Waar Six Sigma zich vooral richt op het verminderen van de variatie in de processen, is Lean Management gericht op het vermijden van verspilling. ‘Verspilling’ is in dit geval zeer ruim gedefinieerd. Alle stappen in een proces die niet per definitie waarde toevoegen voor de klant, zijn volgens de beginselen van Lean Management verspilling en zou u in principe moeten vermijden.
Lean Management wordt in de literatuur veel gekoppeld aan Toyota, die het Toyota Production System (TPS) ontwikkelde (Womack, Jones en Roos, 1991), maar heeft haar wortels eigenlijk in het begin van de 20e eeuw, als Taylor het boek The Principles of Scientific Management publiceert (1911) en autofabrikant Ford de lopende band introduceert bij de productie van de T-Ford.
De aanpak van Lean Management bestaat uit de volgende vijf stappen:
Bij het onderzoeken van de stappen die al dan niet waarde toevoegen, kunt u onderscheid maken in drie soorten activiteiten:
De activiteiten die in het geheel geen waarde toevoegen, probeert u te vermijden. De activiteiten die geen waarde toevoegen voor de klant, maar wel noodzakelijk zijn om het proces tot een goed einde te brengen, probeert u wel te minimaliseren en in elk geval zo efficiënt mogelijk uit te voeren. (Red. Lees ook Lean Thinking).
Het Toyota Productie Systeem onderscheidt zeven verspillingen. Later is hier nog een achtste vorm van verspilling aan toegevoegd; de verspilling van talent in de organisatie (skills, waarmee het acroniem ‘Tim Woods’ als ezelsbruggetje is ontstaan):
Klik hier voor meer info over het boek Procesmanagement in de praktijk.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.