In een door internet gedomineerde wereld zijn ook nieuwe managementmodellen nodig. Een voorbeeld is het Business Model Canvas. Dit business model zet accenten op onderdelen die in de “oude wereld’ niet relevant waren of zelfs niet bestonden. Er ontstaan immers geheel nieuwe mogelijkheden om waarde te creëren, zoals bedrijven als Google en Apple wel aantonen.
We zien hieronder het Business Model Canvas met negen bouwstenen hieronder afgebeeld, die de logica laten zien hoe een bedrijf geld wil verdienen. Het Business Model Canvas is verdeeld naar vier hoofdgebieden: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid en kent negen bouwstenen.
De negen Business Model Canvas bouwstenen
- Klantsegmenten – Een organisatie bedient een of meerdere klantsegmenten. Voor wie creëren we waarde? Wie zijn onze belangrijkste klanten? Er zijn namelijk verschillend soorten klantsegmenten. Voorbeelden: massamarkt, nichemarkt, gesegmenteerd, gediversiviseerd, multi-side platforms (of mult-side markten).
- Waardeproposities – Zij streeft ernaar de problemen van klanten op te lossen en in klantbehoeften te voorzien met waardeproposities. Een waardepropositie beschrijft namelijk de bundel van producten en diensten die waarde creëert voor een specifiek klantsegment. Een waardepropositie creëert bovendien waarde voor een klantsegment door een onderscheiden mix van elementen die voorzien in de behoeften van dat segment. Waarden kunnen kwantitatief zijn (bijvoorbeeld prijs, snelheid of service) of kwalitatief (bijvoorbeeld ontwerp, klantervaring. Voorbeelden (niet uitputtend): nieuwheid, performance, customization, ontwerp, merk/status, prijs, kostenbeperking, risicobeperking, toegankelijkheid, gemak /bruikbaarheid.
- Kanalen – Waardeproposities worden aan klant geleverd via communicatie, distributie- en verkoopkanalen. Deze bouwsteen beschrijft namelijk hoe een organisatie met zijn klantsegmenten communiceert en ze bereikt om een waardepropositie te leveren. Kanalen kennen al vijf verschillende fasen (awareness, evaluatie, aankoop, aflevering, after sales). Het model onderscheid bovendien directe en indirecte kanalen en maakt onderscheid tussen eigen kanalen en partner kanalen.
- Klantrelaties – Klantrelaties bouwen op en onderhouden we binnen elk klantsegment. Deze bouwsteen beschrijft bovendien de soorten relaties die een bedrijf aangaat met specifieke klantsegmenten. Voorbeelden: persoonlijke hulp, toegewezen persoonlijke hulp, selfservice, geautomatiseerde diensten, communities, cocreatie.
- Inkomstenstromen – Inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die we met succes aan klanten aanbieden. Zij representeren namelijk de cash die een bedrijf uit elk klantsegment genereert (kosten moeten van de inkomsten worden afgetrokken om winst te genereren). Voorbeelden: Goederenverkoop, Gebruikersfee, Abonnementsgelden, Uitlenen/huren/leasen, licentieverlening, Brokerage fees, Reclame.
- Key resources – Key resources zijn de middelen (assets) die nodig zijn om de eerder beschreven elementen te bieden en te leveren. Deze kunnen fysiek, financieel, intellectueel of menselijk zijn.
- Kernactiviteiten – Zijn de belangrijkste dingen die een bedrijf moet doen om te zorgen dat zijn Canvas Business Model werkt. Voorbeelden van categorieën: productie, probleemoplossing, platform/netwerk
- Key partners – Sommige activiteiten worden geoutsourcet en sommige resources kunnen we buiten de onderneming inkopen. Het kan bovendien nuttig zijn om onderscheid te maken tussen drie motivaties om partnerschappen te creëren: optimalisering van schaalvoordelen, beperking van risico en onzekerheid, acquisitie van bepaalde resources en activiteiten.
- Kostenstructuur – De onderdelen resulteren in een kostenstructuur die alle kosten beschrijft om het Canvas Business Model te laten werken. Lage kostenstructuren zijn voor sommige businessmodellen belangrijker dan andere. Het kan daarom nuttig zijn een onderscheid te maken tussen kostengestuurde en waardegestuurde businessmodellen. Kostenstructuren kunnen namelijk de volgende kenmerken hebben: Vaste kosten, Variabele kosten, Schaalvoordelen en Scopevoordelen.
Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op 123management.nl.
Discussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
ArtikelCanvas Business Model
BeschrijvingIn een door internet gedomineerde wereld zijn ook nieuwe managementmodellen nodig. Een voorbeeld is het Canvas Business Model. Dit model zet accenten op onderdelen die in de “oude wereld’ niet relevant waren of zelfs niet bestonden. Er ontstaan immers geheel nieuwe mogelijkheden om waarde te creëren, zoals bedrijven als Google en Apple wel aantonen.
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo