Methodologie
Een methodologie gebruiken we om structuur in de automatiseringswerkzaamheden te brengen. Dit gebeurt door automatiseringsprojecten in meerdere fases op te splitsen naar de aard van de werkzaamheden (waterval) of in hap klare brokken functionaliteit (Agile). Elke volgende fase binnen een methodologie kent een fijnere detaillering dan de voorgaande en brengt de realisatie van het project dichterbij. De juiste toepassing leidt tot een goede documentatie, goed overdraagbare producten (tussen fases en mensen) en een eenduidige werkwijze. Daarnaast is een methodologie een soort blauwdruk voor projectplanningen. Daardoor hoeft er maar weinig tijd verloren te gaan aan het nadenken over de opzet van een project.
Als iedereen binnen de organisatie dezelfde werkwijze hanteert heeft dit ook een gunstig effect op de hoeveelheid kennis die we binnen de organisatie moeten opbouwen. Dit geldt niet alleen voor de automatiseringsmedewerkers maar ook voor IT-auditors en reviewers. Omdat alle gelijksoortige werkzaamheden volgens dezelfde wijze tot stand komen kunnen we budgetaanvragen ook eenvoudiger beoordelen.
Tevens kunnen we naderhand goed beoordelen hoeveel bepaalde fases kosten.
Het is noodzakelijk om de toegepaste methodologie regelmatig te evalueren, nieuwe technologieën kunnen bepaalde stappen immers overbodig maken of juist nieuwe stappen vereisen. Daarnaast leert men steeds beter om te gaan met automatisering en komt men tot inzichten die extra werkzaamheden noodzakelijk maken.
Het selecteren van een bruikbare IT werkwijze is afhankelijk van een groot aantal aspecten. Een belangrijk verschil tussen de diverse methodologieën wordt gevormd door het gebied waarin ze worden toegepast. Zo maken we onderscheid gemaakt tussen administratieve- en technische automatiseringsprojecten die elk hun methodes kennen. Een belangrijke factor is tevens het automatiseringsplatform waarop we het informatiesysteem realiseren. Methodologieën claimen weliswaar platform onafhankelijk te zijn, de ene aanpak leent zich toch meer voor het ene platform dan voor het andere. Dit komt omdat de benadering binnen een methodologie top-down of bottom-up is. Bij een mainframe-omgeving zou een top-down benadering beter aansluiten.
Voor de selectie van een methodologie kunnen we eveneens binnen de branche kijken welke men het meest toepast. Voor een selectie gelden algemene enkele eisen waaraan hij moet voldoen. Deze eisen lichten we hieronder nader toe.
Als een methodologie slechts voor een deel van de levenscyclus toepasbaar is ontstaan er problemen bij de overdraagbaarheid van de IT deliverables. Dit geldt met name voor de documentatie. Een vervolgfase van een andere methode gaat uit van een bepaalde diepgang en breedte van een vorige fase, deze dienen nauw op elkaar aan te sluiten. In het algemeen gelden hiervoor de volgende uitgangspunten:
In punt 1 formaliseren we de overdracht van informatie in de tijd, in punt 2 is dit de overdracht van informatie tussen de betrokkenen. Een methodologie dient te eisen dat deze overdracht altijd op dezelfde wijze plaats vindt zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan of tijd verloren gaat aan het telkens op nieuw uitvinden van het wiel.
Het is niet voldoende om een goede methodologie te selecteren en er mee te gaan werken, hij moet ook goed te leren zijn. Nieuwe medewerkers dienen opgeleid te kunnen worden in de werkwijze.
Niet alleen IT-ers dienen de methodologie toe te kunnen passen maar hun producten ook aan de gebruikers uit kunnen leggen.
Methoden en technieken die we bij het automatiseren toepassen veranderen en worden aangevuld. Om up to date te blijven dient de methodologie ook te veranderen. Daarvoor is een aantal noodzakelijke voorwaarden verbonden. Hetgeen betekend:
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.