Artificial Intelligence
Artificial Intelligence (AI) zal een steeds belangrijkere rol spelen in iedere organisatie. AI zal bedrijfsprocessen efficiënter maken door handmatige, repetitieve taken te automatiseren en daardoor medewerkers vrij te maken om zich te concentreren op meer waarde toevoegende activiteiten. Ook zal het vermogen van artificial intelligence om data uit een grote verscheidenheid aan bronnen te analyseren nieuwe inzichten bieden. Het zal de algehele zakelijke besluitvormingsprocessen ondersteunen, wat de snelheid van het bedrijfsleven helpt te verbeteren.
Bedrijven moeten de invoering van Artificial Intelligence in hun meerjarenplannen opnemen. Bedenk je Artificial Intelligence niet gewoon kunt aansluiten zoals een wasmachine. Artificial Intelligence is als een verbroken brein dat niets doet, tenzij er een zenuwstelsel is om acties aan door te geven. Dit zenuwstelsel ziet eruit als is een toepassingsnetwerk, waar we ongelijksoortige systemen en databases in de organisatie via API’s kunnen aan- en uitschakelen. De waarde van inzichten die Artificial Intelligence oplevert is slechts zo goed als de data waarop deze inzichten zijn gebaseerd. Bedrijven moeten de basis leggen voor connectiviteit tussen systemen en datastores om de kracht van Artificial Intelligence volledig te kunnen benutten.
De omwenteling van enterprise software naar Software-as-a-Service in het afgelopen decennium heeft ons geholpen om enkele van de belangrijkste IT nadelen te omzeilen. Deze nadelen houden verband met softwareonderhoud en implementatie. De belangrijke kenmerken van SaaS zijn het gemak van installatie en upgrades, gestroomlijnde testen en het minimaliseren van grote investeringen.
Terwijl SaaS verder evolueert, vormen Artificial Intelligence en Machine Learning het onderwerp van gesprek. Dat komt omdat veel analisten AI als de volgende grote IT verandering zien.
Artificial Intelligence zal een integraal onderdeel zijn van de SaaS evolutie. SaaS-bedrijven zullen de komende jaren geconfronteerd worden met een verstoring van de markt door AI. Als zij zich goed voorbereiden kunnen ze er echter ook van profiteren.
Artificial Intelligence verzamelt in essentie grote hoeveelheden data, in dit voorbeeld CRM data. Vervolgens destilleert AI de gevraagde informatie in automatische processen die vroeger door mensen werden uitgevoerd.
Deze bedrijfsprocessen vragen van mensen een enorme hoeveelheid intellect, moeite en mankracht om betrokken te blijven bij je product. Met name als in de loop van de tijd de processen veranderen. Met Artificial Intelligence kunnen we veel van deze bedrijfsprocessen verfijnen en automatiseren. Denk hierbij aan training, onboarding, marketingcampagnes, upsells en vooral klantenservice.
Klantenservice Artificial Intelligence platforms zoals chatbots, die automatisch reageren op vragen van klanten en deze oplossen, stellen klantenservice-afdelingen in staat om tussen 30-40 procent meer vragen af te handelen.
Dankzij het aanvullen van AI technologie aan de klantenservice ontstaat er meer tijd voor de werkelijke problemen.
Consumenten verwachten persoonlijke ervaringen die aansluiten op hun unieke behoeften. Als ze die ervaring niet bij ons bedrijf hebben, gaan ze ergens anders heen. Maar let op, eenvoudigweg het ontwikkelen en installeren van een complexere reeks functies op onze consumentenapp of interface wekt alleen maar verwarring.
Naast meer geïndividualiseerde e-mailcampagnes en andere klantcommunicatie ondersteunt Artificial Intelligence ook functies als stembesturing en natuurlijke taalverwerking. AI kan het gedrag van gebruikers nauwkeurig volgen om de functionaliteit beter af te stemmen op hun specifieke voorkeuren. Deze hyper targeting kan op zijn beurt de klantloyaliteit ondersteunen in het licht van de groeiende concurrentie.
Voorspellende analyses zijn misschien wel de meest essentiële van alle kunstmatige intelligentiemogelijkheden. Machine Learning stelt bedrijven niet alleen in staat te identificeren en analyseren wat klanten nu doen, maar ook wat ze in de toekomst zullen doen.
De combinatie van historische data die samenwerken met geavanceerde analyses, kan patronen ontdekken en vormen om vast te stellen wat de volgende stap van een consument waarschijnlijk zal zijn.
Deze gegevensdiepte helpt ons om onze marketingcommunicatie beter te personaliseren, onze klantendatabase te segmenteren en te verfijnen en de gebruikerservaring verder aan te passen voordat zij een volgende beslissing nemen in de koopcyclus. Deze actieve, in plaats van reactieve, benadering identificeert klantbehoeften nog voor ze dat zelf doen.
Het traditionele SaaS-prijsmodel voor B2B werkt per gebruiker. Dat betekent dat hoe meer gebruikers we op ons account hebben geregistreerd, hoe meer we betalen.
