Wat is ITIL?


ITIL

In de IT spreken we veel over ITIL en ITIL-processen maar bij iedere organisatie is er een andere implementatie. Je voelt je een beetje onzeker omdat je denk niet echt te weten wat ITIL betekent. Vroeger stond ITIL voor Information Technology Infrastructure Library. Het is een set Best Practices voor het leveren van IT-diensten aan klanten. Het onderliggende idee is de IT waarde voor de business te verhogen door IT-processen in te passen in de zakelijke behoeften. De fundamentele basis van waardecreatie is het verbeteren van de IT-diensten.

De opzet van ITIL

De totale set bestaat uit statistieken, gestructureerde procesbeschrijvingen, succesfactoren en implementatiehandleidingen die organisaties kunnen aanpassen om in hun IT omgeving te gebruiken.

De ITIL-structuur kan organisaties helpen bij het opbouwen en verbeteren van een efficiënte IT Service Management-organisatie. Het framework kan de IT organisatie ondersteuning bieden bij de uitbreiding van het bedrijf en voegt daarmee direct waarde toe aan de bedrijfsprocessen terwijl het bedrijf groeit.

Het framework legt niet op hoeveel je van de set moet overnemen, waardoor organisaties de flexibiliteit hebben om de processen te onderzoeken en aan te passen aan hun specifieke behoeften. Ieder afzonderlijk ITIL-proces vertegenwoordigd een bepaalde waarde voor een bedrijf en kunnen we individueel selecteren. Vandaar dat iedere implementatie weer anders is.

Tot nu toe heeft ITIL vijf belangrijke herzieningen gehad. De laatste revisie was in 2019. Elke herziening is gebaseerd op de actieve betrokkenheid en feedback van een grote gemeenschap van IT professionals en IT consultants.

Hoe wordt het uitgesproken?

Het is over het algemeen uitgesproken als ‘eye-till’. De geschiedenis van het framework begon toen de overheid van het VK behoefte kreeg aan een standaardpakket van best practices voor IT-activiteiten. Inmiddels heeft een enorme verscheidenheid aan IT deskundigen de Best Practices van het framework erkent.

De levenscyclus van ITIL

ITIL is opgedeeld in 5 “levenscyclus” fasen. Deze zijn als volgt te benoemen:

  1. Hoe de IT organisatie werkt. Het verzamelen van informatie over gebruikers, het terugkoppelen van tickets, het opleveren van deliverables en de communicatie met gebruikers, het gebruik van een CMDB.
  2. Wat de IT organisatie moet doen: problemen oplossen, nieuwe apparatuur of software installeren, gebruikers aanmaken, het beheren van systemen.
  3. Hoe de IT organisatie meer waarde toevoegt aan het bedrijf. Het ontwikkelen van nieuwe IT systemen, vervangen van IT systemen en kwaliteitsbewaking & testen.
  4. Hoe goed de IT organisatie werkt. Verzamelen en analyseren van metrics (KPI’s), verzamelen en analyseren van prestatiegegevens, en rapporteren van cijfers aan het management.
  5. Op welke manier de IT organisatie zich kan verbeteren. Het verzamelen van feedback van gebruikers, het analyseren van nieuwe technologieën, het herzien van processen voor een efficiëntere organisatie en training.

ITIL en andere richtlijnen

De wijdverspreide acceptatie van het framework is te danken aan de wereldwijde betrokkenheid en diverse gemeenschappen van trainers, experts, professionals en branche organisaties. Laten we ITIL en IT Service Managment (ITSM) niet met elkaar verwarren. ITSM is de generieke terminologie van Service Management en bruikbaar bij het leveren van IT Services. ITIL is echter gebaseerd op een concreet framework van richtlijnen dat gemanaged wordt door AXELOS.

ITSM kunnen we op talloze manieren implementeren en natuurlijk de invulling van het framework omvat. Er zijn vele organisaties die het ITIL-framework aanvullen met andere IT-managementaanpakken. Bijvoorbeeld met Agile, Lean / Six Sigma, DevOps, ASL en BiSL. Het is bij het invoeren van een aanpak of methode altijd belangrijk om een business case te maken. Onderzoek of de aanpak wel rendabel is. De ITIL richtlijnen kunnen zeker helpen. Organisaties moeten echter wel die IT processen kiezen en invoeren die in hun zakelijke behoeften voorzien.

Aangezien het framework zich steeds verder ontwikkeld, komen de processen steeds meer in lijn met de COBIT en ISO-normen. De aanpak kunnen we moeiteloos met andere best practices-richtlijnen zoals ASL en BiSL mengen. Bij het verkrijgen van een ISO-certificering kunnen we ITIL kiezen als basis voor de exclusieve behoeften van het bedrijf.

Om meer te weten te komen over het framework, kan je de ITIL Foundation website bezoeken . Deze site bevat eindeloos veel bronnen voor trainingen voor een Exin examen en certificeringen voor iedere ITIL levenscyclusfase.

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
Wat is ITIL?
Artikel
Wat is ITIL?
Beschrijving
ITIL stond vroeger voor Information Technology Infrastructure Library en is een set best practices voor het leveren van IT-diensten aan klanten. Het onderliggende idee is om de IT waarde voor de business te verhogen door IT-processen in te passen in de zakelijke behoeften.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar