SaaS webshop Platforms, de voor- en nadelen


Webshop

Een webshop platform als SaaS oplossing is meer en meer in trek bij bedrijven. Ze wenden zich tot Software-as-a-Service (SaaS) -apps en -systemen om hun activiteiten zoals Office 365, Salesforce, Box en Google Apps uit te voeren. Winkeliers kunnen ook profiteren van het gebruik van SaaS webshop platforms om hun eigen processen beter te beheren.

Het gebruik van een SaaS webshop platform in plaats van open source of on-premise software lijkt overweldigend voor alle bedrijven. Het voelt nu nog als een moeilijker beslissing als je van plan bent om van platform te veranderen. En aangezien SaaS-platforms relatief nieuw zijn, zijn er nog steeds veel vragen over. Ook hoe ze zich verhouden tot oudere software.

In dit artikel bespreken we wat een modern SaaS webshop platform is en wat de voor- en nadelen zijn voor webshops. Uiteindelijk zal het hopelijk duidelijk zijn dat het gebruik van een SaaS webshop platform de juiste keuze is voor je bedrijf.

Wat is een SaaS webshop Platform?

SaaS is een woord dat de we laatste tijd veel horen. Er zijn allerlei soorten SaaS-platforms die verschillende zakelijke functies vervullen. SaaS e-Commerce platforms zijn slechts een klein deel van de SaaS-oplossingen.

SaaS is een softwarelicentie- en leveringsmodel waarbij software wordt gelicentieerd aan een gebruiker en toegankelijk is via internet. SaaS-webshop platforms zijn op de cloud gebaseerde systemen die toegankelijk zijn via webbrowsers.

Een van de grootste voordelen van SaaS-platforms is dat de software niet op locatie wordt geïnstalleerd of door de gebruiker zelf wordt onderhouden. In plaats daarvan wordt ons webshop systeem uitgevoerd op de gehoste servers van onze SaaS-provider. onze 3 rd -party provider is dan verantwoordelijk voor de beveiliging, prestaties en het onderhoud van de applicatie op hun servers.

Meestal worden SaaS-applicaties op abonnementsbasis gelicentieerd. Gebruikers betalen een maandelijkse vergoeding op basis van het serviceniveau en het aantal gebruikers. Dit licentiemodel is meestal een kosteneffectieve manier voor verkopers om real-time toegang te hebben tot hun webshop platform, waar en wanneer er ook maar een internetverbinding is.

Populaire voorbeelden van SaaS webshop-providers zijn Shopify, BigCommerce en Volusion. Al deze platforms zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid in het aantal gebruikers, vooral Shopify.

SaaS versus Open Source versus lokale platformen

Wanneer we eCommerce-platformopties vergelijken, kiezen we waarschijnlijk tussen SaaS, open source of on-premise. Er zijn enkele grote verschillen tussen dit soort platforms.

SaaS webshop-platforms, zoals hierboven vermeld, hebben een licentie voor gebruikers. De 3 rd-party vendor hosts en onderhoudt de cloud servers. we krijgen toegang tot de software via een internetbrowser en betalen een maandelijks abonnement om de software te gebruiken. Ze bieden de meeste functionaliteit die we out-of-the-box nodig hebben. Het is echt een alles-in-een-oplossing voor al onze webshopbehoeften.

Het verschil met SaaS vs on-premise is dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhouden van alle aspecten van onze software, zoals beveiligingspatches, software-updates en hostingservices. Voor de meeste bedrijven, vooral MKB’s, kan dit te duur zijn. We werkt bij SaaS uitsluitend met één provider om die onze webshop host en zorgt voor compliance en het installeren van firewalls. Vervolgens werken we samen met een webontwikkelaar aan onze huisstijl, beveiligingspatches en software-updates. Het kan overweldigend zijn om verschillende leveranciers te vinden en te managen en te betalen. Meestal wil een webshop ondernemer deze technische beslissingen niet managen en zich alleen maar concentreren op het laten groeien van hun bedrijf.

Webshops schakelen over naar platforms zoals Magento omdat het open source is, wat betekent dat de softwarecode beschikbaar is voor iedereen. Deze vrijheid maakt het mogelijk om de software onbeperkt te veranderen en te bewerken. Dit geeft webshops onbeperkte maatwerk en flexibiliteit. Hoewel deze platforms meestal gratis zijn te downloaden, hebben we een intern IT-team nodig of een partner om het platform op lange termijn effectief te blijven gebruiken.

Houd deze verschillen in gedachten terwijl we de grote voor- en nadelen van SaaS eCommerce-platforms behandelen.

Voordelen van SaaS webshop Platforms

Er zijn vele redenen, waarom webshops zich richten op SaaS-platforms om hun eCommerce-activiteiten uit te voeren, met name voor het MKB.

SaaS webshop out-of-the-box-oplossing

SaaS eCommerce-platforms zijn kant-en-klare oplossingen. Op de meeste platforms is al standaardfunctionaliteit voor het winkelwagentje ingebouwd. Webshops kunnen profiteren van vooraf gebouwde, aanpasbare templates, productinformatiebeheer, marketingmogelijkheden en andere standaard functionaliteit.

Vanwege deze functies kunnen nieuwe webshops snel een online shop opzetten en managen. SaaS-projecten duren zo geen maanden meer. Bovendien hebben we geen eigen IT-team of ontwikkelaars nodig om ons bedrijf te runnen. Kopers kunnen gebruik maken van intuïtieve, gebruikersvriendelijke interfaces.

