Project Management Office
De functies van een (Project Management Office) PMO volgens de Wikipedia.
De Wikipedia meent dat het artikel over PMO’s te weinig referenties bevat. Het is daarom onvolledig. Over het Project Management Office staat er (de vertaling is van mij):
De minimale PMO functies zijn standaarden en methodologie. Ook functies als Strategisch Project Management zowel als facilitator of als eigenaar van het Portfolio Management proces kunnen worden toegevoegd. Taken kunnen zijn monitoring en rapportage van actieve projecten (totdat ze gereed zijn) en rapportage aan topmanagement inzake strategische beslissingen over of projecten voortgezet moeten worden of stopgezet.
Mijn uitbreiding van deze punten is als volgt. Een Project Management Office is eigenlijk een staf organisatie type, en geen operationeel type. Waarom niet een staf checklist genomen? Het resultaat is een mijn PMO assessment checklist.
Uiteraard is de bepaling welke functies een specifieke Project Management Office in een specifieke situatie heeft sterk afhankelijk van zijn plaats en doel in de projectorganisatie.
Een laatste punt over de betekenis van het acroniem PMO. In deze blog wordt de afkorting gebruikt voor Project Management Office. Echter, sommige bronnen spreken consequent over PMO als afkorting voor Program Management Office. Kies zelf maar!
Dit besluit mijn PMO-assessment checklist.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.