Sociale Software nader toegelicht


social network

Er is veel verwarring rond sociale software. We gebruiken termen als Web 2.0 , “Social Networking”, Enterprise 2.0, Social Media, en samenwerking ( Collaboration) te pas en te onpas. Dit zonder aan te geven wat er nou precies wordt bedoeld. Dat brengt het risico met zich mee dat het voorbij schiet aan de echte betekenis.

Opkomst sociale software bij ondernemingen

We kunnen constateren dat er geen eenduidige formulering bestaat van de term “Social Software”. De onderliggende betekenis en intentie zijn echter zeer evident. Met name de nieuwe generatie werknemers zijn gewend om met sociale software, Twitter, Facebook en dergelijke, om te gaan. Ze wensen dit ook te gebruiken in hun huidige professionele omgeving. Hiermee omzeilen ze de communicatie infrastructuur van de onderneming wat conflicterend werkt met de opzet van de bedrijf IT omgeving.

Buiten de Firewall

Ondernemingen zien dit in toenemende mate gebeuren en overwegen serieus om Sociale Software tools toe te passen voor intern gebruik. Als we kijken naar het succes van YouTube, Facebook, LinkedIn en dergelijke dan kan men zich voorstellen dat ondernemingen voordeel zien om ook dergelijke communicatiemiddelen buiten de firewall te accepteren.
Tot nu toe hebben IT adviseurs veelal gesproken over de sociale en organisatorische aspecten van Sociale Software technologie. Echter, Social Software verschilt wezenlijk in functionaliteit, volwassenheid, manier van werken en ondersteuning. Sociale Software applicaties brengen voor de onderneming onzekere zaken met zich mee, zoals privacy, beveiliging, IP beveiliging en het kunnen voldoen aan wettelijke eisen.
De IT manager zal ook rekening moeten houden met vraagstukken over betrouwbaarheid, schaalbaarheid en toekomstvastheid van de software.

Aanleiding voor Sociale Software

Het lijkt wel alsof alle nieuwe technologieën tegenwoordig het stempel “Sociaal” krijgen opgedrukt. We worden bestookt met termen als Social Software, Social Computing, Social Networking en ga zo maar door.
Bedenk wel. werk is altijd al sociaal geweest. Vanaf het begin van onze beschaving hebben jagers, boeren en burgers moeten samenwerken voor eigen lijfsbehoud en bestaan.
De reden dat Social Computing meer en meer aan de orde is komt door de opkomende weerstand tegen de huidige moderne software dat gebruikers als robots beschouwd, vastgeklonken aan hun beeldscherm.
Dit kan wellicht zo zijn voor massale IT omgevingen, maar in de realiteit weten we dat het anders zit:

  • Mensen zijn sociale wezens.
  • Kenniswerkers zijn bepaald geen robots.

Er zijn natuurlijk verschillen

Dit verschilt natuurlijk van functie, type onderneming en van cultuur.
We kunnen wel vaststellen dat als de systemen van een onderneming niet ingesteld zijn om mensen te ondersteunen als sociale wezens, dat gebruik en effectiviteit ver beneden peil geraken. In zijn algemeenheid kan men stellen dat Sociale Software uitgaat van logische, menselijke samenwerking tussen werknemers en andere belanghebbenden.
De manier van werken in een onderneming verandert met de ontwikkeling van de onderneming zelf. Er ontstaan meer virtuele teams, meer ad hoc projecten. Een toenemende eis komt van het management. Men wil medewerkers interne en externe grenzen laten overschrijden ( veelal grenzen die zij zelf eerder hadden ingesteld).

Sociale Software is het nieuwe initiatief om kenniswerkers de gelegenheid te bieden succesvol te samenwerken in deze nieuwe omgeving.
Software bouwers hebben deze trend gezien en hebben specifieke Sociale Software applicaties ontwikkeld. Men ziet ook dat softwareleveranciers hun bestaande software “socialiseren”. Dat is op zich geen verkeerde zaak, maar men dient zich wel te realiseren dat het geen Sociale Software is. Door het ontbreken van algemeen geaccepteerde integratie standaarden ( tags en dergelijke) loopt men het risico wederom gesloten applicaties en communities te creëren.

Wat is Social Software?

Social Software faciliteert samenwerking en netwerking binnen, maar ook buiten een organisatie. Het omvat een scala aan gereedschappen van diverse aard: samenwerkingsoplossingen. Bekende blogs, wiki’s, forums, hosted oplossingen en opgepepte Web 2.0 oplossingen van de belangrijkste software leveranciers.
Er bestaat een zekere rivaliteit tussen de begrippen samenwerking en netwerking. Beide kunnen bepalend zijn voor een lange termijn succes. Netwerking gaat meer over individuen en interactie tussen mensen; Samenwerking heeft de neiging zich meer te concentreren rondom teams en taken. De grenzen tussen beiden zijn dun. De meeste professionals hebben een voorkeur om zowel te kunnen netwerken als te samenwerken; echter, werken niet alle applicaties op deze manier.

Samenwerking is achterhaald

Velen ervaren Samenwerking als “achterhaald” en wordt Networking meer van deze tijd beschouwd, “cooler” en aangenamer. De praktijk wijst uit dat professionals meer willen dan alleen maar netwerken. Tot op zekere hoogte willen ze gezamenlijk informatie bijdragen en consumeren.
Men ziet dat discussies zich ontwikkelen gedurende een project en dat vraagt een bredere ondersteuning van onderliggende technologie.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Sociale Software nader toegelicht
Artikel
Sociale Software nader toegelicht
Beschrijving
Er is veel verwarring rond sociale software. We gebruiken termen als Web 2.0 , “Social Networking”, Enterprise 2.0, Social Media, en samenwerking ( Collaboration).
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar