FUP
Fair Use Policy (FUP) is bekend geworden door Internet Service Providers, zij gebruiken het om hogere snelheden beperken als het gebruik zwaarder wordt. Hiermee voorkomen ze dat zwaardere gebruikers de kleinere wegdrukken. Doorgaans is de FUP-cap voor Unlimited Usage Plans ingesteld. De toegangssnelheid voorbij die cap wordt verlaagd. Door het gebruik af te toppen bij een bepaalde bandbreedte wordt voorkomen dat zware gebruikers alle beschikbare bandbreedte opvullen.
Stel dat je jezelf abonneert op een breedbandplan voor 2 Mbps onbeperkt per maand, en als je gebruik erg hoog is, dan zal de snelheid van de verbinding vanaf een bepaald moment worden verlaagd tot 512 Kbps voor de rest van de maand.
Het is gebruikelijk in een (mobiel) consumentennetwerk om een gemiddelde limiet per gebruiker in te stellen zodat de netwerkoperator hi-speed datatransmissie kan blijven aanbieden.
FUP is ontworpen om ervoor te zorgen dat infrastuctuur en netwerkbronnen beschikbaar voor iedereen zijn zonder aanzienlijke snelheidsverliezen. Ook SaaS providers maken gebruik van dit principe.
Grote bedrijven willen in veel gevallen geen FUP contract aangaan omdat het onzeker is of je wel de infrastructuur tot je beschikking hebt die je op een gegeven moment nodig hebt. Het hangt natuurlijk ook sterk van je toepassing af welke eisen je aan de infrastructuur stelt. Daarom bieden veel providers ook onbeperkte beschikbaarheid en bandbreedte. Het adverteren met Unlimited Usage Plannen terwijl er in feite een FUP op zit kan bij het grote publiek voor de nodige verwarring zorgen.
Een internet verbinding en SaaS lijken in veel opzichten op elkaar, wat op valt is dat het services zijn die je met andere gebruikers deelt. Een SaaS provider huurt ook bandbreedte en cloudservices om zijn software op te draaien. En als het gebruik toeneemt zal hij moeten bijhuren om aan zijn verplichtingen te kunnen voldoen. Gevolg is dat je dit als gebruiker op drukke moment zult merken. Het kan dan ook niet anders dat je SaaS contract een FUP contract is. Veel SaaS provider hanteren een Fair Use Policy (FUP) om de hoeveelheid dataverkeer te reguleren. Daarom is het de vraag hoe hard de response en performance beloften in een SaaS SLA zijn. Vraag dit aan de provider voor je een contract afsluit, je kunt anders voor vervelende verrassingen komen te staan.
SaaS providers zullen zeggen dat de FUP nodig is om overbelasting van het netwerk en misbruik en overlast voor andere gebruikers te voorkomen. Dit beschermt je tegen overbelasting door anderen als je een normale gebruiker bent, maar het werkt natuurlijk twee kanten op. Wat gebeurt er als je eens een keer extra capaciteit gebruikt, juist, op het drukste moment van het jaar zullen ze je afknijpen! Beoordeel de FUP daarom kritisch zodat je weet wat je van de service mag verwachten. Aan de andere kant beschermt de Fair Use Policy je tegen onverwachte hoge kosten en zorgt het er voor en dat je onbezorgd gebruik kunt maken van de SaaS toepassing.
Het Fair Use-beleid voor SaaS-oplossingen omvat opslag, verkeer, e-mails en computergebruik. Dit gaat bijvoorbeeld over:
Binnen een SaaS-omgeving kun je documenten, website-bronnen, data en transacties in de database op slaan. Om ervoor te zorgen dat er voldoende opslagruimte is voor iedereen, is de hoeveelheid data die je kan opslaan per gebruiker beperkt. De hoeveelheid opslag is afhankelijk van het contract en aantal gebruikers. Alle gebruikers kunnen voldoende schijfruimte hebben als de SaaS oplossingen normaal worden gebruikt. De werkelijke grootte van de data-opslag kan je bij de servicedesk opvragen. Meer opslagruimte is vrij te maken door zelf data te verwijderen of dit aan de provider te vragen. Als je organisatie structureel meer data opslaat dan redelijk en normaal is, dan neemt de provider contact op om de situatie te bespreken. Het is mogelijk om de opslag uit te breiden.
Om een negatief effect van overmatig netwerkverkeer te voorkomen, controleert de provider het verkeer. Je provider vergelijkt je gebruik met het gemiddelde gebruik van al de SaaS-klanten met hetzelfde contract. Bij normaal gebruik hoeft je je geen zorgen te maken over de netwerkbandbreedte die beschikbaar is. Als je een situatie veroorzaakt die kan leiden tot een afname van de service, neemt de provider contact met je op om de situatie te bespreken.
Onder normale omstandigheden is er geen sprake van overmatig gebruik van het dataverkeer. Individuele gebruikers kunnen echter grotere hoeveelheden dataverkeer gebruiken dan het gemiddelde van vergelijkbare gebruikers. Zij kunnen veel overbelasting van het netwerk en overlast voor andere klanten veroorzaken.
Daarom behoudt je SaaS provider zich het recht voor om de hoeveelheid dataverkeer te monitoren en excessen te filteren. Wijkt de hoeveelheid dataverkeer te sterk af van het gemiddelde, dan zal de provider contact met je opnemen en bekijken hoe hij het gebruik kan normaliseren. Als je naar aanleiding van dit contact je verbruik niet normaliseert, kan de provider het dataverkeer (tijdelijk) blokkeren of extra kosten in rekening brengen.
Om een negatief effect van overmatig gebruik van rekenkracht te voorkomen, houdt de SaaS provider het servergebruik in de gaten. Het gebruik wordt met het gemiddelde gebruik van alle gebruikers met hetzelfde contract vergeleken. Bij normaal gebruik hoef je je zorgen te maken over de servers die voor je beschikbaar zijn. De oorzaak van een toenemend gebruik is meestal de normale groei van gebruikers en klanten. Dit is een reden om op te schalen in rekenkracht. Ook hierbij geldt dat de provider kan ingrijpen bij overmatig gebruik. Vooraf zal hij dat met je willen bespreken.
In een dringend of extreem geval, bijvoorbeeld als het systeem wordt aangevallen (DDoS-denial of service-aanval) kan de service worden stopzetten of je toegang kan tijdelijk worden geblokkeerd. Een andere reden hiervoor kan zijn als je systeem is gecompromitteerd. Er is dan bijvoorbeeld een hacker of een potentieel beveiligingslek gevonden. In urgente situaties sluiten ze het systeem onmiddellijk af en nemen ze nadien contact met je op om mogelijke oplossingen te bespreken.
SaaS providers die willen blijven bestaan moeten er voor zorgen dat hun dienstverlening rendabel en eerlijk is. Ze bieden multi-tenanted SaaS-oplossingen en proberen een optimale gebruikerservaring te garanderen en te behouden. Zij dienen wel te zorgen voor een up-front, eenvoudig, transparant en no-nonsense prijsmodel voor abonnementen. Pas op dat zij niet van plan zijn om je te verleiden met lage prijzen en vervolgens extra kosten voor opslag, enz. in rekening te brengen. Ze mogen geen extra opslagkosten in rekening brengen als de software redelijk en normaal wordt gebruikt.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.