systeem, inclusief de meest recente updates, zodat je medewerkers zich kunnen concentreren op de doelstellingen van het bedrijf.
  4. De SaaS provider zorgt er voor dat je data altijd veilig wordt behandeld, hij zal er absoluut voor zorgen dat hij altijd voldoet aan de geldende voorschriften. Dit is namelijk een van zijn selling-points. Voor je eigen bedrijf is dat een stuk lastiger en duurder. Een audit kan een enorme druk op de organisatie leggen, bij SaaS hou je dat buiten de deur.
  5. Het onderhoud van de SaaS-oplossing in de cloud ligt bij de externe provider. Dit bevrijd de IT-afdeling van deze last zodat zij zich kunnen wijden aan nieuwe projecten voor je bedrijf.
  6. Minder bugs: Aangezien de software als een service aan meerdere klanten wordt aangeboden, zijn de meeste bugs of programmeerkwesties al opgelost voor je begint. Voor het geval je een problemen tegenkomt, worden ze veel sneller opgelost omdat ze alle klanten kunnen raken.

Continuïteit van levering

Het MKB heeft minder weerstand ondervonden bij het toepassen van SaaS-applicaties dan de grote corporates. Dat komt omdat kleine bedrijven minder complex zijn, hun risicotolerantie groter is en zij minder regels kennen t.a.v. de continuïteit voor het introduceren van nieuwe technologie.

  1. SaaS is aanlokkelijk voor het MKB omdat ze nu complexe software kunnen gebruiken zonder duur IT-personeel. De provider heeft meerdere datacenters gecontracteerd die taken van elkaar vloeiend kunnen overnemen.
  2. De provider heeft een continuïteitsplan en een back-up. Er wordt voor gezorgd dat je altijd kunt blijven werken.
  3. Grote software leveranciers zoals Microsoft en Oracle geven SaaS providers voorrang bij onderhoud en de optimalisatie van hun producten. Dat komt omdat ze meestal business partner zijn en veel gebruikers bedienen. Zodoende heeft de gebruiker voortdurend toegang heeft tot de laatste versies zonder de noodzaak van investeringen. Je hoeft je geen zorgen te maken over veroudering van de software.
  4. Het opzetten van een SaaS bedrijf is een risicovolle onderneming. Er zijn grote investeringen nodig en de concurrentie is groot. Als een SaaS bedrijf failliet gaat hoef je je geen zorgen te maken want er zijn veel andere bedrijven die je graag als klant overnemen. Je moet de back-up natuurlijk wel waarborgen en garanties krijgen dat jou data ook echt van jou is.

Schaalbaarheid, Flexibiliteit en Integratie

Drie termen die bij SaaS applicaties met groot gemak te realiseren zijn. Waar vroeger het koppelen van applicaties nog een probleem was, zijn veel van die zorgen weggenomen dankzij de komst van API’s.

  1. SaaS toepassingen zijn voor honderd procent schaalbaar, je betaalt alleen voor de behoeften van het moment. Als je bedrijf groeit, groeit het aantal licenties en als je behoeften afnemen, nemen ook de kosten van de toepassing af.
  2. Organisaties kunnen variëren met de vraag naar SaaS, zonder zich zorgen te hoeven maken over de aanschaf en verwijdering van apparatuur of lange implementatietijden.
  3. Het openen van een vestiging in een ander land is dankzij SaaS eenvoudiger dan ooit.
  4. SaaS voorkomt dat je om de zoveel tijd de de apparatuur moet vernieuwen. Het enige wat je nodig hebt is apparatuur die een internetverbinding ondersteunt. De SaaS-applicatie staat altijd “aan” en hoeft niet uit om de capaciteit te verlangen of te verhogen.
  5. Als je meer opslagruimte of extra services nodig hebt, kan je deze bij je uw provider aanvragen zonder andere software te installeren (en zo tijd en geld besparen).
  6. Op veel systemen kan je de opslagruimte en de bandbreedte via een dashboard of een eenvoudige aanvraag uitbreiden. Op die manier kun je snel reageren op groei van je bedrijf.
  7. Over het algemeen werken SaaS-applicaties in een Cloud-context die wordt geschaald en geïntegreerd in combinatie met andere Software as a Service-applicaties. In vergelijking met het traditionele softwaredistributiemodel, hoeft de gebruiker niet langer een andere toepassing of server te kopen. Bestel je hosting bij dezelfde provider en schakel het SaaS-systeem gewoon in.
  8. De SaaS-oplossing is compatibel met de meeste apparaten dankzij het internet. Zo kan je integratie realiseren met andere computers, systemen, telefoons en the Internet of Things.

Updates en releases van SaaS-applicaties

Een applicatie zonder updates en releases zal je niet zo snel vinden. Er zijn altijd nieuwe inzichten of wetgeving die veranderingen met zich mee brengen. SaaS omgevingen kunnen te allen tijde eenvoudig worden voorzien van de nieuwste versie van de software.

  1. Als er een update beschikbaar is, kunnen alle gebruikers deze online en over het algemeen gratis in gebruik nemen. In veel contracten staat dat providers dit ook voor je kunnen doen. Het hangt af van de aard van de software welke keuze je maakt. Je zult nooit een systeem vinden zonder update opties.
  2. Software as a Service systeemproviders zijn verantwoordelijk voor het updaten van hun applicaties en deze aanbieden aan hun klanten. De uitgaven en inspanningen voor het uitrollen van de software zijn aanzienlijk verminderd, omdat het niet nodig is om voor elke update de nieuwste versie te kopen en te installeren. Bovendien kan de provider het zo inrichten dat alle klanten tegelijkertijd een update krijgen.
  3. SaaS aanbieders lanceren regelmatig nieuwe functionaliteiten en updaten automatisch je systeem. Deze updates komen snel op elkaar zodat je altijd van de laatste versie profiteert.
  4. De software die zich op de SaaS server bevindt, kan centraal worden geüpgraded, dit in tegenstelling tot het traditionele model waarbij de software op iedere computer moet worden bijgewerkt.
  5. Aangezien SaaS-leveranciers regelmatig (maandelijks) nieuwe functionaliteit toevoegen, zal de waarde van het systeem eerder stijgen dan dalen. Het kost je niets en het gebeurd vanzelf.

SaaS-applicaties zijn eenvoudig in gebruik en te testen

De meeste SaaS-applicaties zijn gemakkelijk te gebruiken en aan te passen voor bedrijven.

  1. Als je bijvoorbeeld een CRM toepassing gebruikt, kan je de basisvoorkeuren instellen die van toepassing zijn voor je eigen zakelijke doeleinden.
  2. Soms zijn er ook verschillende versies beschikbaar om specifieke zakelijke taken probleemloos uit te voeren, dit resulteert in hogere prestaties.
  3. Toegang tot SaaS-applicaties vanaf iedere locatie vereenvoudigd het gebruik enorm, eerder bleek al dat alleen een verbinding met het internet nodig is.
  4. SaaS-applicaties zijn eenvoudig in gebruik te nemen omdat er vaak al voorbeeld bedrijven zijn ingesteld. Deze instellingen kan je eenvoudig aanpassen voor je eigen situatie. Veel SaaS providers bieden hiervoor een ondersteunende dienst. Bovendien kunnen gebruikers de verschillende functionaliteiten van de software testen voordat ze de definitieve aankoop doen.
  5. Omdat SaaS-applicaties zijn ontworpen voor online gebruikt, is het werknemersportal vaak standaard geïntegreerd. Dit geeft de gebruiker direct inzicht in de taken die hij en zijn collega’s moeten uitvoeren en het laatste bedrijfsnieuwtjes.

Governance en Compliance

KPI APM

Compliance heeft een grotere impact op de SaaS provider dan op on-premise softwareleveranciers. Dat komt omdat zij ook operationele verantwoordelijkheden hebben voor het systeem en de bijbehorende data. Implementatie van software op locatie was de primaire verantwoordelijkheid van de IT-afdeling van het bedrijf en in de tweede plaats de verantwoordelijkheid van de softwareleverancier. Die situatie is omgekeerd voor SaaS-providers.

  1. De SaaS provider zal er voor zorgen dat zijn applicatie aan de standaardvereisten van de sector voldoet.
  2. De applicatie zal voldoen aan de privacy regels van de GDPR.
  3. Implementatie van de ISO 9000 normen zal geen punt zijn.
  4. Evenals de ISO 27000 normen en de NEN 7510.
  5. Binnen de applicatie zal een audit-trail zijn gerealiseerd om fraude op te kunnen sporen.
  6. De strenge normen voor financiële en medische toepassingen zullen ondersteund zijn.
  7. Er is een servicedesk en de beheerprocessen zijn goed uitgewerkt en getest.
  8. De SaaS provider zal een SLA bieden die voldoet aan al je eisen.
  9. Operationeel inzicht door middel van rapportage op vastgestelde KPI’s voor prestaties, beschikbaarheid en beveiligingsinbreuken zijn de gewoonste zaak. De provider gebruikt hier monitoringtools voor.

Het voldoen aan deze standaarden vereist grote inspanningen van de ontwikkelaars en systeembeheer. De SaaS leverancier heeft hier hoogopgeleid personeel voor in dienst.

Beveiliging

De aanbieders van SaaS-applicaties hanteren beveiligingsniveaus die hoger zijn dan die gebruikelijk zijn bij op maat gemaakte software per bedrijf bedrijf. Dit komt omdat de provider moet voldoen aan het beveiligingsniveau van de meest veeleisende klant.

  1. Alle andere klanten hebben automatisch ook hetzelfde hoge beveiligingsniveau. Dit garandeert het juiste behandeling van gevoelige data en minimaliseert de risico’s.
  2. De provider is verantwoordelijk voor de beveiliging en back-up van de data. De applicatie wordt gehost op zijn cloud-server en hij zal deze services ook zelf graag willen inzetten.
  3. SaaS applicaties werken allemaal met beveiligingscertificaten.
  4. Bescherming tegen malware, virussen en DDoS aanvallen behoren tot de standaard voorzieningen.
  5. SaaS applicaties hebben een autorisatiesysteem dat is gebaseerd op verschillende rollen – gebruikersprofielen en goedkeuringsprocessen, zodat functiescheiding van gebruikers efficiënt wordt gewaarborgd.
  6. Geen ongepland systeem uitval. De meeste ‘SaaS’-applicaties worden gehost in datacenters. Daarvoor zijn processen geprogrammeerd om het systeem automatisch te beschermen in het geval er iets faalt. Dit geldt voor elk moment, dag of nacht. 100% beschikbaarheid is geen uitzondering.
  7. Datacenters waar SaaS providers hun applicaties onderbrengen zijn fysiek extreem goed beveiligd. Het is niet mogelijk om daar binnen te komen zonder de strenge controles te ondergaan. Bovendien zijn de exacte adressen meestal niet bekend.

Voordelen van SaaS voor SaaS providers

Tot zo ver de voordelen van SaaS voor bedrijven en gebruikers. De rol van IT is aan het veranderen. SaaS kan een provider in staat te stellen snel nieuwe opdrachten  binnen te halen. Hiervoor moet een SaaS provider wel de cloud-strategie van een klant in acht nemen. SaaS-leveranciers kunnen de introductie bij een bedrijf vergemakkelijken door de cloud vereisten die voldoen aan de normen van dat bedrijf over te nemen. Voor een bedrijf dat software ontwikkelt en op de markt brengt zijn er veel voordelen als ze hun applicaties geschikt te maken als SaaS-applicatie:

  1. Terugkerende inkomsten: doordat software online beschikbaar is, zijn terugkerende abonnementsmodellen aan te bieden, in tegenstelling tot eenmalige aankopen.
  2. Beveiliging van licenties: Online, door de cloud gehoste software is gemakkelijker te controleren op ongeoorloofd gebruik. Downloadbare software kan illegaal gekopieerd worden en ander ongeoorloofd gebruik is mogelijk.
  3. Online software vereist dat elke gebruiker een unieke login heeft – die is traceerbaar en maakt het gemakkelijker om licentievoorwaarden af ​​te dwingen.
  4. Versiebeheer: Als je software online wordt gehost, zijn upgrades eenvoudiger uit te rollen. Je hoeft niet langer te wachten tot je IT afdelingen kiest voor een upgrade – één universele upgrade is voor alle gebruikers voldoende.
  5. Snellere updates: Aangezien upgrades eenvoudiger zijn uit te voeren, kan je kiezen voor een meer agile, iteratieve benadering van het verbeteren van je applicatie, zoals SCRUM bijvoorbeeld.
  6. De manier om reverse engineering van software tegen te gaan is om de software op internet te laten draaien, ofwel als Software as a Service (SaaS). In plaats van de klant potentieel gevoelige software te laten downloaden laat je de software op externe servers in de cloud uitvoeren. De klant weet helemaal niet wat er zich achter de schermen afspeelt, wat het hacken bemoeilijkt.

SaaS-applicaties zijn niet meer te stoppen

Zoals je kunt zien, gaat dit softwaredistributiemodel uit van een principe waarvan bedrijven aanzienlijk kunnen profiteren. Er zijn echter bedrijven die nog steeds sceptisch tegenover SaaS-applicaties staan. Zij nemen hun toevlucht tot oude principles in de overtuiging dat het beter is om data op je eigen computer op te slaan. Steeds meer bedrijven kiezen echter voor nieuwe modellen, eveneens nemen de bedrijven die SaaS-diensten aanbieden in hoeveelheid en omvang toe. 78 argumenten moet voldoende zijn.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
78 Argumenten om SaaS-applicaties te pitchen
Artikel
78 Argumenten om SaaS-applicaties te pitchen
Beschrijving
SaaS-applicaties zijn mogelijk geworden dankzij het internet en de sterke toename van bandbreedte. Niet alleen zakelijk maar ook consumenten applicaties zijn niet meer weg te denken. De implementatie van een SaaS-oplossing voor bedrijfssoftware kan de organisatie veel voordelen bieden. Alleen de baas of de klant moet nog worden overtuigd. Waar is hij gevoelig voor, welke argumenten raken de juiste snaar? Hier een overzicht van 78 argumenten waarmee je hem kunt overtuigen.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar