Six Sigma, in een adem met LEAN


6 Sigma

Six Sigma wordt vaak in een adem genoemd met LEAN. Niet zo gek als je bedenkt dat het zich bezig houdt met het elimineren van verspilling, een belangrijk aspect in de LEAN aanpak. Het is een zeer gedisciplineerd proces dat ons helpt bij het ontwikkelen en leveren van bijna perfecte producten en diensten.

Oorsprong van Six Sigma

  • Six Sigma is ontstaan ​​bij Motorola in de vroege jaren tachtig.
  • Ingenieur Bill Smith heeft Six Sigma uitgevonden, maar stierf aan een hartaanval in de cafeteria van Motorola in 1993. Daardoor heeft hij nooit de reikwijdte en de populariteit van zijn idee meegemaakt.
  • Het is gebaseerd op verschillende kwaliteitsmanagementtheorieën (bijvoorbeeld Deming’s 14 punten voor management en Juran’s 10 stappen om kwaliteit te bereiken).

Kenmerken van Six Sigma

  • Het heeft tot doel verspilling en ondoeltreffendheid te elimineren. Daardoor vergroten we de klanttevredenheid en leveren we wat de klant verwacht.
  • Het is een gestructureerde methodologie en heeft rollen gedefinieerd voor de deelnemers aan een Six Sigma implementatie.
  • Six Sigma is een data-driven methodologie, en vereist een nauwkeurige gegevensverzameling van de processen die worden geanalyseerd.
  • Het gaat over het opstellen van resultaten op de jaarrekening.
  • Het is een business-gedreven, multidimensionale gestructureerde aanpak voor:
  1. Het verbeteren van processen.
  2. Het verminderen van defecten.
  3. Verlagen van het aantal procesvariabelen.
  4. Het verminderen van kosten.
  5. Toenemende klanttevredenheid.
  6. Het verhogen van de winst.

Het woord Sigma is een statistische term die meet hoe ver een bepaald proces afwijkt van perfectie.

Het centrale idee achter Six Sigma: Als je kunt meten hoeveel “defecten” je in een proces hebt, kun je systematisch achterhalen hoe je ze kunt elimineren en zo dicht mogelijk bij “nuldefecten” komen. Meer specifiek betekent dit een faalpercentage van 3,4 van een miljoen ofwel een perfectie van 99,9997%.

Belangrijkste concepten van Six Sigma

In essentie draait het om een ​​paar sleutelconcepten.

  • Kritisch op kwaliteit – kenmerken die het belangrijkst zijn voor de klant.
  • Defect – Het niet leveren wat de klant wil.
  • Process Capability – Wat kan een proces je leveren.
  • Variatie – Wat de klant ziet en voelt.
  • Stabiele Operaties – Zorgen voor consistente, voorspelbare processen.
  • Ontwerp voor 6Sigma – Ontwerpen om te voldoen aan de behoeften van de klant en procescapaciteit.

Onze klanten voelen de variantie, niet de betekenis. Dus Six Sigma richt zich eerst op het verminderen van procesvariatie en vervolgens op het verbeteren van het proces.

Mythen over Six Sigma

Er zijn verschillende mythen en misverstanden rondom Six Sigma. Enkele van hen zijn hieronder gegeven: Six Sigma –

  • is alleen bezig met het verminderen van gebreken.
  • is een proces voor productie of engineering.
  • kan niet toegepast worden op technische activiteiten.
  • maakt gebruik van moeilijk te begrijpen statistieken.
  • is trainen.

Voordelen van Six Sigma

Six Sigma biedt zes belangrijke voordelen die bedrijven aantrekken:

  • Genereert succesvol succes.
  • Zet een doel voor iedereen.
  • Verbetert waarde aan klanten.
  • Versnelt de voortgang van de verbetering.
  • Bevordert leren en kruisbestuiving.
  • Voert een strategische verandering uit.

De klanten

Klanten definiëren kwaliteit. Zij verwachten prestatie, betrouwbaarheid, concurrerende prijzen, on-time levering, service, duidelijke en correcte transactie verwerking en meer. Dit betekent dat het belangrijk is om te voorzien in wat de klanten nodig hebben om ze tevreden te stellen.

De processen

Processen definiëren en hun metrics en maatregelen definiëren is het centrale aspect van Six Sigma.

In een bedrijf moeten we de kwaliteit vanuit het perspectief van de klant bekijken. Dus moeten we van buitenaf naar de processen kijken.

Door het levenscyclus van de transactie te begrijpen vanuit de behoeften en processen van de klant, kunnen we ontdekken wat zij zien en voelen. Dit maakt het mogelijk om zwakke gebieden in een proces te identificeren waarna we ze kunnen verbeteren.

De werknemers

Een bedrijf moet alle medewerkers bij het Six Sigma-programma betrekken. Een bedrijf moet medewerkers kansen en prikkels bieden om hun talenten en mogelijkheden om klanten tevreden te stellen te ontwikkelen.

Het is belangrijk dat alle teamleden een goed gedefinieerde rol hebben met meetbare doelstellingen.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Six Sigma, in een adem met LEAN
Artikel
Six Sigma, in een adem met LEAN
Beschrijving
Six Sigma wordt vaak in een adem genoemd met LEAN. Niet zo gek als je bedenkt dat Six Sigma zich bezig houdt met het elimineren van verspilling, een belangrijk aspect in de LEAN aanpak. Six Sigma is een zeer gedisciplineerd proces dat ons helpt bij het ontwikkelen en leveren van bijna perfecte producten en diensten.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar