Projectverantwoordelijkheid en transparantie


social business

Transparantie

Verantwoordelijkheid en transparantie maken van Projectmanagement een complexe bezigheid. Met een potentieel wereldwijd invoering van de software kan het een tijdje duren voordat je SaaS projectorganisatie op orde is. Of het nu gaat om eindeloze verstoringen die je weghouden van de taken die je zou moeten doen, of door de paniek bij gebruikers die vragen om brandjes te blussen – SaaS klanten staan ​​voor een aantal unieke uitdagingen. Productiviteit, moraal en projectresultaat worden allemaal beïnvloed door de manier waarop we de SaaS oplossingen invoeren en SaaS projecten managen.

Gelukkig biedt de SaaS wereld ook veel kansen voor projectmatigwerk, inclusief online tools die oplossingen bieden voor veel voorkomende problemen. We leren door onze SaaS projecten en de organisatie waar we werken te bekijken vanuit een helikopterview.

Projectverantwoordelijkheid: Wie is verantwoordelijk?

Wie zit er op de bok? Bij start-ups leidt een gebrek aan hiërarchie tot verwarring in de projectverantwoording. Losse organisaties lijken te ontsnappen aan de tirannie die soms bij gevestigde bedrijven heerst, maar uiteindelijk leidt het er toe dat velen het bedrijf de rug toe keren. Ze niet kunnen functioneren zonder duidelijke structuren voor leiderschap en verantwoording.

Als projectmanager is het onze verantwoordelijkheid om duidelijk te maken voor welke taken ieder teamlid verantwoordelijk is. Of we nu schema’s of organogrammen gebruiken, zorg ervoor dat mensen begrijpen waarvoor zij aansprakelijk zijn en hoe we ze meten aan de hand van KPI’s (key performance indicators).

  1. Zorg ervoor dat projecten, taken en klanten duidelijk verdeeld zijn over het team, zodat iedereen weet waar hij aan toe is en wie de leiding heeft. Verduidelijk de rollen tijdens de kick-off meeting waarin het verloop van een project wordt vastgesteld. Vergeet echter niet dat verantwoordelijkheden kunnen wijzigingen naarmate een SaaS project vordert.
  2. Geef de eindverantwoordelijkheid voor het totale project altijd aan één persoon, vooral als het gaat om de communicatie met opdrachtgevers. Wijs projectmanagers op een duidelijke manier toe om verwarring te voorkomen.
  3. Als het managen van taken een complex en tijdrovend proces is, implementeer dan een gelaagde structuur waarin meerdere verwerkingsrondes en goedkeuringen de druk op de procesmanagers wegnemen.
  4. Wees duidelijk bij het stellen van doelen wie verantwoordelijk is voor oplevering en uitvoering. Wees positief als het gaat over het behalen van de doelen, maar wees ook transparant over minimumeisen en KPI’s. Doelen helpen bij het opbouwen van verantwoordingsstructuren en ze voorkomen dat mensen eindeloze gesprekken moeten voeren om de projectvoortgang te waarborgen.

Een betere samenwerking dankzij transparantie

SaaS klanten moeten transparant werken, met een open en collaboratieve ruimte waar teamleden worden aangemoedigd om bijdragen met elkaar te delen. Transparantie over zakelijke beslissingen zorgt ervoor dat teams lean en gefocust blijven, maar het helpt ook om verschillende delen van het bedrijf beter met elkaar te laten werken.

  1. Geef verschillende teams toegang tot elkaar zodat medewerkers binnen je organisatie het grotere geheel beginnen te zien. Laat het contact tussen verschillende afdelingen niet altijd via tussenpersonen lopen. Als testers rechtstreeks met de ontwikkelaars contact hebben, zullen ze beter begrijpen hoe ze op de lange termijn betere projecten kunnen opleveren. Zorg er voor dat ze dezelfde taal spreken door het eerst over de wijze van communiceren te hebben.
  2. Weet je niet zeker welk software-ontwikkelingsframework je moet gebruiken? Kanban, Scrum en Agile kunnen allemaal een groot verschil maken voor de productiviteit, maar de SaaS implementatie moet organisch zijn om het succes van het team te garanderen.
  3. Creëer een gevoel van saamhorigheid door successen te delen. Openlijke erkenning en goedkeuring zal de banden binnen het team te verstevigen.
  4. Gebruik een open communicatietool dat volledige projecttransparantie mogelijk maakt. Een solide communicatietool kan een project redden. Kies een omgeving die gemakkelijk te gebruiken en veelzijdig is.

Verantwoordelijkheid en transparantie versterken elkaar

In onze wereld van verbonden apparaten en IoT is technisch veel mogelijk. We moeten ons echter focussen op de waarden die liggen achter samenwerking, de techniek is slechts een middel. Het belangrijkste doel van samenwerking om ervoor te zorgen dat de creatieve mensen van de organisatie verbonden zijn.

Verantwoordelijkheid en transparantie lijken elkaars tegenpolen, maar als een organisatie het goed aanpakt kunnen ze elkaar versterken. Dankzij een duidelijke hiërarchie en creatieve samenwerking komen projecten eerder tot stand en hebben daarnaast een hogere kwaliteit.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Projectverantwoordelijkheid en transparatie
Artikel
Projectverantwoordelijkheid en transparatie
Beschrijving
Verantwoordelijkheid en transparantie lijken elkaars tegenpolen, maar als een organisatie het goed aanpakt kunnen ze elkaar versterken. Dankzij een duidelijke hiërarchie en creatieve samenwerking komen projecten eerder tot stand en hebben daarnaast een hogere kwaliteit.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar