Business IT-alignment
Business IT-Alignment gaat over het in balans brengen van informatietechnologie (IT) om de optimale situatie voor een organisatie te bereiken. We kunnen het gebruiken om doelstellingen te bereiken, bijvoorbeeld om de financiële prestaties of marktpositie te verbeteren. De meeste definities van Business IT-Alignment richten zich op de resultaten van een organisatie. De harmonie tussen IT en zakelijke besluitvormers binnen de organisatie vereist dat er een positieve relatie bestaat tussen informatietechnologie en financiële randvoorwaarden. Dit staat haaks op een veel voorkomende praktijk binnen organisaties waarin de kloof tussen IT- en zakelijke professionals niet overbrugt lijkt te kunnen worden. Deze kloof ontstaat vaak vanwege verschillende ideeën en doelstellingen, mindset en wederzijds onbegrip. Als gevolg van deze kloof leveren dure IT-systemen niet voldoende rendement op de investering op.
Het gebrek aan wederzijds begrip tussen zakelijke- en IT-professionals en het uitblijven van resultaten, leiden tot wederzijdse beschuldigingen. Dit komt tot uiting tijdens probleemsituaties, als projecten gaan knellen en uiteindelijk leiden tot wantrouwen. Daarom is het goed om dergelijke conflicten te beheersen. Door te werken aan de juiste Business IT-Alignment, zullen we wederzijds vertrouwen tussen deze twee groepen bereiken. Uiteindelijk moeten we streven naar een werkwijze waarmee het krijgen van consensus bij alle beslissingen mogelijk is.
Het doel van Business IT-Alignment is dat we beslissingen nemen die rekening houden met zowel de organisatiedoelstellingen als met de IT-disciplines. De term governance betekent dat er procedures zijn voor besluitvorming en controle, waarbij zowel de zakelijke als de IT-professionals betrokken zijn. Daarmee maken we Business IT-Alignment een onderdeel van IT-governance.
IT-governance zelf is de verantwoordelijkheid van de directie en het uitvoerend management. Daarom is het een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. IT-governance bestaat uit organisatiestructuren en -processen die ervoor zorgen dat de IT-organisatie in overeenstemming blijft met de strategieën van de organisatie en de bijbehorende doelstellingen.
IT governance kunnen we verdelen in een aantal subdomeinen. Deze domeinen kennen ieder hun eigen richtlijnen en dynamiek. De subdomeinen zijn:
De manier waarop we IT in een organisatie gebruiken bepaalt of het zijn investering kan terugverdienen. Daarom is de reikwijdte van het uitlijnen van de IT op de Business IT belangrijk bij organisatorische veranderingen. Het is een feit is dat nieuwe IT een bijdrage kan leveren aan een efficiënte realisatie van een reorganisatie. Een IT-implementatie kan hierbij zijn volledige potentieel aan bedrijfswaarde realiseren. Als gevolg hiervan is het niet alleen een technische component, maar het maakt ook deel uit van projecten voor organisatieveranderingen.
Bij de inzet van SaaS toepassingen is meestal sprake van standaard functionaliteit en ge-uniformeerde bedrijfsprocessen. Omdat de applicatie al werkend is ligt de focus bij SaaS veel sterker op het veranderen van de bedrijfsprocessen om aan te sluiten op software. De technische component is al geregeld door de SaaS provider en is iets waar we ons minder zorgen over hoeven te maken.
Volgens John C. Henderson en N. Venkat Venkatraman, zijn de doelstellingen van business en IT verbonden met drie afzonderlijke risico’s die samenhangen met het beheer van IT-projecten:
Bij maatwerkprojecten ligt het zwaartepunt op risico 1. Bij SaaS projecten op risico 2. Voor risico 3 is de gebruikersorganisatie meer in beeld. Alleen als we alle drie de risico’s succesvol kunnen beheersen en beheren, is er een kans op succes. Dan zullen de IT investeringen zichzelf terugverdienen.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.