Digitale Strategie
Een digitale strategie is gemakkelijk te verwarren met een IT-strategie omdat ze allebei gebruik maken van technologie. Het verschil is echter dat ze hele andere aspecten van onze bedrijfsvoering bedienen. Om van ons bedrijf een succes te maken zijn zowel een sterke digitale strategie als een sterke IT strategie noodzakelijk.
De twee zijn nauw met elkaar verbonden en beide moeten ze effectief zijn. Omdat ze zo’n belangrijke rol spelen, is het cruciaal dat we begrijpen hoe ze elkaar beïnvloeden.
Onze IT-infrastructuur bestaat uit alle hardware, software, systemen en processen waarvan we afhankelijk zijn voor de bedrijfsactiviteiten. Hoewel onze IT-infrastructuur moet voorzien in de huidige behoeften van ons bedrijf, moet de IT-strategie ook toekomstgericht zijn.
We moeten onze IT-strategie afstemmen op de bedrijfsstrategie om effectief te kunnen werken. Het afstemmen van de IT op de huidige behoeften is niet voldoende. Onze IT-strategie moeten we dus kunnen aanpassen.
Een IT-strategie geeft sturing aan de interne aspecten van de technologie binnen ons bedrijf. Een digitale strategie is echter meer klantgericht. Analoog aan de CIO CTO verhouding waarbij de CTO ook meer extern gericht is. Het draait hierbij om de vraag hoe we technologie willen inzetten om:
Het resultaten van een goede digitale strategie is dat:
Zoals alle strategieën die we gebruiken, moeten we onze digitale strategie in lijn brengen met onze bedrijfsstrategie. Daarom zijn de belangrijkste componenten van een digitale strategie doorgaans marketing en gebruikerservaring. Onderdelen van een deze strategie kunnen bijvoorbeeld zijn:
Technologie is iets dat snel evolueert. Dat betekent dat het management van een bedrijf zonder technologische roadmap niet volledig weet hoe ze nieuwe technologieën kunnen inzetten om een voorsprong te krijgen op de concurrentie. Als er dus geen plan is om nieuwe technologie binnen het bedrijf te brengen, en men weet niet hoe te reageren op disruptive technologie, is het tijd is om een technologie-roadmap op te stellen.
De digitale strategie en de IT-strategie zijn echter heel verschillend. Dat komt omdat ze verschillende doeleinden hebben en verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering dienen. Daarom moeten we ze behandelen als verschillende strategieën met verschillende budgetten. Dit betekent echter niet dat ze niets met elkaar te maken hebben. Waarschijnlijk zullen bepaalde strategie-onderdelen elkaar overlappen. De inzet van automatisering is bijvoorbeeld iets dat we zowel de IT-strategie als de digitale strategie tegen komen.
Automatisering is iets wat veel bedrijven gebruiken als een belangrijk element van hun IT-strategie om hun bedrijfsprocessen efficiënter te maken. Automatisering wordt echter ook vaak gebruikt in digitale strategieën op verschillende platforms. We kunnen bijvoorbeeld E-mails automatisch naar leads verzenden. Deze berichten worden getriggerd door specifieke wijzigingen in de database. Een andere vorm is het automatisch publiceren van content op specifieke tijden en op specifieke platforms.
We kunnen niet genoeg benadrukken dat we beide strategieën moeten afstemmen op onze overkoepelende bedrijfsstrategie. Daarnaast willen we onze IT-strategie en digitale strategie ook op elkaar afstemmen. We moeten dus zorgen voor alignment tussen al onze strategieën zodat we onze zakelijke doelen kunnen bereiken.
Hoewel onze digitale strategie zich op andere doelstellingen van ons bedrijf richt dan de IT-strategie, zullen we merken dat veel van de algemene doelstellingen erg op elkaar lijken. Er zijn enkele doelstellingen die we mee moeten nemen tijdens het ontwikkelen van deze strategie:
Omdat deze strategie zich meer richt op de klanten van het bedrijf, is deze veel afhankelijker van de bedrijfsstrategie. Als het niet lukt om deze strategie in lijn te brengen met de bedrijfsstrategie, zal geen van beide effectief zijn. Als een van de bedrijfsdoelen is om tegen het einde van het jaar een bepaalde omzet te halen, moeten we een digitale strategie implementeren die helpt bij het genereren van meer leads en de bekendheid van het productaanbod te vergroten.
Omdat de digitale strategie zo nauw verbonden is met de bedrijfsstrategie, moeten we ook KPI’s uit de bedrijfsstrategie gebruiken. Daarmee kunnen we het succes van de strategie meten en bij te sturen als dat nodig is.
De huidige bedrijfsdoelen zijn niet de enige focus van onze digitale strategie. Het is vooral van belang om ook naar de toekomst te kijken. Dit houdt in dat we moeten bedenken waar ons bedrijf in vijf jaar zal staan en of onze digitale strategie op dat moment onze zakelijke behoeften kan ondersteunen.
Een andere overweging is het veranderende digitale landschap en de veranderende behoeften van de klanten. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, krijgen klanten ongetwijfeld andere behoeften waarop ons bedrijf moet inspelen om ze niet als klant te verliezen. Wij hebben dus geen andere keuze dan onze tactieken te veranderen om onze klanten te bereiken. Anders lopen we het risico achterop te raken bij de concurrentie. Daarom moet onze digitale strategie beschikken over voldoende flexibiliteit zodat we ons kunnen aanpassen aan een voortdurend evoluerende technologische omgeving.
We moeten onze bedrijfsvoering en marketingtactiek voortdurend in de gaten houden om er achter te komen of er iets is dat we in lijn met de bedrijfsstrategie kunnen digitaliseren. Als we bijvoorbeeld services aanbieden en geen producten, dan hebben we waarschijnlijk geen webshop. We kunnen echter wel een betalingsportaal aanbieden, zodat klanten eenvoudiger voor de services kunnen betalen.
Met de opkomst van AI en het Internet of Things (IoT), kunnen we vrijwel alles op de een of andere manier digitaliseren. Al die technologie vergt investeringen en we moeten dus goed onderzoeken of er wel een business case is. Dat betekent dat we bij het ontwikkelen van onze digitale strategie zorgvuldig moeten evalueren waar we daadwerkelijk kunnen profiteren van digitalisering. Een Digital Strategy Consultant kan ons daar bij helpen.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.