Nadelen van SaaS
Over de nadelen van SaaS zijn tot nu toe niet veel artikelen verschenen. Dat komt omdat de voordelen immens en veel omvattend zijn. Op ITpedia staan dan ook tientallen artikelen over SaaS. Maar, denk na voor je begint want er zijn ook 8 nadelen die je voor je eigen situatie moet afwegen voor je er mee begint.
Kort gezegd is SaaS (Software as a Service) een softwaredistributiemodel waarin een externe provider applicaties host en deze vervolgens beschikbaar stelt aan klanten via internet. Dit echter zonder enige klantverantwoordelijkheden op elke laag. Denk hierbij aan oplossingen zoals Gmail, Office 365 en Dropbox.
SaaS kan ons helpen om het maximale uit een beperkt IT-budget te halen en desondanks toegang te krijgen tot de nieuwste technologie en professionele ondersteuning.
SaaS is een alternatief voor de traditionele on-premise software-installaties. Het is een veelgebruikte methode voor het leveren van zakelijke applicaties, waaronder:
Veel gebruikers zullen zeggen dat een groot nadeel van SaaS het gebrek aan maatwerk is. En ja, veel SaaS applicaties zijn niet goed aan te passen. Maar dat is geen specifieke eigenschap van SaaS, dit geldt voor heel veel standaard software. Bovendien is het ook sterk afhankelijk van welke SaaS oplossing we selecteren. Er zijn namelijk genoeg applicaties te vinden met uitgebreide instellingsmogelijkheden.
Hoewel het gebruik van software als een service voor de meeste bedrijven een zeer haalbare optie lijkt, zijn er ook enkele nadelen waarmee we rekening moeten houden. Daarom hebben we 8 bekende nadelen van SaaS-toepassingen op een rijtje gezet.
Voor bedrijven die op zoek zijn naar een SaaS-toepassing is Security is een van de grootste zorgen. Kwesties zoals identiteits- en toegangsbeheer moeten we oplossen voordat we deze gevoelige data aan een externe partij toevertrouwen. Met name in het geval van toegankelijkheid vanaf een mobiel apparaat moeten we voor strikte maatregelen zorgen.
Als we gebruikmaken van meerdere cloudservices, moeten we er rekening mee houden dat het deactiveren van een ex-medewerker een hoofdpijndossier kan zijn.
Goede beveiliging is tijdrovend omdat iedere klant stappen moet nemen om ervoor te zorgen dat zijn SaaS leverancier over de juiste besturingselementen en maatregelen beschikt voor de verschillende soorten data.
Wanneer we onze kritieke data opslaan in het datacenter van de serviceprovider, is het moeilijker om te voldoen aan de GDPR voorschriften. We moeten weten welke regels op ons bedrijf en software van toepassing zijn, de juiste vragen aan onze serviceprovider stellen en eventuele inconsistenties in het proces aanpakken. Bovendien moet we vooraf en een oplossing implementeren om adequaat op eventuele overtredingen of datalekken te kunnen reageren.
Het beheer van de data is belangrijk en we moeten dit in een contract regelen om ervoor te zorgen dat er protocollen zijn voor kennisgeving van inbreuken, verwijdering van data en gegevensnauwkeurigheid.
Over on-premise applicaties heeft een bedrijf een hogere mate van controle dan over externe gehoste oplossingen. Daarbij ligt de controle immers bij een derde partij. Bij SaaS toepassingen geldt doorgaans bovendien dat iedereen de nieuwste versie van de softwareapplicatie moet gebruiken. Upgrades of wijzigingen in de functies kunnen we niet uitstellen en we moeten alles testen.
Op basis van een bestaande situatie zullen de verplichtingen voor iedere klant en SaaS toepassing verschillend zijn. Vertrouwelijkheid kan bijvoorbeeld een probleem zijn omdat contracten van derden kunnen verhinderen dat klanten bepaalde data delen met een leverancier.
De SaaS-markt is vol met startups en veel van hen hebben niet genoeg ervaring om te overleven in een zeer competitieve omgeving. Wat gebeurt er echter in het geval van een calamiteit? Of als we van provider willen veranderen? Wordt het overdragen van kritieke data omslachtig of is dat al voorbereid? We kunnen beter onszelf voorbereiden op een al dan niet geplande verhuizing.
Zo’n verhuizing kan ingewikkeld zijn omdat lokale normen de overdracht namelijk kunnen beperken. Dit is afhankelijk van:
Bij het kiezen van een SaaS-leverancier, is het verstandig om ervoor te zorgen dat we een lock-in situatie voorkomen door vooraf een exitstrategie op te stellen.
Een browser-gebaseerde, extern gehoste applicatie die we bovendien via een internetverbinding ontsluiten roept zorgen op over de prestaties. Zeker als we dit vergelijken met toepassingen die draaien op een desktop of via het bedrijfs-LAN. Het is duidelijk dat sommige taken voorlopig geschikter zijn voor het SaaS-model dan andere. Dit echter tot het moment dat de snelheid van de internetverbinding geen probleem meer is.
Ondertussen kunnen we hulpprogramma’s voor systeembeheerders gebruiken om de prestaties te meten en te verbeteren. Bedrijven moeten bovendien investeren in een snelle en betrouwbare internetverbindingen om deze factor zoveel mogelijk onder controle te kunnen houden.
SaaS werkt dus op iets lagere snelheden dan lokale client- of servertoepassingen. Het is daarom verstandig om onze eisen met betrekking tot de prestaties van onze software vooraf in kaart te brengen voor we SaaS overwegen.
Hoewel SaaS steeds populairder wordt, zijn er nog steeds veel toepassingen die niet op een extern gehost platform te verkrijgen zijn.
Bedrijven die meerdere SaaS-applicaties gebruiken of SaaS aan bestaande lokale applicaties willen koppelen, krijgen te maken met software-integratie uitdagingen. De interne API’s en gegevensstructuren zijn namelijk mogelijk niet goed te integreren met de externe SaaS oplossingen. Daarom moeten we in een vroeg stadium altijd compatibiliteitscontroles uitvoeren met alle SaaS-applicaties om te bepalen of het gewenste resultaat mogelijk is. Een proeftuin is daarvoor de aangewezen fase waarin de software zich kan bewijzen.
Aangezien het SaaS-model gebaseerd is op internetverbindingen, verliezen we de toegang tot onze software en data als de internetservice uitvalt.
Ondanks de beste infrastructuur van cloudproviders komen dit soort storingen voor. De oorzaken variëren van menselijke fouten tot overmacht. Iedere mate van downtime is irritant, een langdurige uitval van een kritieke SaaS toepassing kan echter rampzalig zijn. Daarom is het noodzakelijk dat we de SLA (Service Level Agreement) en historische prestaties van onze serviceprovider zorgvuldig onderzoeken. Hetzelfde geldt voor rampenplannen waarover de leverancier moet beschikken voordat we onze primaire bedrijfsapplicaties uitbesteden aan de public cloud.
In een steeds veranderend IT-landschap is overweldigend om kennis te maken met voordelen van SaaS. Denk echter eerst goed na over cybersecurity en wettelijke naleving van regels. Blijf zakelijk toegewijd en pas SaaS op de juiste manier toe. Als onze concurrenten immers allemaal dezelfde software op dezelfde manier gebruiken, krijgt wij geen concurrentievoordeel van de SaaS oplossing. Denk dus na over deze 8 risico’s voor je aan SaaS begint.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.