
Digitale geletterdheid
Tijdens IT-projecten ligt de focus vaak op de techniek: Zoals het kiezen van de juiste software, de architectuur en de implementatiemethodologie (Agile, Scrum). Toch is er een fundamentele, vaak onderschatte factor die meer bepalend is voor de Return on Investment (ROI): de digitale geletterdheid van de eindgebruikers.
Digitale geletterdheid is zo basaal dat het in het Nederlandse onderwijs al een wettelijk kerndoel is. Als deze vaardigheden essentieel basisgereedschap zijn voor elke burger, hoe kunnen IT-professionals en projectmanagers het dan negeren als cruciale competentie op de werkvloer? Een technisch perfect systeem dat gebruikers niet begrijpen of niet correct gebruiken, is gedoemd te falen. Voor de IT-professional en de projectmanager is het daarom cruciaal om Digitale geletterdheid te zien als een projectrisico en een projectvereiste.
Dit artikel ontleedt de vier kerncompetenties van Digitale geletterdheid en laat zien waarom elke eindgebruiker over deze vaardigheden moet beschikken om een IT-project tot een succes te maken, met tevens een sterke nadruk op de cruciale fases van requirements engineering en acceptatietesten.
Digitale geletterdheid is geen vaardigheid die pas nodig is bij de livegang. Het is een vereiste die door de gehele Systems Development Life Cycle (SDLC) loopt:
| Projectfase | Kritieke DG-Component | De Link |
| Requirements engineering | Informatie- & data-geletterdheid | Alleen een digitaal geletterde gebruiker kan zijn behoeften vertalen naar heldere, meetbare en logische eisen. Dit voorkomt ook dubbelzinnigheid en kostbaar rework. |
| Acceptatietesten (GAT/FAT) | Informatie- & computational thinking | De gebruiker toetst niet alleen of de knop werkt, maar valideert tevens of de data betrouwbaar is en doorloopt testgevallen systematisch. |
De meest basale component zijn de ICT-basisvaardigheden. Dit is het efficiënt gebruik van hardware en software. Een tekort hierin is namelijk een grote tijdsverspiller en frustratiefactor in IT-projecten.
Wanneer gebruikers onzeker zijn over basale handelingen (navigeren, documenten opslaan), moet de projectorganisatie de training noodgedwongen verlagen naar dit basale niveau. De trainingstijd wordt daardoor besteed aan “Hoe klik ik?” in plaats van “Waarom verbetert dit ons proces?”. Dit vermindert de ROI van het trainingsbudget.
Dit domein richt zich op de technische bediening en het efficiënte gebruik van digitale middelen.
Het vermogen om digitale technologieën te gebruiken voor functionele taken en om te gaan met de basisconcepten en structuren van digitale apparaten, netwerken en applicaties.
Zorgt ervoor dat de gebruiker zich in trainingen kan richten op procesverandering in plaats van op basale muisklikken.
De eindgebruiker die ICT-basisvaardigheden beheerst, stelt projectteams in staat om de adoptiecyclus drastisch te versnellen. De focus kan vervolgens onmiddellijk verschuiven naar de verandering in het bedrijfsproces en de toegevoegde waarde van het nieuwe systeem.
Snel navigeren in een onbekende interface, het onderscheid kunnen maken tussen een gebruikersfout en een systeemfout voor efficiënte bug-rapportage, en het correct opslaan en delen van documentatie in de nieuwe digitale omgeving.
Dit draait om het kritische denkvermogen achter de knoppen: het vermogen om data te lezen, te begrijpen, te creëren en te communiceren.
IDG is het vermogen om informatie en data kritisch te hanteren in digitale omgevingen. Het gaat niet om de technische bediening van systemen (dat zijn ICT-basisvaardigheden), maar om het denkproces erachter.
IDG (Informatie- en Data-geletterdheid) omvat de volgende cruciale vaardigheden:
Het efficiënt zoeken, vinden en filteren van relevante informatie uit de immense hoeveelheid digitale bronnen.
Het kritisch beoordelen van de kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie van de gevonden data en informatie (bijvoorbeeld het herkennen van nepnieuws, of het beoordelen van de validiteit van een rapportage).
Het interpreteren, structureren, verwerken en creëren van nieuwe informatie en data.
Het begrijpen van de privacy- en beveiligingsimplicaties bij het omgaan met data (denk aan de AVG/GDPR).
Het gebrek aan IDG bij eindgebruikers is een grote valkuil in de requirements fase. Een gebruiker zonder Informatie- en Data-geletterdheid kan namelijk niet goed verwoorden welke data er nodig is en begrijpt de data-afhankelijkheden en de impact van zijn input op andere systemen niet. Een IDG-geletterde eindgebruiker daarentegen formuleert nauwkeuriger en logischer eisen, wat ruis en dubbelzinnigheid in de projectscope voorkomt.
In de GAT/FAT-fase valideert de geletterde eindgebruiker de informatie en de betrouwbaarheid van de data-output. Klopt de berekening? Worden de juiste velden getoond? Dit kritische vermogen voorkomt dat het projectteam een systeem accepteert dat technisch werkt, maar verkeerde zakelijke beslissingen veroorzaakt door onbetrouwbare informatie.
De eindgebruiker is de gegevensbeheerder. Hij moet inzicht hebben in de datakwaliteit en de noodzaak van correcte invoer, en moet weten welke data gevoelig is (AVG/GDPR).
Mediawijsheid is cruciaal, omdat de projectteams grotendeels digitaal communiceren en afhankelijk zijn van heldere feedback.
Dit domein richt zich op het sociale en culturele aspect van de digitale omgeving.
Het vermogen om bewust, kritisch en actief deel te nemen aan de digitale informatiemaatschappij, waarbij de ethische en sociale implicaties van digitale media worden begrepen.
Essentieel voor security awareness en het leveren van constructieve, professionele feedback via de juiste digitale kanalen.
Mediawijsheid bepaalt hoe effectief de samenwerking tussen IT en Business verloopt:
Dit domein heeft ook een directe link met cybersecurity. Mediawijsheid omvat het kritisch beoordelen van de bron van digitale berichten. De geletterde gebruiker herkent de signalen van phishing en social engineering die het project in gevaar kunnen brengen, en verkleint de kans op datainbreuk.
Dit domein richt zich op het analytische denkvermogen en het oplossen van problemen.
CT is het vermogen om complexe taken op te lossen door de principes van de informatica toe te passen (denk aan algoritmisch denken). Dit is dus de denkwijze die de eindgebruiker nodig heeft om de logica achter een nieuw IT-systeem te begrijpen en te internaliseren.
Het vermogen om complexe problemen op te lossen door technieken en concepten uit de informatica toe te passen, waarbij problemen worden opgedeeld in logische stappen.
Stelt de eindgebruiker in staat om nieuwe, logische bedrijfsprocessen te begrijpen, te accepteren en bovendien de output van het systeem systematisch te controleren tijdens acceptatietesten.
De gebruiker met CT is een partner voor de IT-afdeling; hij kan namelijk zelf inefficiënties in de nieuwe workflow analyseren en benoemen, en levert de beste input voor toekomstige optimalisatie.
Het succes van een IT-project is niet langer een technische uitdaging, maar een menselijke. Door digitale geletterdheid te beschouwen als een noodzakelijke competentie voor de eindgebruiker, transformeren organisaties hun medewerkers van passieve gebruikers naar actieve eigenaren van de nieuwe systemen. Digitale geletterdheid is hiermee een directe meetlat voor het adoptievermogen en de slagingskans van elke digitale transformatie.
Wat moet een organisatie doen?


Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.