Digitale geletterdheid: de sleutel tot IT-projectsucces


Digitale geletterdheid van de eindgebruiker is cruciaal voor IT-projectsucces. Vaardigheden (data, communicatie, CT) die nodig zijn om requirements en acceptatietesten te laten slagen.

Tijdens IT-projecten ligt de focus vaak op de techniek: Zoals het kiezen van de juiste software, de architectuur en de implementatiemethodologie (Agile, Scrum). Toch is er een fundamentele, vaak onderschatte factor die meer bepalend is voor de Return on Investment (ROI): de digitale geletterdheid van de eindgebruikers.

Digitale geletterdheid is zo basaal dat het in het Nederlandse onderwijs al een wettelijk kerndoel is. Als deze vaardigheden essentieel basisgereedschap zijn voor elke burger, hoe kunnen IT-professionals en projectmanagers het dan negeren als cruciale competentie op de werkvloer? Een technisch perfect systeem dat gebruikers niet begrijpen of niet correct gebruiken, is gedoemd te falen. Voor de IT-professional en de projectmanager is het daarom cruciaal om Digitale geletterdheid te zien als een projectrisico en een projectvereiste.

Dit artikel ontleedt de vier kerncompetenties van Digitale geletterdheid en laat zien waarom elke eindgebruiker over deze vaardigheden moet beschikken om een IT-project tot een succes te maken, met tevens een sterke nadruk op de cruciale fases van requirements engineering en acceptatietesten.

Digitale geletterdheid als verplichting in de projectlevenscyclus

Digitale geletterdheid is geen vaardigheid die pas nodig is bij de livegang. Het is een vereiste die door de gehele Systems Development Life Cycle (SDLC) loopt:

ProjectfaseKritieke DG-ComponentDe Link
Requirements engineeringInformatie- & data-geletterdheidAlleen een digitaal geletterde gebruiker kan zijn behoeften vertalen naar heldere, meetbare en logische eisen. Dit voorkomt ook dubbelzinnigheid en kostbaar rework.
Acceptatietesten (GAT/FAT)Informatie- & computational thinkingDe gebruiker toetst niet alleen of de knop werkt, maar valideert tevens of de data betrouwbaar is en doorloopt testgevallen systematisch.

1. ICT-basisvaardigheden: Van ‘gebruik’ naar ‘adaptatie’

De meest basale component zijn de ICT-basisvaardigheden. Dit is het efficiënt gebruik van hardware en software. Een tekort hierin is namelijk een grote tijdsverspiller en frustratiefactor in IT-projecten.

Wanneer gebruikers onzeker zijn over basale handelingen (navigeren, documenten opslaan), moet de projectorganisatie de training noodgedwongen verlagen naar dit basale niveau. De trainingstijd wordt daardoor besteed aan “Hoe klik ik?” in plaats van “Waarom verbetert dit ons proces?”. Dit vermindert de ROI van het trainingsbudget.

Wat zijn ICT-Basisvaardigheden (ICT-B) in digitale geletterdheid

Dit domein richt zich op de technische bediening en het efficiënte gebruik van digitale middelen.

Definitie ICT-Basisvaardigheden:

Het vermogen om digitale technologieën te gebruiken voor functionele taken en om te gaan met de basisconcepten en structuren van digitale apparaten, netwerken en applicaties.

Wat het omvat:

  • Het veilig en efficiënt omgaan met hardware (pc’s, tablets, printers) en software.
  • Het beheren van bestanden en mappen.
  • Het correct navigeren in interfaces en digitale werkomgevingen (bijvoorbeeld cloudopslag, webbrowsers).

Relevantie voor IT-Projecten:

Zorgt ervoor dat de gebruiker zich in trainingen kan richten op procesverandering in plaats van op basale muisklikken.

De eindgebruiker die ICT-basisvaardigheden beheerst, stelt projectteams in staat om de adoptiecyclus drastisch te versnellen. De focus kan vervolgens onmiddellijk verschuiven naar de verandering in het bedrijfsproces en de toegevoegde waarde van het nieuwe systeem.

Concrete vaardigheden:

Snel navigeren in een onbekende interface, het onderscheid kunnen maken tussen een gebruikersfout en een systeemfout voor efficiënte bug-rapportage, en het correct opslaan en delen van documentatie in de nieuwe digitale omgeving.

2. Informatie- en data-geletterdheid: De kwaliteit van input en output

Dit draait om het kritische denkvermogen achter de knoppen: het vermogen om data te lezen, te begrijpen, te creëren en te communiceren.

Wat is Informatie- en Data-geletterdheid (IDG)?

IDG is het vermogen om informatie en data kritisch te hanteren in digitale omgevingen. Het gaat niet om de technische bediening van systemen (dat zijn ICT-basisvaardigheden), maar om het denkproces erachter.

IDG (Informatie- en Data-geletterdheid) omvat de volgende cruciale vaardigheden:

Vinden en selecteren:

Het efficiënt zoeken, vinden en filteren van relevante informatie uit de immense hoeveelheid digitale bronnen.

Evalueren en beoordelen:

Het kritisch beoordelen van de kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie van de gevonden data en informatie (bijvoorbeeld het herkennen van nepnieuws, of het beoordelen van de validiteit van een rapportage).

Verwerken en creëren:

Het interpreteren, structureren, verwerken en creëren van nieuwe informatie en data.

Privacy en ethiek:

Het begrijpen van de privacy- en beveiligingsimplicaties bij het omgaan met data (denk aan de AVG/GDPR).

IDG en requirements engineering

Het gebrek aan IDG bij eindgebruikers is een grote valkuil in de requirements fase. Een gebruiker zonder Informatie- en Data-geletterdheid kan namelijk niet goed verwoorden welke data er nodig is en begrijpt de data-afhankelijkheden en de impact van zijn input op andere systemen niet. Een IDG-geletterde eindgebruiker daarentegen formuleert nauwkeuriger en logischer eisen, wat ruis en dubbelzinnigheid in de projectscope voorkomt.

IDG en acceptatietesten

In de GAT/FAT-fase valideert de geletterde eindgebruiker de informatie en de betrouwbaarheid van de data-output. Klopt de berekening? Worden de juiste velden getoond? Dit kritische vermogen voorkomt dat het projectteam een systeem accepteert dat technisch werkt, maar verkeerde zakelijke beslissingen veroorzaakt door onbetrouwbare informatie.

De eindgebruiker is de gegevensbeheerder. Hij moet inzicht hebben in de datakwaliteit en de noodzaak van correcte invoer, en moet weten welke data gevoelig is (AVG/GDPR).

3. Mediawijsheid en digitale communicatie: De zachte kracht van digitale geletterdheid

Mediawijsheid is cruciaal, omdat de projectteams grotendeels digitaal communiceren en afhankelijk zijn van heldere feedback.

Wat is mediawijsheid?

Dit domein richt zich op het sociale en culturele aspect van de digitale omgeving.

Definitie mediawijsheid:

Het vermogen om bewust, kritisch en actief deel te nemen aan de digitale informatiemaatschappij, waarbij de ethische en sociale implicaties van digitale media worden begrepen.

Wat het omvat:

  • Het kritisch evalueren van (sociale) media-inhoud en bronnen (bijvoorbeeld het herkennen van phishing of nepnieuws).
  • Het begrijpen van de werking van algoritmes en hoe die het wereldbeeld beïnvloeden.
  • Verantwoord online gedrag en communicatie-etiquette (digitale ethiek).

Relevantie voor IT-Projecten:

Essentieel voor security awareness en het leveren van constructieve, professionele feedback via de juiste digitale kanalen.

De noodzaak van communicatie-etiquette

Mediawijsheid bepaalt hoe effectief de samenwerking tussen IT en Business verloopt:

  • Constructieve feedback: De gebruiker moet feedback over een testversie kunnen geven die relevant, neutraal en actiegericht is via de formele kanalen (ticketing-systeem) in plaats van informele.
  • Ambassadeurschap: Een mediawijze gebruiker is bereid als key-user het nieuwe systeem positief te presenteren aan collega’s, wat de adoptie aanzienlijk versnelt.

Mediawijsheid als beveiligingsschil

Dit domein heeft ook een directe link met cybersecurity. Mediawijsheid omvat het kritisch beoordelen van de bron van digitale berichten. De geletterde gebruiker herkent de signalen van phishing en social engineering die het project in gevaar kunnen brengen, en verkleint de kans op datainbreuk.

4. Computational Thinking (CT): Van taak naar logica

Dit domein richt zich op het analytische denkvermogen en het oplossen van problemen.

Wat is Computational Thinking (CT)?

CT is het vermogen om complexe taken op te lossen door de principes van de informatica toe te passen (denk aan algoritmisch denken). Dit is dus de denkwijze die de eindgebruiker nodig heeft om de logica achter een nieuw IT-systeem te begrijpen en te internaliseren.

Definitie Computational Thinking:

Het vermogen om complexe problemen op te lossen door technieken en concepten uit de informatica toe te passen, waarbij problemen worden opgedeeld in logische stappen.

Wat het omvat:

  • Decompositie: Een probleem in kleinere, hanteerbare delen splitsen.
  • Patroonherkenning: Gelijkenissen of trends identificeren om processen te vereenvoudigen.
  • Abstractie: Focus op de essentiële details maar ook onnodige weglaten.
  • Algoritmisch denken: Het ontwikkelen van een stapsgewijze aanpak om vervolgens een oplossing te bereiken.

Relevantie voor IT-Projecten:

Stelt de eindgebruiker in staat om nieuwe, logische bedrijfsprocessen te begrijpen, te accepteren en bovendien de output van het systeem systematisch te controleren tijdens acceptatietesten.

CT is de digitale geletterdheid sleutel tot verandervermogen

  • Decompositie: De gebruiker leert zijn eigen taak te ontleden in logische stappen die overeenkomen met de nieuwe workflow.
  • Algoritmisch denken: De gebruiker begrijpt dat de applicatie een “algoritme” van regels volgt (If this, then that). Dit stelt de gebruiker vervolgens in staat om te begrijpen waarom het systeem een bepaalde invoer in een bepaalde volgorde vereist.

De gebruiker met CT is een partner voor de IT-afdeling; hij kan namelijk zelf inefficiënties in de nieuwe workflow analyseren en benoemen, en levert de beste input voor toekomstige optimalisatie.

Conclusie en Aanbevelingen Digitale geletterdheid

Van gebruiker naar eigenaar

Het succes van een IT-project is niet langer een technische uitdaging, maar een menselijke. Door digitale geletterdheid te beschouwen als een noodzakelijke competentie voor de eindgebruiker, transformeren organisaties hun medewerkers van passieve gebruikers naar actieve eigenaren van de nieuwe systemen. Digitale geletterdheid is hiermee een directe meetlat voor het adoptievermogen en de slagingskans van elke digitale transformatie.

Aanbevelingen voor IT-management en projectleiders

Wat moet een organisatie doen?

  1. Digitale geletterdheid-assessment: Breng de Digitale geletterdheid-niveaus van Key-Users en testdeelnemers vooraf in kaart. Stem de training echter af op de laagste basisvaardigheden om de kloof te dichten.
  2. Contextuele training: Stop met alleen ‘klik-trainingen’. Integreer daarom de waarom-vraag (de Digitale geletterdheid-component) in elke training. (“We voeren deze data zo in, omdat dit de betrouwbaarheid van onze rapportages garandeert.”)
  3. Key-users selecteren op Computational Thinking: Selecteer ‘super users’ die naast domeinkennis ook bewezen analytische vaardigheden bezitten om als ambassadeur en process-troubleshooter te fungeren.
  4. Digitale geletterdheid in HR: Evalueer Digitale Geletterdheid als een kerncompetentie in functioneringsgesprekken, want het is direct gekoppeld aan bedrijfsefficiëntie en security.
LinkedIn GroupDiscussieer mee op ITpedia LinkedIn of op Financial Executives LinkedIn.
Samenvatting
Digitale geletterdheid: de sleutel tot IT-projectsucces
Artikel
Digitale geletterdheid: de sleutel tot IT-projectsucces
Beschrijving
Digitale geletterdheid van de eindgebruiker is cruciaal voor IT-projectsucces. Ontdek welke 4 vaardigheden (data, communicatie, CT) nodig zijn om requirements en acceptatietesten te laten slagen.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar