De essentie van de nieuwe informatiesamenleving

Informatie, Internet en ICT. De ontwikkelingen in onze informatiesamenleving gaan razendsnel. Centraal staat daarbij het nieuwe Internet dat onder de naam Web 2.0 revolutionaire veranderingen doormaakt. Veranderingen in de manier waarop we met informatie omgaan, de manier waarop we met elkaar communiceren en samenwerken en, niet in de laatste plaats, veranderingen in de bedrijfsprocessen en bedrijfsmodellen waarmee ondernemingen wereldwijd kunnen opereren.

De drijvende kracht achter dit alles is de Informatie en Communicatietechnologie (ICT) die ervoor zorgt dat het Internet steeds eenvoudiger te bedienen wordt tegen steeds lagere kosten. Meer en meer toepassingen zijn zelfs gratis (‘open source’) en als gevolg van het mobiele breedband niet meer aan één vaste locatie gebonden.

De essentie informatiesamenleving

Altijd en overal beschikbaar. In essentie zijn dit de kernbegrippen van de nieuwe informatiesamenleving. Los van de traditionele barrières als tijd en ruimte de beschikking hebben over alle informatie, in tekst, beeld en geluid. Altijd en overal deze informatie op een eenvoudige manier kunnen bewerken en delen én altijd en overal met iedereen kunnen communiceren en samenwerken. Ubiquitous in internettaal. In het nieuwe digitale tijdperk verdwijnen grenzen, wordt software ‘anyware’ en informatie omnipresent.

Drie perspectieven

We zullen dit complexe thema bespreken vanuit drie perspectieven:

  • Ten eerste het informatie- en communicatieperspectief. Welke impact heeft het nieuwe webtijdperk op onze informatieprocessen, op de manier waarop we informatie zoeken, bewerken en verspreiden. Hoe veranderen de mogelijkheden om te communiceren en samen te werken. Kortom hoe verandert het centrale werkproces van alle kennis- en informatiewerkers onder invloed van steeds betere zoekmachines, steeds rijkere sociale netwerksites en de mogelijkheid om als eindgebruiker zelfs op een eenvoudige wijze toepassingen te maken en informatie te mengen.
  • Het tweede perspectief zijn de veranderende bedrijfsprocessen als gevolg van de ontwikkelingen binnen de ICT in het algemeen en Internet in het bijzonder. Veel ‘klassieke’ bedrijfsprocessen ondergaan een complete transformatie. Zoals het marketing proces bijvoorbeeld. De internetvariant wordt online marketing genoemd en vormt één van de pijlers van de interneteconomie. Een bedrijf als Google maakt hiermee 90% van haar winst en is inmiddels één van de grootste bedrijven ter wereld. Maar ook complete branches ondergaan grootschalige transformaties. En daarbij gaat het niet alleen om branches met informatieproducten zoals uitgeverijen, de media, en de muziek-, gaming- en filmindustrie. Ook in de reisbranche, de financiële dienstverlening en in de medische- en zakelijke dienstverlening worden op dit moment complete nieuwe bedrijfsmodellen ingevoerd.
  • Het technologie perspectief vormt het derde en laatste perspectief. Voor velen wat minder toegankelijk, maar daarom zeker niet minder belangrijk, zeker wanneer we de ontwikkelingen op dit terrein op een wat langere termijn willen kunnen begrijpen en voorspellen.

Vrij naar: Forrester May 1, 2007, “What Is Web 2.0? And How Are Businesses Making Use Of Web 2.0 Tools And Techniques?”

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl

Boeken over dit onderwerp

Exam Ref 70-347 Enabling Office 365 Services

Auteur: Orin Thomas
Direct from Microsoft, this Exam Ref is the official study guide for the new Microsoft MCSA 70-347 Enabling Office 365 Services certification exam.
Europrijs: 38,95
Bestellen

Cursusboek MOS Word 2016 en 2013 + oefeningenbundel

Auteur: Studio Visual Steps
Het programma Microsof Word is een zeer populair en gebruiksvriendelijk programma voor het maken van onder andere brieven, verslagen, rapporten en folders.
Europrijs: 25,0
Bestellen

Meer boeken over informatie samenleving vinden.


-- Printbare PDF-versie --


No votes yet.
Please wait...

Aanvullingen

Geef zelf een aanvulling.

Geef een aanvulling

Licentie: Creative Commons (Naamsvermelding/Gelijkdelen)

Checklisten: Geen
Sidebar