Interne analyse ICT: Strategic Alignmentmodel


Het Strategic Alignmentmodel van Henderson en Venkatraman zien we wel als de ‘moeder’ van alle modellen. Binnen dit model beschouwen we de rol van ICT namelijk binnen een organisatie op strategisch niveau. In het model scheiden we de business (‘de organisatie’) van het ICT domein op de horizontale as en de interne en externe “strategische fit” op de verticale as.

De interne ‘fit’ gaat over de operationele afstemming van bedrijfsvoering en ICT terwijl de externe ‘fit’ zich richt op de meer strategische aspecten van deze afstemming. De verschillende wijze waarop deze afstemming (‘alignment’) plaatsvindt, vormt de kern van het model. Dat is hieronder in vereenvoudigde vorm is weergegeven. In dit artikel bespreken we de inhoud van dit model. Bovendien verwijzen we naar het hiervan afgeleide negenvlaksmodel.

ICT Alignmentmodel

Het alignmentmodel maakt onderscheid in vier visies op alignment, variërend in de rol en het belang (‘glamour’) van ICT in relatie tot de organisatie:

  1. Strategische ontwikkeling – In deze traditionele visie is de bedrijfsstrategie de drijvende kracht die de operatie van de organisatie bepaalt. De ICT is een hulpmiddel (‘commodity’) zoals energie en huisvesting en moet de operationele behoeften zo goed mogelijk ondersteunen. Het is de minst glamoureuze rol voor ICT, met de kleinste strategische impact.
  2. Technologische transformatie. In de tweede visie staat ICT echter hoger op de agenda. De organisatie formuleert al een duidelijke bedrijfsstrategie met heldere scenario’s en roadmaps. Deze strategie wordt door de ICT afdeling opgepakt en omgezet in een ICT-strategie. Op deze manier bepalen we namelijk aan welke eisen de ICT moet voldoen en hoe ze zich verder strategisch moet ontwikkelen.
  3. Concurrentievoordeel – Een nog prominentere rol is weggelegd voor ICT in de derde visie. ICT is een katalysator voor nieuwe ideeën en technologische innovatie van de organisatie. Deze ideeën pakt de bovendien organisatie op neemt ze mee in de bedrijfsstrategie van waaruit deze ontwikkelingen een plek krijgen in de operatie.
  4. Serviceniveau – In de laatste visie heeft ICT al het hoogste volwassenheidsniveau bereikt. Technologische innovaties worden namelijk vrijwel moeiteloos door de organisatie opgenomen. Via een soort ‘AppStore’ integreren we nieuwe functionaliteiten in de operationele processen.

Veranderingen sinds 1993

Sinds het verschijnen van dit alignmentmodel in 1993 is de ICT compleet op zijn kop gezet. Henderson en Venkatraman hadden niet kunnen vermoeden dat internet zoals dat nu voor iedereen beschikbaar is, vrijwel overeenkomt met hun laatste en meest volwassen visie op ICT. Nieuwe mogelijkheden binnen de ICT zetten de complete bedrijfsvoering van veel organisaties namelijk op zijn kop. Waar we vroeger onderscheid maakten tussen bedrijfs- en ICT-strategie zien we nu een convergentie (‘fusion’) ontstaan. ‘IT is the Business’ wordt ook wel gezegd.

De wereldwijde automatisering van werkstromen, tijd- en plaatsonafhankelijk werken zorgen ervoor dat we organisaties op een veel efficiëntere en vaak compleet andere manier kunnen organiseren. Nieuwe concepten als e-business, e-commerce, e-procurement en collaboration zijn gemeengoed en raken het hart van de (digitale) strategie van vrijwel elk organisatie.

Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl

LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
Interne analyse ICT: Strategic Alignmentmodel
Artikel
Interne analyse ICT: Strategic Alignmentmodel
Beschrijving
Het Strategic Alignmentmodel van Henderson en Venkatraman wordt wel gezien als de ‘moeder’ van alle modellen waarin de rol van ICT binnen we een organisatie op strategisch niveau beschouwen. In het model scheiden we de business (‘de organisatie’) van het ICT domein op de horizontale as en de interne en externe “strategische fit” op de verticale as.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar