Het Strategic Alignmentmodel van Henderson en Venkatraman zien we wel als de ‘moeder’ van alle modellen. Binnen dit model beschouwen we de rol van ICT namelijk binnen een organisatie op strategisch niveau. In het model scheiden we de business (‘de organisatie’) van het ICT domein op de horizontale as en de interne en externe “strategische fit” op de verticale as.
De interne ‘fit’ gaat over de operationele afstemming van bedrijfsvoering en ICT terwijl de externe ‘fit’ zich richt op de meer strategische aspecten van deze afstemming. De verschillende wijze waarop deze afstemming (‘alignment’) plaatsvindt, vormt de kern van het model. Dat is hieronder in vereenvoudigde vorm is weergegeven. In dit artikel bespreken we de inhoud van dit model. Bovendien verwijzen we naar het hiervan afgeleide negenvlaksmodel.
Het alignmentmodel maakt onderscheid in vier visies op alignment, variërend in de rol en het belang (‘glamour’) van ICT in relatie tot de organisatie:
Sinds het verschijnen van dit alignmentmodel in 1993 is de ICT compleet op zijn kop gezet. Henderson en Venkatraman hadden niet kunnen vermoeden dat internet zoals dat nu voor iedereen beschikbaar is, vrijwel overeenkomt met hun laatste en meest volwassen visie op ICT. Nieuwe mogelijkheden binnen de ICT zetten de complete bedrijfsvoering van veel organisaties namelijk op zijn kop. Waar we vroeger onderscheid maakten tussen bedrijfs- en ICT-strategie zien we nu een convergentie (‘fusion’) ontstaan. ‘IT is the Business’ wordt ook wel gezegd.
De wereldwijde automatisering van werkstromen, tijd- en plaatsonafhankelijk werken zorgen ervoor dat we organisaties op een veel efficiëntere en vaak compleet andere manier kunnen organiseren. Nieuwe concepten als e-business, e-commerce, e-procurement en collaboration zijn gemeengoed en raken het hart van de (digitale) strategie van vrijwel elk organisatie.
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.