Responsive
Responsive websites worden veel gevraagd tegenwoordig. Is jouw website mobiel-vriendelijk? Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiele telefoon of tablet bij het bezoeken van een website. Voor sommige van onze klanten lopen deze cijfers op tot wel 55 procent! Laat je mobiele gebruikers dus niet links liggen. Een website die geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik is vandaag de dag strikte noodzaak.
Wanneer je website niet mobielvriendelijk is, zullen bezoekers met deze apparaten sneller afhaken. Als zij een website aantreffen die niet gebruiksvriendelijk is op een mobiel apparaat, gaan zij op zoek naar een website die wel in deze behoefte voorziet. Het gevolg is verlies van potentiële klanten, maar ook hoge bounce rates via mobiele apparaten, waarbij je de kans loopt dit uiteindelijk terug te zien in een daling van je posities in Google.
Wanneer je je website mobiel-vriendelijk laat maken, is er één belangrijke vraag die je jezelf zou moeten stellen: kies je voor een responsive website of voor een mobiele website? Bij een responsive website heb je één site met één ontwerp dat geschikt is voor alle apparaten, van mobiele telefoon of tablet tot laptop of desktop-computer, ongeacht welke resolutie.
Een mobiele website daarentegen is in feite een tweede website, die meestal draait op een eigen subdomein (bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl) en die speciaal ontwikkeld is voor mobiele apparaten. Wanneer je een website bezoekt die ook een mobiele site aanbiedt, leest een scriptje uit met welk apparaat je de website probeert te bezoeken en toont je afhankelijk daarvan de gewone website of de mobiele site.
Zowel aan een mobiele site als aan een responsive website kleven voor- en nadelen. Deze schuilen enerzijds in de verwachtingen van de bezoeker (welke inhoud en functionaliteiten verwacht deze, en wat krijgt hij/zij uiteindelijk voorgeschoteld) en anderzijds in de techniek. Een mobiele website geeft je als website-beheerder de kans om de gebruikerservaring van de website af te stemmen op het apparaat. Een bezoeker via een smartphone heeft misschien andere wensen en eisen dan een bezoeker via een desktop computer.
a. Een responsive website is voor gebruikers van desktop-computers, laptops en tablets verreweg de beste keuze. b. Een responsive website past zich aan op de resolutie van de gebruiker en behoudt daarbij alle functionaliteiten van de volledige website. Voor mobiele gebruikers (smartphones) kent een responsive website echter een aantal nadelen, vooral op het gebied van site-snelheid en functionaliteit:
Vind je zoekmachine-optimalisatie belangrijk? Google heeft de voorkeur voor systemen waarbij de URL over alle apparaten hetzelfde is. Waar bij een mobiele website gebruik wordt gemaakt van een aparte website op een apart subdomein (bijvoorbeeld m.domeinnaam.nl) is dat bij een responsive website niet het geval. Weet je het voor elkaar te krijgen om een goede, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website te creëren zonder lange laadtijden, dan heeft dat voor Google dus de voorkeur.
Aan de andere kant geeft een mobiele website je de gelegenheid je content af te stemmen op mobiele bezoekers. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook kortere titles, descriptions en (tussen)koppen. Voorwaarde is daarbij wel dat je mobiele website niet de content van je gewone site één op één overneemt.
Wanneer je een mobiele website draait op een subdomein, dien je te waken voor duplicate content. Geef door middel van een canonical tag aan waar de originele content zich begeeft. Op die manier loop je geen risico te worden afgestraft door Google.
Als je je website graag klaar wil maken voor gebruik via smartphones en tablets betekent dat niet dat je direct een geheel nieuwe website hoeft te laten ontwikkelen. Een website die nu nog niet responsive is, kan dit soms met kleine aanpassingen al worden gemaakt.
Met sommige systemen zijn eenvoudige mobiele websites te realiseren. Deze zijn vaak zo klaar en kosten nauwelijks iets. Het is een manier om snel je huidige content mobiel-vriendelijk te presenteren, maar meestal moeten deze systemen nog wel in je huisstijl worden gebracht. Ook is je mobiele website meestal niet afgestemd op de wensen en eisen van mobiele bezoekers. Vaak lijken deze systemen dus mooier dan ze zijn. Waarom zou je voor je website niet kiezen voor een “dertien in een dozijn” oplossing die niet aansluit op je bedrijf, maar voor je mobiele website wel?
Een goede mobiele website wordt afgestemd op de wensen en eisen van je bezoekers en geeft hen een gebruikerservaring die je ze met een responsive site niet kunt bieden. In de praktijk is echter de mobiele website veel te vaak een beperkte variant van de gewone website. Een mobiele website geeft je (wanneer je elke doelgroep eigen content presenteert) een extra website om te onderhouden, en geeft tabletbezoekers meestal niet waarnaar zij op zoek zijn.
Een responsive website is voor tablets meestal gebruiksvriendelijker dan een mobiele website. Ook heeft responsive design voordelen voor de zoekmachine-optimalisatie van je site. Voor bezoekers via kleinere tablets en smartphones moet echter met een bijzonder kritisch oog worden gekeken naar bijvoorbeeld de laadtijd, gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid van je website.
Voor welke oplossing je ook kiest, denk altijd vanuit de gebruiker van jouw website en zorg voor een gebruiksvriendelijke en laagdrempelige site die je bezoeker geeft wat hij zoekt. Bedenk vanuit een strategische basis welke oplossing geschikt is voor jouw situatie. Misschien betekent dat zelfs dat je uiteindelijk uitkomt op een mobiele website voor smartphones en een responsive website voor overige bezoekers.
Artikel overgenomen van Forresult.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.