
Prototype
Als we om een prototype vragen verwijzen sommige ontwerpers naar een mockup. Een andere veel voorkomende misvatting is dat we prototyping maar een of twee keer hoeven te doen aan het einde van het ontwerpproces. Tenslotte denken veel mensen ten onrechte dat een prototype een schets of een pixel-perfecte prelaunch-interface is. Maar wat is het dan wel?
Prototyping is een van de meest kritieke stappen in het ontwerpproces. Daarom gaan we in dit artikel in op wat prototyping is en welke verschillende varianten we zijn. We laten tevens zien hoe we klikbare gebruikersinterfaces kunnen maken. Besef echter bovenal dat een prototype de gebruikerservaring aanzienlijk kan optimaliseren.
Een prototype is een voorbeeldversie of een simulatie van een IT product. UX-teams gebruiken prototypes vóór de lancering van het product.
Het doel van een prototype is om ideeën te testen voor we ze releasen. Daarna sturen we ze door naar het ontwikkelteam.
Prototypes zijn essentieel voor het vinden en oplossen van pijnpunten van gebruikers. Gebruikers lopen tijdens usability-tests tegen deze punten aan. Door samen met eindgebruikers de prototypes te testen kunnen UX-teams de gebruikerservaring in het programmaontwerp verbeteren.
Software ontwikkelen is duur en het wijzigingen van een eindproduct is vaak niet zo eenvoudig. Daarom is het vinden en oplossen van fouten tijdens het ontwerpproces van cruciaal belang.
Prototyping is de vierde fase van zowel design thinking als van design sprints.
Prototyping is een experimenteel proces waarbij ontwerpteams ideeën implementeren in tastbare vormen zoals papier of digitaal. Ontwikkelteams maken prototypes in meerdere stappen van verschillende gradaties van betrouwbaarheid. Op deze manier kunnen we met prototypes onze ontwerpen verfijnen en valideren, om zo de juiste producten uit te kunnen brengen. Bij prototype 3 liggen al veel onderdelen van het ontwerp vast.
Naast het medium (papier, HTML, mobiel, desktop) zijn er 3 eigenschappen waarop we een prototype kunnen beoordelen:
Ontwerpers van het websites maken gemiddeld 4 tot 5 prototype-versies, afhankelijk van de complexiteit van een bepaald ontwerp.
Fidelity verwijst naar het detailniveau en de functionaliteit die we in ons prototype opnemen. Dit hangt af van de ontwikkelingsfase van ons product. We kunnen er een maken die een breed beeld geeft of een die een gedetailleerd beeld geeft van slechts één functie. Het betrouwbaarheidsniveau dat we kiezen, moet geschikt zijn voor presentatie aan gebruikers in gebruikerstests, zodat ze gericht feedback kunnen geven.
Voorbeeld: Een papieren prototype.
Voordelen:
Nadelen:
Voorbeeld: Digitale prototypes gemaakt met software zoals Adobe XD.
Voordelen:
Nadelen:
Een interactief prototype levert veel bruikbare resultaten op in gebruikerstests. Deze betrouwbaarheid is echter relatief, een statische mock-up van een landingspagina is bijvoorbeeld betrouwbaarder dan een getekende variant. Over het algemeen moeten we prototypen met de behoeften van de gebruikers in gedachten, vooral met oog voor bedrijfsprocessen.
We moeten een prototype maken van elke gewijzigde versie van ons ontwerp, zelfs van onze vroege basisideeën. Prototyping moeten we dus niet alleen uitvoeren voor de bètatests van het definitieve product, we moeten iedere versie van ons product testen. Prototypes vertragen ons in eerste instantie zodat we daarna kunnen versnellen. Als we al in een vroeg stadium prototypes maken kunnen we de feedback van de gebruikers verzamelen om de ontwikkeling bij te sturen. Door dus de tijd te nemen om onze ideeën te prototypen, vermijden we om te vroeg te complex worden of te lang vasthouden aan een zwak idee.
Als een prototype nieuwe inzichten oplevert over hoe eindgebruikers omgaan met ons product, dan is het de moeite waard om er de tijd voor te nemen en feedback te verzamelen. Deze activiteit moeten we meermalen herhalen, of nu gaat om papier, low-fidelity, high-fidelity of HTML.
Prototyping is een essentieel onderdeel van het ontwerp van gebruikerservaringen (UX). Het komt meestal na een brainstormsessie of een workshop waarin we ideeën gecreëerd en geselecteerd hebben die kunnen voldoen aan de behoeften van gebruikers. Een prototype is een eenvoudig experimenteel model van ons idee, waarmee we kunnen controleren hoe goed het overeenkomt met wat gebruikers willen. Dit gebeurt door middel van de feedback die ze geven.
De voordelen van het werken met prototypes zijn dat we:


Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.