Mashups zijn websites die gebruik maken van content uit andere sites en deze verwerken tot een nieuwe toepassing. Bekendste voorbeelden van ‘remixing the web’ zijn de Google Maps, waarin aanvullende gegevens worden toegevoegd aan geografisch kaartmateriaal.
Dagelijks worden er nieuwe soorten mashups ontwikkeld. Zo ontstaan veel nieuwe combinaties met nieuwe Web 2.0 toepassingen onderling. Populair zijn onder andere Mashups met eBay, Amazon, Flickr, Digg en Twitter.
Het maken van zulke mashups gaat meestal via API’s (Application Programming Interface) en feeds zoals RSS. Om mashups te maken is nog steeds een redelijk veel programmeerkennis nodig. Met de komst van zogenaamde sociale applicaties (‘social apps’) is dat echter niet meer nodig. Over de naam van deze kleine webapplicaties is nog verwarring. Google noemt ze gadgets, Yahoo widgets. En omdat beide webbedrijven veel van deze toepassingen maken zijn beide termen in omloop. Ze worden inmiddels met tienduizenden aangeboden, door bijvoorbeeld slide.com.
Via iGoogle zijn de gadgets eenvoudig naar de dynamische desktop te slepen. Hetzelfde geldt voor alle sociale netwerken. Zo kan een gadget binnen Hyves met één click aan het eigen profiel worden toegevoegd. Deze ontwikkeling zal alleen maar toenemen, mede door een belangrijke programmeerstandaard op dit gebied zoals Open Social van Google.
Gadgets en widgets zijn er zoals te verwachten in allerlei soorten en maten. Nieuwslezers in gadgetvorm, bewerkingen van foto’s, video’s en geluid, games en ook serieuzere toepassingen worden in hoog tempo ontwikkeld. En feite ontstaat op de online desktop van de gebruiker een programmeerbaar web.
Klikt hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.