Maintenance

Het grootste voordeel van SaaS webshop-platforms is dat de provider de software host en onderhoudt. We hoeven niet te zoeken naar een hostingprovider om mee te werken. Maar plaats daarvan zijn ze ook verantwoordelijk voor de uptime, prestaties, software-foutherstel, software-updates en al het andere. Onze provider is constant bezig met het bekijken en bewaken van de prestaties van onze winkel. SaaS-providers staan ​​vaak bekend om hun behulpzame en snelle supportteams.

Als we geen eigen IT-team hebben voor dit beheerniveau, dan is dit een belangrijk onderscheid voor een SaaS-platform.

Beveiliging en compliance

Als we online wilt verkopen, moeten we compliant, zodat we de betalingsinformatie van onze klanten kunnen waarborgen. SaaS-providers van eCommerce zorgen ervoor dat we voldoen aan de nalevingsnormen. Het is hun verantwoordelijkheid om op de hoogte te blijven van eventuele patches of bugfixes die van invloed zijn op onze veiligheid.

Nadelen van SaaS webshop Platforms

Voor veel retailers is dit een belangrijk voordeel. Onze klanten kunnen ons vertrouwen wat betreft hun gevoelige informatie. Met de hoeveelheid data-hacks van tegenwoordig, is het belangrijker dan ooit dat ze ons vertrouwen.
Alle voordelen van SaaS zijn van toepassing op e-commerce en webshops.

Hoewel SaaS-platforms veel voordelen bieden, zijn ze niet altijd de juiste platformkeuze voor ieder bedrijf. Bekijk enkele gebieden waar het SaaS-platform tekort kan schieten voor webshops.

Gebrek aan maatwerk

SaaS-platforms maken gebruik van vooraf gebouwde sjablonen en ingebouwde functionaliteit. Hoewel deze functies hun platform gebruiksvriendelijk maken en snel aan de slag kunnen gaan, kunnen ze ons ook beperken. In veel gevallen beschikken SaaS webshop platforms niet over mogelijkheden voor speciale toepassingen.

In tegenstelling tot open source geven de meeste SaaS eCommerce-platforms geen toegang tot de softwarecode. We kunnen dus geen wijzigingen aanbrengen. Als we zeer unieke functionaliteit nodig hebben, is de kans groot dat een SaaS-platform dit niet ondersteund.

Omgang met complexiteit

Geavanceerde aanpassingen zijn meestal nodig om zeer complexe bedrijfsprocessen aan te kunnen. Als we geavanceerde logistieke behoeften hebben, omdat we met meerdere distributeurs en magazijnen werken vraagt dat om aanpassingen. We kunnen tientallen markten, meerdere webshops en internationaal verkopen willen bedienen maar dat bemoeilijkt ook onze verkoopprocessen.

Een eenvoudiger, kant-en-klaar SaaS-platform voldoet kennelijk niet aan al onze behoeften. We moeten ons platform aanpassen en de integratie gebruiken om al onze systemen en processen met elkaar te verbinden. In die gevallen vertrouwen de meeste webshops op hun eigen, op maat gemaakte platform.

Ondersteuning van B2B-behoeften

Of een platform nu SaaS is of niet, de meeste eCommerce-systemen schieten tekort voor B2B-verkopers. Hoewel B2B steeds meer op B2C lijkt te lijken, zijn de B2B-requirements anders. Er zijn requirements voor zaken als klantspecifieke prijsbepaling, kortingen op hoeveelheden, groothandelsprijzen. Tevens ontbreken verschillende betalingsvoorwaarden die niet nodig zijn voor B2C-verkopers. Niet alle webshop-systemen hebben oplossingen voor deze requirements. Of als ze dat doen, doen ze het niet goed.

Ideale SaaS webshop Platform-klant

Als we zowel de voor- als de nadelen van SaaS webshop platforms bekijkt, zouden we beter moeten weten of dit de juiste keuze voor ons bedrijf is. Als we hier echter nog steeds niet zeker van zijn, ziet we hier hoe een ideale SaaS lant eruitziet.

  • Ze willen meteen beginnen met verkopen en moet de webshop snel lanceren.
  • Heeft beperkte middelen voor aangepaste ontwikkeling en IT-werkzaamheden.
  • Verkoopt uitsluitend online via hun webshop en op 1 of 2 marktplaatsen.
  • Moet zijn webwinkel integreren met een ERP-, POS- of 3PL-systeem.
  • Wil vooraf gebouwde en aanpasbare webshop templates gebruiken, wil zelf geen nieuwe webshop bouwen.
  • Heeft een klein team waar iedereen veel petten op hebben.
  • Wil zich niet hoeven te bemoeien met beveiliging, onderhoud of uptime van het platform.
  • Zoekt een kosteneffectief platform.
LinkedIn GroupDiscussieer mee op LinkedIn.
Samenvatting
SaaS webshop Platforms, de voor- en nadelen
Artikel
SaaS webshop Platforms, de voor- en nadelen
Beschrijving
In dit artikel bespreken we wat een modern SaaS webshop platform is en wat de voor- en nadelen zijn voor webshops. Uiteindelijk zal het hopelijk duidelijk zijn dat het gebruik van een SaaS webshop platform de juiste keuze is voor je bedrijf.
Auteur
Publisher Naam
ITpedia
Publisher Logo
Sidebar