Korte termijn doelen
Na de zomer is het weer tijd voor het opstellen van de IT-roadmap voor volgend jaar. Daarbij kijken we een jaar vooruit en richten we ons bovendien op de korte termijn doelen. Maar wat is een IT-roadmap eigenlijk en wat nemen we er voor de korte termijn in op?
Een IT-roadmap voor korte termijn doelen richt zich op IT-initiatieven, projecten en doelen die we binnen een relatief korte periode van meestal één jaar kunnen uitvoeren. Hoewel het een volwaardige IT-roadmap is, ligt de nadruk op directe behoeften, verbeteringen en prioriteiten die we snel kunnen realiseren en die vaak gerelateerd zijn aan operationele efficiëntie, klantenservice of snelle aanpassingen aan veranderende technologische trends.
De aard van korte termijn doelen is anders dan die van lange termijn doelen. Korte termijn doelen zijn over het algemeen beter te plannen en beter te begroten. In de basis zijn ze een stuk concreter. Een korte termijn IT-roadmap heeft daarom de volgende kenmerken:
De doelen die we in de korte termijn IT-roadmap vaststellen, zullen specifiek en meetbaar zijn. Dit kunnen zaken zijn als het verbeteren van de systeemprestaties, het verhogen van de beschikbaarheid van services, het verminderen van downtime, enzovoort.
De nadruk ligt op projecten en initiatieven die we snel kunnen implementeren om directe voordelen te bieden. Dit kunnen bijvoorbeeld projecten zijn die betrekking hebben op het upgraden van software, het uitvoeren van patches, het implementeren van beveiligingsupdates, enzovoort.
IT-roadmaps voor korte termijn doelen richten zich vaak op het verbeteren van operationele efficiëntie, het stroomlijnen van processen en het verminderen van knelpunten in de IT-infrastructuur.
Hoewel het een roadmap voor de korte termijn is, moeten we mogelijke risico’s en uitdagingen nog steeds overwegen en managen. Dit kunnen zaken zijn als de mogelijke impact van veranderingen op bestaande systemen, beveiligingsrisico’s en andere potentiële problemen.
Aangezien de focus ligt op korte termijn doelen en snelle verbeteringen, moet deze roadmap flexibel genoeg zijn om aan te passen aan veranderende omstandigheden en nieuwe prioriteiten die zich kunnen voordoen.
Kortom, de met IT-roadmap voor korte termijn doelen is feitelijk een plan om ons bedrijf beter te maken met coole technologische dingen. Hieronder staat een lijst van mogelijke projecten die we de korte termijn roadmap kunnen opnemen:
Door de korte termijn IT-roadmap te volgen, komen we we op een beter pad naar succes, en maken we ons bedrijf geweldig met behulp van technologie.
Omdat het om kortlopende projecten gaat met een concreet doel is het een goede gewoonte om de financiële haalbaarheid per project kort uit te werken in de IT-roadmap. Het grote doel is om het bedrijf naar meer succes te stuwen en niet om met IT verliezen op te zadelen.
De korte roadmap begint met het beschrijven van enkele algemene uitgangspunten over onze visie en doelstellingen. Deze algemene uitgangspunten zijn elementen waaraan de business cases kunnen refereren, bijvoorbeeld:
Onze overkoepelende visie is om marktleider te worden in het benutten van technologie voor gestroomlijnde operaties en uitzonderlijke klantervaringen. Om dit te bereiken, zullen we ons richten op de volgende hoofddoelstellingen:
Implementatie van geavanceerde automatisering en procesoptimalisatie om handmatige inspanningen te verminderen, fouten te minimaliseren en de algehele productiviteit te verbeteren.
In de IT-roadmap: we zullen technologie gebruiken om repetitieve taken te automatiseren, waardoor de tijd die nodig is om ze uit te voeren, wordt verkort. Dit zal daarnaast kostbare tijd van ons team vrijmaken om zich te concentreren op belangrijkere zaken.
Het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die pijnpunten van klanten aanpakken, de betrokkenheid vergroten en langdurige relaties bevorderen.
In de IT-roadmap: met technologie kunnen we interacties personaliseren, aanbevelingen op maat doen en sneller reageren op de behoeften van klanten. Dit zal er ook voor zorgen dat onze klanten zich speciaal voelen en ervoor zorgen dat ze terugkomen voor meer.
Ons raamwerk voor cyberbeveiliging versterken om gevoelige gegevens te beschermen, te beschermen tegen bedreigingen en het vertrouwen van klanten te versterken.
In de IT-roadmap: we zullen krachtige beveiligingsmaatregelen implementeren, zoals versleuteling en toegangscontrole, om onze waardevolle gegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang of cyberaanvallen. Dit zal het vertrouwen van onze klanten en stakeholders waarborgen.
Voor korte termijn doelen voor infrastructuur modernisering kunnen we bijvoorbeeld denken aan de volgende projecten:
De cloud is als een gigantische virtuele opslag- en computerruimte. Door onze gegevens en applicaties naar de cloud te verplaatsen, hebben we er overal toegang toe, maar wel superveilig.
We krijgen de nieuwste en beste computerapparatuur en -software, zodat alles soepel en efficiënt verloopt. Dit betekent ook een snellere verwerking, minder crashes en betere algehele prestaties.
a) Cloudmigratie: onze on-premises applicaties en systemen overzetten naar veilige en schaalbare cloudomgevingen, waardoor kostenoptimalisatie en meer flexibiliteit mogelijk worden.
b) Hardware- en software-upgrades: investeren in geavanceerde hardware- en softwareoplossingen om de systeemprestaties, beveiliging en compatibiliteit te verbeteren.
Projecten gericht op data driven bedrijfsprocessen moeten ook binnen een jaar gerealiseerd kunnen worden.
BI-tools helpen ons gegevens te analyseren om klantgedrag, markttrends en bedrijfsprestaties te begrijpen. Dit stelt ons in staat om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van echte gegevens, niet alleen maar giswerk.
We zullen onze gegevens opschonen en ordenen om ervoor te zorgen dat ze nauwkeurig en betrouwbaar zijn. Op deze manier voorkomen we dat we beslissingen nemen op basis van slechte informatie.
a) Business Intelligence (BI): BI-tools implementeren om bruikbare inzichten te verzamelen uit enorme hoeveelheden gegevens, waardoor gegevensgestuurde besluitvorming in de hele organisatie mogelijk wordt.
b) Gegevensbeheer: het opstellen van robuust beleid voor gegevensbeheer om de gegevenskwaliteit, privacy en naleving van relevante regelgeving te waarborgen.
Het kost meer dan een jaar om een nieuwe ontwikkelmethode in te voeren, maar het proefdraaien van een pilotteam om ervaring op te doen is haalbaar. Realiseer je wel dat software die volgens een bepaalde methode tot stand kwam en gedocumenteerd is moeilijk naar een andere methode is om te buigen.
In plaats van alles tegelijk te doen, breken we ons werk op in kleinere stukjes die sprints worden genoemd. Op deze manier kunnen we sneller vooruitgang zien en waar nodig wijzigingen aanbrengen.
Ontwikkelaars, testers en andere teamleden zullen nauw samenwerken om eventuele problemen snel op te sporen en op te lossen. Dit zal leiden tot software van betere kwaliteit en tevreden klanten.
Agile-methodologieën en DevOps-praktijken toepassen om softwareontwikkeling te versnellen, de samenwerking tussen teams te verbeteren en frequente releases van hoge kwaliteit te leveren.
Een populair project om aan te pakken is AI. Begin er niet aan al het niet een concreet probleem oplost voor het bedrijf. AI is geen doel op zich.
We zullen slimme computerprogramma’s (chatbots) hebben die met klanten kunnen praten en hun vragen direct kunnen beantwoorden, 24/7. Dit zal de klantenondersteuning verbeteren en tijd besparen voor ons team.
AI helpt ons de voorkeuren en het gedrag van klanten te begrijpen, waardoor we gepersonaliseerde aanbevelingen en promoties kunnen doen. Dit zal ervoor zorgen dat klanten zich speciaal voelen en hun tevredenheid vergroten.
a) Operations optimaliseren: gebruik AI-algoritmen om repetitieve taken te automatiseren, onderhoudsbehoeften te voorspellen en bovendien de algehele efficiëntie te verbeteren.
b) Klantinteracties personaliseren: Implementeer modellen voor machinaal leren om het gedrag en de voorkeuren van klanten te analyseren en gepersonaliseerde ervaringen te bieden.
Veel bedrijven zien dit als een noodzakelijk kwaad, maar zien reële bedreigingen vaak over het hoofd. Belangrijke onderwerpen voor het voorbestaan van het bedrijf passen in een korte termijn doel:
We voeren regelmatig beveiligingsbeoordelingen en tests uit om kwetsbaarheden in onze systemen te identificeren. Door deze zwakke punten te verhelpen, beschermen we namelijk onze gegevens tegen hackers en andere slechte actoren.
We zullen ervoor zorgen dat we voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming en privacy. Dit voorkomt juridische problemen en beschermt bovendien onze reputatie.
a) Bedreigingsdetectie en reactie op incidenten: implementatie van geavanceerde beveiligingsmaatregelen en protocollen voor reactie op incidenten om potentiële bedreigingen proactief te detecteren en te verminderen.
b) Nalevingsaudits: Regelmatig uitvoeren van nalevingsaudits om ervoor te zorgen dat de industriestandaarden en wettelijke vereisten worden nageleefd.
Gevestigde bedrijven worden links en rechts ingehaald door start-ups. We moeten ons daarom blijvend oriënteren om nieuwe technologiën. We richten ons op de lange termijn maar de projecten vallen uit een in korte termijn doelen.
We houden nieuwe en opwindende technologieën in de gaten, zoals blockchain, quantum computing en IoT. Hoewel we ze misschien niet meteen gebruiken, kan het ons helpen om concurrerend te blijven en ons aan te passen aan het veranderende technische landschap als we ons ervan bewust zijn.
Technologie evolueert altijd, dus we omarmen een mentaliteit van continu leren en verbeteren. Op deze manier kunnen we voorop blijven lopen op het gebied van technologische vooruitgang en klaar zijn om nieuwe kansen te omarmen.
Anticiperend op technologische vooruitgang, zullen we investeren in het verkennen van opkomende technologieën en hun potentiële impact op onze industrie. Dit omvat bijvoorbeeld blockchain, quantum computing en Internet of Things (IoT).
Als je een concept hebt moet je hem niet alleen vergelijken met de korte roadmap van vorig jaar, maar ter vergelijking bijvoorbeeld ook eens leggen naast de IT-roadmap 2016, of de IT-roadmap Boston. Je zult verrast zijn over zowel de overeenkomsten als de verschillen. Waar het om gaat is dat je de goede inzichten van anderen en uit het verleden niet uit het oog verliest.
Een IT-roadmap met korte termijn doelen is dus nuttig om onmiddellijke uitdagingen aan te pakken, snelle resultaten te behalen en tegelijkertijd de organisatie voor te bereiden op verdere stappen richting lange termijn doelen. Het kan helpen om snel te reageren op veranderende bedrijfsbehoeften en technologische ontwikkelingen.
Met de IT-roadmap voor korte termijn doelen (de korte roadmap) zijn we ook goed voorbereid om onze zakelijke doelen te bereiken, onze klanten tevreden te stellen en toonaangevend te zijn in onze branche.
Door ons aan deze IT-roadmap te houden, tonen we onze toewijding om voorop te blijven lopen in een competitief landschap en uitzonderlijke waarde te leveren aan onze klanten. Deze strategische IT-roadmap zal ons al doende naar een beter pad leiden en duurzame groei en succes voor ons bedrijf op de lange termijn verzekeren.
Deze tijd volgend jaar weten of we daar in zijn geslaagd.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.