Google +
Google+ wordt door Google gesloten vanwege een gebrek aan belangstelling en beveiligingsproblemen.
Zo’n zeven jaar geleden lanceerde Google zijn eigen social network genaamd Google+. Maandag heeft Google aangekondigd dat het de consumentenversie van deze service in de komende maanden zal sluiten omdat er een privacylek in zit. Dit kan tot grote boetes leiden in het kader van de GDPR. De aanpassingskosten, de lage inkomsten en de risico’s op een boete waren kennelijk voldoende aanleiding voor deze dramatische beslissing. Facebook zagen we al eerder vanwege de GDPR een grote wijziging doorvoeren.
Google zei: “de consumentenversie van Google+ heeft momenteel een laag gebruik en betrokkenheid”, er werd aan toevoegend dat “90 procent van de gebruikerssessies minder dan vijf seconden duren.”
Voordat Google-plus werd geïntroduceerd, lanceerde Google in 2011 de plus één knop voor websites. Het liet doorschemeren dat die knoppen een van de vele signalen waren die werden gebruikt voor de zoekkwaliteit en ranking. In de loop der jaren is Google daarvan teruggekomen. Naarmate de populariteit afnam, zei Google dat Google search er geen gebruik van maakte als cijfer voor de ranking. Het was een populair onderwerp, omdat onderzoeken de werking wel hadden aangetoond.
Hoe dan ook, als het netwerk weggaat, kun je er zeker van zijn dat Google+ en de +1-knoppen geen invloed meer hebben op toekomstige rankings.
De Google+ en +1-knoppen werden in de loop der jaren in Google Search weergegeven. Met Search Plus Your World werden je zoekresultaten gepersonaliseerd. Dit op basis van waar je Google-plus vrienden naar hebben gezocht en waarop ze hebben geklikt. Google was van plan ook persoonlijke zaken, zoals foto’s, e-mails, vluchten enzovoorts op basis van je account rechtstreeks in de zoekresultaten laten zien. Met het oog op de GDPR gebruikt Google nauwelijks nog personalisatie bij het zoeken.
Google liet ook Google+ berichten zien in realtime zoeken toen Google Real Time Search nog onderdeel van Google was.
Google suggereerde ook dat zoekers in de afgelopen jaren gesprekken via het netwerk voerden. Dit was een manier om een chat op haar sociale netwerk te stimuleren. Google zou Google+ inhoud markeren in zoekresultaten en in Google-Nieuws, zodat je kon zien wat er op het netwerk over het onderwerp werd besproken. Google+ zag je zo vaak in de zoekresultaten verschijnen dat het een grapje werd in de SEO-community.
Laten we daarbij de sterke lokale zoekintegratie tussen Google+ en Google Local-resultaten niet vergeten.
Omdat het social netwerk niet veel gebruikers aan zich wist te binden, stopte Google langzaam met het pushen van Google+. Er werd steeds minder op de site gepubliceerd, in ieder geval niet op de openbare commerciële versie. Het netwerk was vooral populair onder Google-medewerkers zelf en staat als de interne sociale businesstool bekend.
We hebben vele Google-functies op het netwerk gezien, zoals advertentie-integraties, opgeslagen zoekopdrachten, kennispanels en lokale versies. In feite hebben zijn er de afgelopen jaren echter weinig berichten over Google-plus in de publiciteit gekomen omdat de service uit het oog was verdwenen.
Google zei dat het Google+ in een periode van 10 maanden zal uitfaseren, de einddatum is tegen het einde van augustus. In de komende maanden zal Google aanvullende informatie aan de consumenten verstrekken, inclusief instructies voor het downloaden en migreren data.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.