AI-tekstgenerator
Enkele weken terug werd er een AI-tekstgenerator in de late night show van Renze gedemonstreerd door Alexander Klüpping. Er werden geen productnamen genoemd, dus het was geen product promotie. Verder ging hij al snel over op het genereren van Images, want dat ziet er leuk uit op TV natuurlijk, maar mijn interesse was gewekt. Voor een website als ITpedia is wekelijks namelijk veel tekst nodig en soms is het een zware last om weer iets te produceren. Gebrek aan tijd en inspiratie zijn zo de knelpunten waarmee ik moet dealen.
Kan een AI-tekstgenerator mij helpen?
AI staat voor Artificial Intelligence en is al een paar jaar onder ons. Er zijn vele toepassingen en de resultaten worden steeds beter. Het verwarren van een AI-tekstgenerator met de Pokemon AI generator zal niet snel gebeuren, maar met Uberduck AI kan dat wel. Uberduck AI is namelijk een generator die tekst omzet naar spraak. We kunnen ons echter afvragen of dat AI is of slechts een slim algoritme. Dat vraag ik me wel vaker af of sommige software het predicaat Artificial Intelligence heeft gekregen uit marketing overwegingen. Artificial Intelligence omvat immers een zelflerend proces en bij veel AI toepassingen krijg ik het gevoel dat zo’n proces ontbreekt. Ook bij het product dat ik in dit artikel bespreek kreeg ik soms dat gevoel, maar eerlijk is eerlijk de software bevat zeer intelligente processen.
Een AI-tekstgenerator werkt als volgt. Je geeft het onderwerp in wat je wil beschrijven, daarna stelt de generator je nog een paar meerkeuzevragen en je tekst is klaar. Na 2 minuten Googlen vond ik de AI Article Writer 3.0 van Writesonic. Je kunt er kosteloos mee beginnen en eerlijk gezegd heb ik geen andere generator meer geprobeerd. De resultaten zijn namelijk verbluffend.
In de afgelopen weken heb ik een artikel met Writesonic gemaakt en gepubliceerd op ITpedia. Kunnen jullie ontdekken om welk artikel het gaat? Verder op in dit artikel zal ik dat verklappen.
In mijn Outlook actielijst staan meer dan 140 onderwerpen waarover ik nog een artikel op ITpedia wil plaatsen. Soms meldt zich iemand die het leuk vindt om dat te doen en sommige artikelen wil ik zelf graag schrijven. Er zijn echter ook onderwerpen die ik nodig heb om belangrijke onderwerpen te ondersteunen. Ze leggen bijvoorbeeld een bepaald begrip uit, dit is dan tevens de keyphrase voor het artikel. De AI Article Writer kan daarbij helpen.
Allemaal keurig netjes.
Ik was nogal verbluft dat deze AI-tekstgenerator in staat was om in enkele minuten een volledig samenhangend en to-the-point artikel te creëren. Op ITpedia gaat het om de volgende artikelen:
De Top 7 Kenmerken van Zelfsturende Teams (Art.1) en
Praktische richtlijnen voor een Requirements Traceability Matrix (Art.2)
Ik heb daarop contact gezocht met Writesonic en kenbaar gemaakt dat ik dit artikel wilde gaan schrijven. Ze gaven mij direct 5000 extra woorden om in de trial te kunnen experimenteren en een affiliate link die ik bij het artikel kon plaatsen. Ze stelden verder geen voorwaarden, dus geef ik gewoon weer wat mijn bevindingen waren.
Zoals je ziet ontneemt een AI-tekstgenerator ons eigenlijk alleen het werk van stap 1, namelijk het schrijven van het artikel. De stappen 3 tot en met 5 hebben te maken met de kwaliteit van het artikel en dit op een hoog niveau brengen. Misschien zijn deze stappen in de toekomst ook nog wel te automatiseren, maar daarvoor is een actieve API met de website nodig.
Welke kwaliteitseisen stellen we eigenlijk aan een artikel en hoeveel werk kost dat om daaraan te voldoen? Dit verschilt natuurlijk per site en per auteur. Het schrijven, publiceren en promoten van een artikel kost mij ongeveer 2 dagen. Daarbij reken ik ook een gemiddelde voor vooronderzoek en dat kan heel erg variëren. Met behulp van een generator kan ik de doorlooptijd van het hele proces halveren. Maar er zijn wel een paar haken en ogen.
Om te beginnen waren de twee artikelen verschillend van kwaliteit, het eerste artikel had bijvoorbeeld 1400 woorden en het tweede 900. Daar waar de verschillen tussen beide artikelen relevant zijn zal ik dat in de bevindingen vermelden.
Afgezien van bovenstaande standaard eisen ga ik voor ITpedia vaak nog een stapje verder, hierbij mijn opmerkingen:
Deze ITpedia kwaliteitseisen heb ik in beide artikelen zo min mogelijk doorgevoerd omdat ik me vooral wilde richten op het gebruik en de resultaten van de AI-tekstgenerator.
We werken nu langzaamaan naar de conclusies toe. Het kan niet anders dan dat de AI-tekstgenerator gebaseerd is op Big Data. De hoeveelheid data die nodig is om zo’n generator voor alle onderwerpen goed te laten werken is gigantisch. Zoveel dat ze dat niet zelf kunnen opslaan in systemen, want daar is feitelijk een kopie van het hele tekstuele internet voor nodig. Ze moeten dus uitgaan van de bestaande websites. En daar vallen er veel van af omdat ze niet snel genoeg zijn of kwaliteit missen. Bovendien zal Google een belangrijke rol spelen als gateway naar deze data.
De populariteit van een onderwerp speelt daarbij een belangrijke rol. Want hoe populairder een onderwerp hoe meer data er beschikbaar is. De zoekresultaten van Google geven een indicatie: “Self-managing teams” (Art.1): About 199.000.000 results en “Requirements Traceability Matrix (RTM)” (Art.2): About 2.750.000 results. Over Artikel 1 is dus 70X meer data te vinden en is dus 70X populairder dan artikel 2.
En dat verklaard alles:
Ondanks dat de kwaliteit van artikel 1. hoger is zal hij toch minder goed vindbaar zijn dan artikel 2.
Het is toch grappig dat mensen feedback geven op een artikel dat door een machine is geschreven, terwijl ze denken dat het van een mens afkomstig is. Eigenlijk voel ik me daar een beetje schuldig over, alsof ik ze voor de gek hou. |
Bij sommige AI-tekstgenerators koop je een bepaald aantal woorden, ik vraag me af hoe dat voelt als je een tekst gegenereerd hebt die je helemaal niet bevalt. Ben je je woorden dan kwijt?
Omdat de kwaliteit van artikel 2 iets minder is denk ik er over om dit artikel in stappen te verbeteren. Dit doe ik dan aan de hand van aanvullende keyphrase die Ahrefs mij aanreikt. AI Article Writer kan daar ook teksten voor genereren. Google smult ook van zo’n strategie en zal het artikel telkens hoger plaatsen.
Ik verwacht ook dat ik de AI Article Writer in de toekomst vaker zal gebruiken. De problemen die ik tegen kwam moest ik voor handgeschreven artikelen toch ook al oplossen en de gegenereerde teksten zijn goed leesbaar. Dit geldt vooral voor de algemene onderwerpen. Artikelen waarin ik echter mijn mening of perspectief wil geven zal ik wel helemaal zelf blijven schrijven. Denk bijvoorbeeld aan dit artikel, dat zal een AI-tekstgenerator nooit voor ons kunnen maken, daar is het gewoon te persoonlijk voor. Ik raad je daarom aan om de AI Article Writer zelf een keer gratis te proberen. Klik hier , je zult verbaasd zijn over de resultaten.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.