Investeren in Artificial Intelligence maakt het echter mogelijk om een groot deel van de ervaring van de eindgebruiker met de software te stroomlijnen en te automatiseren. Daardoor zullen waarschijnlijk minder mensen toegang tot de software nodig hebben. Dit kan de eindgebruikerservaring verbeteren en ons abonneegeld besparen. De softwareleverancier werkt echter zijn eigen prijsmodel tegen. Dit kan een snelle omschakeling van een prijsmodel per gebruiker naar een andere meetbare eenheid betekenen.
Uiteindelijk is het een voordeel voor de leverancier om zijn technologie te verbeteren met behulp van Artificial Intelligence en de doelen van de eindgebruiker ten goede te komen. Maar in termen van omzetgroei, moet hij het prijsmodel aanpassen aan een ander waardemodel.
We staan aan het begin van het tijdperk van Artificial Intelligence. Wat tot voor kort slechts een opkomende trend was, heeft zich nu zodanig gevestigd dat het al moeilijk is om werken zonder AI applicaties voor te stellen. Een van de meest populaire toepassingen van Artificial Intelligence zijn Chatbots. Zij zijn alomtegenwoordig en vrijwel iedere SaaS-leverancier is op de Artificial Intelligence en Machine Learning (ML) – wagen gestapt. AI zal met bijna alles verweven zijn. Waar het eerst nog geweldig was voor een SaaS-bedrijf om over functies die taken automatiseren met behulp van artificial intelligence te kunnen beschikken is dat uitgegroeid tot een ‘ need-to-have’.
Als je een SaaS-provider bent, kun je het niet veroorloven om de Artificial Intelligence -golf te missen. Dit is waarom:
Klanten hebben niet langer voor elke kleine vraag contact met klantenondersteuning. Ze analyseren hun problemen het liefst zelf via zelfbedieningskanalen om oplossingen te vinden. Artificial Intelligence -tools zijn hier ideaal voor. AI-gestuurde chatbots kunnen proactief met klanten praten en hen helpen bij het doorzoeken van de overvloed aan informatie op internet. In gevallen waar zelfhulpportals de problemen van de klant niet zelfstandig kunnen oplossen, sturen ze de klanten naar medewerkers. Bovendien kunnen ze de medewerkers informatie over de zaak verstrekken voordat de medewerker met de klant spreekt. Zodoende kan hij het probleem naadloos overnemen.
Klanten neigen steeds meer naar zelfbediening. Als ze echter toch een medewerker aan de lijn krijgen willen ze rijkere gesprekken hebben. Dus servicemedewerkers moeten zichzelf voorzien van historische data en context over de klant voordat ze met hen spreken. AI-tools zijn hiervoor een zegen. Artificial Intelligence kan meerdere bronnen koppelen en SaaS-bedrijven een 360 graden beeld van de klant geven. AI-tools kunnen klantgegevens ook crunchen om inzicht te krijgen in klantgedrag. Ze kunnen trends te voorspellen en hun serviceaanbod dienovereenkomstig in plannen. Bovendien kunnen ze iets wat menselijke servicemedewerkers niet kunnen en dat is de hele dag bij de klant zijn. En dat over alle beschikbare kanalen. Hierdoor hebben SaaS-providers toegang tot realtime data over klanten en kunnen ze deze gebruiken om proactief met klanten te communiceren.
Tegenwoordig besteden medewerkers, ongeacht hun rol en verantwoordelijkheden, veel tijd aan eenvoudige taken. Als het al moeilijk is om talent te vinden en te houden, moeten we zorgen dat werknemers een goede reden hebben om te blijven. We moeten het werk interessant en uitdagend maken. Bovendien moeten we menselijke hulpbronnen efficiënt inzetten en zien dat we geen tijd en middelen verspillen. Artificial Intelligence kan hier voor zorgen door meerdere robottaaken over te nemen. Door AI technologie toe te passen en taken te automatiseren kunnen we ervoor zorgen dat werknemers hun tijd besteden aan taken die uitdagend en interessant zijn. Door taken te automatiseren, kunnen werknemers zich ook op het grote geheel concentreren en er creatief mee omgaan.
De SaaS-wereld bevindt zich nu op een scharnierpunt. De focus verschuift naar de opschaling van AI-activiteiten. SaaS-spelers die tot nu toe Start-up waren moeten hun energie gaan inzetten om hun producten beter te promoten en hun klanten tevreden te houden door hun ROI te maximaliseren. SaaS-providers zijn bezig om hun activiteiten te schalen en AI is hiervoor van cruciaal belang. AI-gestuurde software kan bedrijven helpen om historische data te analyseren en opkomende trends te voorspellen. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het toewijzen van budgetten, zodat bedrijven hun werk efficiënt kunnen plannen.
Er is nu al veel vraag naar Artificial Intelligence en bedrijven moeten zich op de invoering van AI voorbereiden. SaaS providers die deze ontwikkelingen negeren zullen uiteindelijk verdwijnen.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.