Wat heeft BPM (Business Process Management) met service orientatie?
Wat is service orientatie?
Service orientatie betekent simpelweg klantgericht. Ofwel, hoe kun je de klant zo goed en snel mogelijk bedienen. Dat impliceert goede kwaliteit tegen een acceptabele prijs, snelle levering, goede service, enz. Om dat waar te kunnen maken, moeten organisatie, proces en systemen daarop zijn ingericht. Alles moet ‘servicegericht’ zijn opgezet: de klant staat centraal.
Servicegerichte architectuur (SOA Service Oriented Architecture)
Service orientatie wordt vaak in verband gebracht met IT, maar ook bedrijfsprocessen kunnen servicegericht worden opgezet. Misschien zelfs beter om bij de business te beginnen.
Een pragmatische aanpak voor het ontwerpen van servicegerichte bedrijfsprocessen is als volgt:
Pragmatische aanpak
Afbakening: Bepaal de product-markt combinaties: welke producten voor welke klantgroepen
Verantwoordelijkheid: Bepaal wie verantwoordelijk is voor product-markt combinatie en bijbehorende proces. Werk samen met de betrokken afdeling(en) de volgende punten uit.
Bepaal voor elke product-markt combinatie en voor elk (eind)product welke triggers er zijn en welk (deel)product geleverd wordt.
Op elk van deze triggers moet de organisatie reageren, actie ondernemen, de klant antwoord geven.
Er kunnen ook andere triggers komen, zoals wijziging in wet- en regelgeving, aanpassing van producten, enz.
Bepaal voor elke trigger van elk product welke acties (processtappen) uitgevoerd moeten worden
Bepaal vervolgens van elke actie: door wie uit te voeren, hoe, met welke systemen, wat is de input/status aan het begin en het eind van elke actie, enz
Bepaal per product/proces/actie
aan welke wetten en regels voldaan moet worden en hoe
Service orientatie betekent simpelweg klantgericht. Ofwel, hoe kun je de klant zo goed en snel mogelijk bedienen. Dat impliceert goede kwaliteit tegen een acceptabele prijs, snelle levering, goede service, enz. Om dat waar te kunnen maken, moeten organisatie, proces en systemen daarop zijn ingericht. Alles moet 'servicegericht' zijn opgezet: de klant staat centraal.
Auteur
Wim van Bakel
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.