Project Management Office (PMO) Assessment Checklist


Project Management Office

De functies van een (Project Management Office) PMO volgens de Wikipedia.

De Wikipedia meent dat het artikel over PMO’s te weinig referenties bevat. Het is daarom onvolledig. Over het Project Management Office staat er (de vertaling is van mij):

De minimale PMO functies zijn standaarden en methodologie. Ook functies als Strategisch Project Management zowel als facilitator of als eigenaar van het Portfolio Management proces kunnen worden toegevoegd. Taken kunnen zijn monitoring en rapportage van actieve projecten (totdat ze gereed zijn) en rapportage aan topmanagement inzake strategische beslissingen over of projecten voortgezet moeten worden of stopgezet.

Andere zinvolle functies van een Project Management Office

Mijn uitbreiding van deze punten is als volgt. Een Project Management Office is eigenlijk een staf organisatie type, en geen operationeel type. Waarom niet een staf checklist genomen? Het resultaat is een mijn PMO assessment checklist.

Verplichte PMO functies:

Optionele Project Management Office functies:

  • Controller.
  • Desk studies.
  • Juridisch advies.
  • Operations research.
  • Personeelscursussen.
  • Projectplanning.
  • Public relations.
  • Relaties met andere organisaties.
  • Research & Development.
  • Strategische planning.
  • Technisch administratieve krachten.
  • Tijdregistratie.

Uiteraard is de bepaling welke functies een specifieke Project Management Office in een specifieke situatie heeft sterk afhankelijk van zijn plaats en doel in de projectorganisatie.

Een laatste punt over de betekenis van het acroniem PMO. In deze blog wordt de afkorting gebruikt voor Project Management Office. Echter, sommige bronnen spreken consequent over PMO als afkorting voor Program Management Office. Kies zelf maar!

Dit besluit mijn PMO-assessment checklist.

LinkedIn Group

Discussieer mee op LinkedIn.

Samenvatting
Project Management Office (PMO) Assessment Checklist
Artikel
Project Management Office (PMO) Assessment Checklist
Beschrijving
De minimale PMO functies zijn standaarden en methodologie. Ook functies als Strategisch Project Management zowel als facilitator of als eigenaar van het Portfolio Management proces kunnen worden toegevoegd.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar