De term “ecosysteem” vindt zijn oorsprong in de natuur. Het betekent namelijk: een plek waar dieren en planten de meeste voedingsstoffen kunnen vinden.
Het concept van een business ecosysteem is in 1993 geïntroduceerd door business strategist James Moore en zijn definitie luidt als volgt:
Een economische gemeenschap (community) van elkaar ondersteunende organisaties en individuen (de pijlers van de zakelijke wereld).
Deze business community produceert goederen en diensten die van belang zijn voor hun klanten, die tevens ook deel uitmaken van het ecosysteem. De deelnemende organisatie omvatten onder andere: leveranciers, belangrijke producenten, concurrenten en andere belanghebbenden (stakeholders).
Men betrekt elkaar namelijk bij activiteiten en capaciteiten en de rollen die de deelnemers vervullen. De tendens is bovendien conformatie aan de doelstellingen die door een of meerdere leidende of voorttrekkende organisatie worden gesteld. De voorttrekkende rollen van de leidende organisaties kan in de loop der tijd echter veranderen daar de functie van de ecosysteemleider mede wordt bepaald door de leden van de community.
Hierdoor vindt steeds meer afstemming plaats over:
De deelnemers aan een sociaal business ecosysteem verdienen hun geld op een traditionele manier. Zij verkopen namelijk producten en diensten aan klanten.
Het verdienmodel is in die zin echter niet traditioneel als we kijken naar de onderlinge intensievere betrokkenheid van de ecosysteemdeelnemers.
In een business ecosysteem zijn de deelnemers zowel elkaars partners als elkaars concurrenten. Er kan concurrentie bestaan tussen de deelnemers en ook met andere ecosystemen. Voorop staat dat er een samenwerking ontstaat tussen de leden (ook onderling) en de leidende organisaties ten einde de gezamenlijke belangen te verdedigen.
De leidende organisaties van het business ecosysteem doen investeringen om:
De manier waarop men geld verdient hangt echter af van het karakter van de leidende organisatie. Is het namelijk een non-profitorganisatie of een commerciële onderneming?
Een non-profitorganisatie haalt haar inkomen doorgaans uit de volgende activiteiten.
Uiteindelijke opzet van de onderneming is echter om in business te blijven. Een sociale onderneming is ook een onderneming die haar ecosysteem begrijpt en bouwt op kennis. Zij kan rekenen op het vermogen en inzet van mensen, en draagt evenveel bij als dat het ontvangt.
Ondernemingen die in staat is om aan de slag te gaan met deze nieuwe realiteit zullen betere producten kunnen leveren. De betrokkenheid en de lange termijn relaties met alle leden van het ecosysteem zullen hierdoor bovendien enorm verbeteren.
Op directieniveau betekent dit dat er begrip dient te bestaan dat “social” betekent. Namelijk dat elke onderneming een positie inneemt en deelneemt in een ecosysteem- dit is de nieuwe standaard. Voor zover dit nog niet het geval is, dienen ondernemingen en instellingen in te zien waarom dit een huidige realiteit is. Actieve deelname is dan ook een voorwaarde voor groei en succes.
Het “Sociale Ecosysteem” voorziet in een structuur waarin alle mogelijke vormen van ondernemingen en instellingen bestaan en met elkaar communiceren. Dit ecosysteem is open en geeft toegangsmogelijkheden voor zowel publieke als private organisaties. Het is bovendien niet afhankelijk van geografie of taal.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.