Transparantie
Verantwoordelijkheid en transparantie maken van Projectmanagement een complexe bezigheid. Met een potentieel wereldwijd invoering van de software kan het een tijdje duren voordat je SaaS projectorganisatie op orde is. Of het nu gaat om eindeloze verstoringen die je weghouden van de taken die je zou moeten doen, of door de paniek bij gebruikers die vragen om brandjes te blussen – SaaS klanten staan voor een aantal unieke uitdagingen. Productiviteit, moraal en projectresultaat worden allemaal beïnvloed door de manier waarop we de SaaS oplossingen invoeren en SaaS projecten managen.
Gelukkig biedt de SaaS wereld ook veel kansen voor projectmatigwerk, inclusief online tools die oplossingen bieden voor veel voorkomende problemen. We leren door onze SaaS projecten en de organisatie waar we werken te bekijken vanuit een helikopterview.
Wie zit er op de bok? Bij start-ups leidt een gebrek aan hiërarchie tot verwarring in de projectverantwoording. Losse organisaties lijken te ontsnappen aan de tirannie die soms bij gevestigde bedrijven heerst, maar uiteindelijk leidt het er toe dat velen het bedrijf de rug toe keren. Ze niet kunnen functioneren zonder duidelijke structuren voor leiderschap en verantwoording.
Als projectmanager is het onze verantwoordelijkheid om duidelijk te maken voor welke taken ieder teamlid verantwoordelijk is. Of we nu schema’s of organogrammen gebruiken, zorg ervoor dat mensen begrijpen waarvoor zij aansprakelijk zijn en hoe we ze meten aan de hand van KPI’s (key performance indicators).
SaaS klanten moeten transparant werken, met een open en collaboratieve ruimte waar teamleden worden aangemoedigd om bijdragen met elkaar te delen. Transparantie over zakelijke beslissingen zorgt ervoor dat teams lean en gefocust blijven, maar het helpt ook om verschillende delen van het bedrijf beter met elkaar te laten werken.
In onze wereld van verbonden apparaten en IoT is technisch veel mogelijk. We moeten ons echter focussen op de waarden die liggen achter samenwerking, de techniek is slechts een middel. Het belangrijkste doel van samenwerking om ervoor te zorgen dat de creatieve mensen van de organisatie verbonden zijn.
Verantwoordelijkheid en transparantie lijken elkaars tegenpolen, maar als een organisatie het goed aanpakt kunnen ze elkaar versterken. Dankzij een duidelijke hiërarchie en creatieve samenwerking komen projecten eerder tot stand en hebben daarnaast een hogere kwaliteit.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.