Om te kunnen vaststellen of uw bedrijf of instelling kan profiteren van sociale-software bestaan vele uitgebreide onderzoeken. Wij zetten hiervoor De Factor 4 in. Factor 4 is een meertalige webscan die gebouwd is vanuit een visie op de betrokkenheid van medewerkers. Dit is een cruciaal factor voor de productiviteit van een medewerker en een organisatie. De laatste 2 jaar spreken we over buzzwords als “the New World of Work”. Of op zijn Hollands “Het Nieuwe Werken”. De Factor 4 is voor organisaties een prachtige start om te luisteren naar de medewerkers en de dialoog te starten. Met als doel sturing en het gewone dagelijks werkproces echt te verbeteren. We koppelen passie en betrokkenheid met productiviteit en euro’s.
Alvorens serieuze onderzoekstrajecten te starten is het handig om zich eerst af te vragen of het bedrijf of organisatie wordt geconfronteerd met een van de volgende uitdagingen m.b.t. sociale-software:
Sociale-software mini checklist
Is er behoefte aan een efficiënter, maar toch informele manier waarop kleine groepen en teams binnen de organisatie?Kunnen toeleveringsketens samenwerken en problemen oplossen (zonder het gebruik van e-mail)?
Wordt er veel tijd besteed aan het opsporen van de huidige specialisten met betrekking tot bepaalde onderwerpen binnen de organisatie?
Is het de wens om meer te doen om creativiteit en het delen van kennis en cruciale informatie binnen de organisatie te bevorderen?
Is er inzicht waar en bij wie de cruciale informatie zich bevindt?
Zijn er veel mogelijkheden voor de medewerkers om met elkaar te communiceren en in contact met elkaar te komen? Over organisatorische grenzen, afdelingen of locaties, heen om problemen op een interdisciplinaire manier op te lossen?
Maakt men zich bezorgd over het verlies van expertise en impliciete kennis wanneer medewerkers met pensioen gaan of van baan veranderen?
Heeft men behoefte om op een andere manier jong talent aan te trekken en vast te houden?