Webportal
Wat is een webportal? Kort gezegd, een webportal is een webgebaseerd platform dat werknemers, klanten en leveranciers een enkelvoudig toegangspunt tot informatie biedt. Een webportal kunnen we gebruiken om de gebruiker gepersonaliseerde informatie te bieden, zoals persoonlijke trainingen voor medewerkers, gebruikershandleidingen of een klantprofiel. Een webportal kunnen we ook gebruiken om de samenwerking en de manier waarop werknemers, klanten en leveranciers met ons bedrijf omgaan te verbeteren.
Webportals ontsluiten vaak een grote verscheidenheid aan content en kernservices. Ze geven ons controle over onze online ervaring. De Webportal inhoud wordt dynamisch beheerd via databases, applicaties en soms via cookies. Portals bevatten vaak agenda’s en takenlijsten, discussiegroepen, aankondigingen, dossiers, zoekopdrachten, e-mail- en adresboeken en toegang tot nieuwsitems. De beschikbare informatie is vaak georganiseerd in kanalen of aanpasbare paginacontainers waar specifieke informatie of een applicatie verschijnt. Kanalen maken het gemakkelijk om informatie te categoriseren.
Webportals bieden voordelen ten opzichte van intranet omdat ze een meer gebruikersspecifieke, aangepaste weergave kunnen bieden. Een webportal van een bedrijf kan bijvoorbeeld aangepaste, specifieke content aanbieden die beschikbaar is voor ons op basis van onze rol (bijv. afdeling, medewerker, beheerder of manager). Deze rollen heeft de portal nodig om onze rechten te bepalen voor het lezen, zoeken, bijwerken, toevoegen van kanalen en het personaliseren van content. De webportal gebruikt de informatie die is opgeslagen in de rollen om de juiste content en servicekeuzes te bieden. We kunnen de content vervolgens zelf meer specifiek organiseren door een keuze te maken uit het gepersonaliseerde materiaal en de services. Daardoor werkt de portal zoals wij dat willen.
Er zijn twee soorten webportals die ons kunnen helpen vorm te geven aan de manier waarop ons bedrijf werkt: verticaal of horizontaal.
Verticale webportals richten zich op een specifieke applicatie of bedrijfsfunctie zoals HR, accounting en finance, CRM, ERP, servicemanagement of magazijnbeheer. Hiermee kunnen gebruikers van zowel binnen als buiten ons bedrijf processen in die specifieke toepassing (en) bekijken, bewerken en eraan bijdragen.
Een organisatie kan bijvoorbeeld een klantenwebportal willen aanbieden dat leveranciers in staat stelt om orderstatusdetails en andere gerelateerde informatie te raadplegen, toe te voegen of te wijzigen.
Horizontale webportals bieden gebruikers de mogelijkheid om geaggregeerde data van meerdere applicaties te bekijken via één scherm. Met dit type webportal hoeven gebruikers zich niet bij meerdere primaire bedrijfsapplicaties aan te melden om informatie te lezen, te schrijven of samen te voegen. Het kan onze productiviteit en prestaties aanzienlijk verbeteren.
Een gemeenschappelijk horizontaal webportaal kan de vorm aannemen van een managementrapportagesysteem dat KPI’s (Key Performance Indicator) -informatie uit meerdere bedrijfssystemen presenteert.
Het verschil tussen een website en een webportaal is best verwarrend.
Wanneer we google ‘website’ googlen, is de allereerste definitie die we krijgen van Wikipedia: ‘Een website is een verzameling verwante webpagina’s, inclusief multimedia-inhoud, meestal aangeduid met een gemeenschappelijke domeinnaam, en op zijn minst gepubliceerd één webserver.’
Om het verder uit te leggen is het een onderling verbonden verzameling van webpagina’s die op verschillende manieren zijn gegroepeerd en we samen een website noemen of gewoon site.
Er is echter nog steeds veel verwarring, nietwaar? We zouden nu kunnen vragen wat een webpagina is? Wat is een webserver? Wat is een domeinnaam? enzovoort. Om de verwarring weg te nemen, is een webpagina een document (pagina) of een hypertexted document dat is verbonden met World Wide Web. Deze pagina kan worden weergegeven op een webbrowser zoals Chrome, Firefox, Internet Explorer, Edge, Safari of Opera. Een webserver is een server, de computer waarop de verzameling webpagina’s staat waarmee we de website op het internet kunnen gebruiken. De webserver is gekoppeld aan een IP-nummer en een domeinnaam.
Belangrijke aanwijzingen die kunnen aangeven dat we een webportal nodig hebben, zijn onder meer:
Een online bedrijfsportal kan representatief voor ons bedrijf zijn en meer controle geven over onze dagelijkse processen. Ongeacht de tijd of de locatie van de gebruiker, kan hij een webportal snel en gemakkelijk openen. Dat kan op een desktop of mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet zijn.
Met een webportal kunnen we informatie uit meerdere bronnen bij elkaar brengen, dit maakt het samenwerken gemakkelijker. Veelvoorkomende voorbeelden van webportals voor het MKB zijn:
De voordelen van een webportal kunnen doorgaans zijn: gebruikerstevredenheid, verbeterde toegang tot belangrijke data en elementaire statistieken. De meeste bedrijven die webportals hebben ingezet, geven aan dat ze de volgende commerciële voordelen hebben behaald:
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.