Projectnaam
Stel je voor: er bestaat een ideaal communicatiemedium. Wanneer iemand over jouw project hoort, brengt dit medium precíes op dat moment jouw boodschap over. Het werkt zelfs als tegenstanders van je project over je project praten. Perfect getimed. Perfect op de doelgroep gericht. Steeds opnieuw. Dat medium bestaat en het is nog gratis ook! Wat het is? Het is de projectnaam. Ok, daar kun je maar weinig informatie in stoppen, maar wel de allerbelangrijkste.
Ik was destijds betrokken bij een logistiek verbeterprogramma. We voerden nieuwe software in van het merk SAP. We hadden een slechte gewoonte uit de ICT-branche overgenomen: we noemden het ‘gewoon’ het SAP-programma. Met die naam zeiden we in feite tegen de mensen die de software moesten gaan gebruiken: ‘wij zijn nerds, bij ons staat de techniek centraal’. Dat was voor die mensen geen aantrekkelijke boodschap. En dat was niet erg handig, want het meekrijgen van die gebruikers was nu nét de grootste uitdaging van het hele programma…
Bij een bedrijf dat bezig is zijn factureringsproces te stroomlijnen. Dat doen ze met AFAS-software. Ze noemen het niet fantasieloos de AFAS-uitrol, maar Foutloos factureren. Top! Want bij de AFAS-uitrol kan iemand nog denken ‘moet dat nou’. Maar bij Foutloos factureren snapt iedereen meteen waar het goed voor is. Daar kun je niet tégen zijn. En met die naam weet de opdrachtgever zeker dat zijn boodschap eindeloos herhaald wordt, elke keer als mensen het over zijn project hebben.
Rekeningrijden, het project van de overheid om de files terug te dringen. Op zich lijkt me dat een goed idee, maar met zo’n naam maak je het wel héél moeilijk! De naam Rekeningrijden wijst niet op het doel van het project, maar op het grootste nadeel, namelijk dat je een rekening gaat krijgen. Dat is de negatiefste associatie die je bij het project kunt creëren. Ik dacht eerst dat deze naam als een negatieve framing bedacht was door de Telegraaf (die intensief campagne voerde tegen het project). Maar een ambtelijke werkgroep blijkt hem zelf bedacht te hebben. Ai..
Rekeningrijden staat in de koelkast, en er wordt gewerkt aan een come-back. Vanwege de negatieve klank van Rekeningrijden heeft men een nieuwe projectnaam bedacht: Anders betalen voor mobiliteit. Echt waar. Dit lijkt me nóg erger. Waarom?
Elke naam geeft een eerste indruk. Beschouw de projectnaam als een kans om je project positief te framen. Als je die niet benut gooi je veel waarde weg. Hoe maak je nu een goede project-naam? Daar zijn een paar eenvoudige tips voor.
Oeps, dat is zeker een uitdaging. Laten we die tips eens toepassen. Welk voordeel levert het project op? De bedoeling is om de files terug te dringen. Maar minder files is een negatieve formulering. Wat we wel willen is: doorrijden, of de steden beter bereikbaar maken. Maar dat laatste klinkt dan weer erg breed. Ik neem aan dat de Randstad het belangrijkste is, en als mogelijke projectnaam kom ik zo bijvoorbeeld op: Randstad Bereikbaar (in de uitspraak allitereert dat: RRandstad beRReikbaar). Of misschien kun je iets pakkends verzinnen rondom het begrip doorrijden. Als er meer mensen meedenken komt er vast nog wel iets beters uit.
Of juist slecht, en waarom? Of weet je een pakkende, positieve naam voor het project Rekeningrijden? Ik vind het leuk als je reageert!
Dit artikel verwijst naar mijn boek Zet het op een bierviltje dat in juni 2020 is verschenen.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.