Web 2.0
Web 2.0 is een aanduiding voor de fase waarin het internet sinds enkele jaren is beland. Eén van de belangrijkste kenmerken van deze tweede generatie internettoepassingen is dat iedereen kan meedoen aan het ‘verrijken’ van websites door het toevoegen van tekst, links, foto’s en videofilmpjes. Deze ‘user generated content’ is inmiddels veel omvangrijker als de overige professioneel gepubliceerde content.
Gebruikers zijn geen passieve ontvangers meer. Het Web 2.0 is interactief (‘read-write’) en gebruikers zijn actieve producenten van content geworden. Het produceren, delen, verrijken van content gebeurt in online communities, groepen van bijvoorbeeld vrienden, collega’s of anderen met dezelfde interesse. Deze groepen noemen we sociale netwerken. Dit samen delen en samen aan iets werken is een ander belangrijk kenmerk van het Web 2.0. Het gebruik van typische 2.0 toepassingen zoals blogs en sociale netwerken laat een enorme groei zien.
De toepassingen zijn ook steeds eenvoudiger en bovendien gratis geworden, hetgeen een deel van het massale gebruik verklaard.
Door de snelle ontwikkeling van het mobiele breedband zien we dat het internetplatform is uitgebreid van de PC naar de telefoon. Dit heeft weer geleid tot allerlei nieuwe Web 2.0 toepassingen waarbij men informatie steeds meer locatiegericht aanbiedt (‘wat doen mijn vrienden en waar zitten ze”). In feite bestaat 2.0 dus uit een waaier van toepassingen waarvan het einde en de doorontwikkeling nog niet in zicht is. De meest in het oog springende kenmerken zijn interactief, altijd online (‘always on’), eenvoudig, locatiegericht en sociaal.
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.
Web 2.0 is aangeduid als: technologie (Franklin en Van Harmelen, 2007); tweede generatie webgebaseerde tools en diensten (Guntram, 2007); en community-gestuurd online platform of een houding in plaats van technologie (Downes, 2005; Virkus, 2008).
Downes (2005), een Canadese onderzoeker, is van mening dat de opkomst van 2.0 eerder een sociale revolutie is dan een technologische revolutie. Web 2.0-tools en -services bevorderen namelijk nieuwe vormen van connectiviteit, communicatie, samenwerking, het delen van informatie, content-ontwikkeling en sociale organisatie. Bryant (2007) noemt deze nieuwe manier van leven als de “altijd aan” -cultuur waar het onderscheid tussen leren, werken en entertainment begint te vervagen (Virkus, 2008).
Het nieuwe gebruikersgerichte paradigma waarin gebruikers tegelijkertijd producenten en consumenten van inhoud en diensten zijn, is echter voortgekomen uit eerdere web ontwikkelingen. Het web vóór de dot.com-crash noemen we meestal Web 1.0. O’Reilly (2005) noemt een aantal voorbeelden van hoe we Web 2.0 kunnen onderscheiden van Web 1.0, zoals Web 1.0 was vooral een platform voor informatie, maar Web2.0 is ook een platform voor participatie (Virkus, 2008).
Verder lezen over Web 3.0 en Web 4.0.
“Wat is Web 2-0? Ideeën, technologieën en implicaties” is een gratis boek dat via een download-link te lezen is. De link werd oorspronkelijk aangeboden via ictliteracy.info, een website die echter niet meer bestaat. Het boek is echter ge-restored door ITpedia en dit is de download-link: Technologie & Standaarden Kijken Wat is Web 2-0? Ideeën, technologieën en implicaties voor het onderwijs door Paul Anderson.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.