Quality-Assurance
Van Quality-Assurance (QA) wordt vaak aangenomen dat het weinig werk is, iets dat gebeurt tussen het schrijven van code en het Go-live moment.
De Quality-Assurance van sprints gebeurt echter niet op een bepaald moment. Het omvat meer dan unittesten of het tellen van het aantal bugs. Ook van de requirements, ontwerpen en de documentatie moet de kwaliteit worden geborgd. QA is een mindset en een cultuur waar ons team en de rest van het bedrijf bij betrokken moet zijn.
Een Quality-Assurance cultuur is gebaseerd op het uitgangspunt dat geen enkele methode, tool, test of persoon kwaliteit kan garanderen. Om kwaliteit een solide onderdeel van de bedrijfscultuur te laten zijn, moet iedereen QA ondersteunen en er aan bijdragen.
Twee grote uitdagingen voor het verbeteren van de SaaS QA zijn verandermanagement en onboarding.
Het verbeteren van QA betekent het introduceren van nieuwe workflows, processen en tools. Er zijn veel veranderingen binnen de bestaande IT processen bij betrokken. Het is belangrijk om te beseffen dat verandering een emotioneel proces is voor gebruikers. Zeker als het lijkt alsof we hun vrijheden afnemen en het werk meer willen controleren. Daarom is empathisch en doordacht verandermanagement cruciaal voor het succes van de nieuwe cultuur.
Ontwikkelaars willen graag weten wat er gaat komen, dus het is belangrijk om ze de tijd te geven om te veranderen. De proceswijzigingen en de tools kan we het beste eerst in één pilot uitproberen. Na deze proef volgt een feedbackperiode voordat we een bredere implementatie uitvoeren.
In een Agile omgeving kunnen we meerdere testvormen introduceren om de kwaliteit te verhogen. Een van de QA doelen is bijvoorbeeld het introduceren van een gecentraliseerd statische code-analyse proces. We kunnen er heel klein in één project en één team mee beginnen gedurende een sprint of drie. Voordat we het proces uitrollen naar de andere sprints of teams moeten we de feedback verzamelen en het proces verfijnen.
Gooi een verandering niet zomaar over de schutting; bepreek het onderwerp tijdig en regelmatig als onderdeel van de sprintactiviteiten tijdens de stand-ups zodat onze teamleden vragen kunnen stellen. Zorg ervoor dat ze zich goed geïnformeerd voelen en dat ze vertrouwd zijn met de tools en proceswijzigingen. Medewerkers houden ervan op de hoogte te blijven en goed geïnformeerde medewerkers kunnen betere beslissingen nemen.
Houd er rekening mee om ook het ‘waarom’ te bespreken. Waarom pakken we dit probleem aan? Waarom kiezen we voor deze oplossing? Tenslotte, waarom maakt het de sprints beter?
Praten over het “waarom” voegt context toe en zorgt ervoor dat iedereen op een lijn zit. Als onze teamleden betrokken zijn, zullen ze meer investeren in de beslissingen die worden genomen. Dat betekent dat ze een actief onderdeel zullen zijn van de cultuuromslag, waardoor onze kans op succes groter wordt.
On boarding is de tweede drempel voor het succesvol creëren van een Quality-Assurance cultuur. Het kan moeilijk zijn om aan boord te stappen. De boot is wiebelig en niemand mag overboord vallen. Zorg er voor dat:
Zoek naar manieren om het onboarding-proces gemakkelijker te maken voor je Scrum-team. Als je de onrust die gepaard gaat met rommelig aan boord gaan kunt verminderen, kan het team gemakkelijker concentreren op de werkelijke veranderingen.
Begin met het uitvoeren van een proeftuin voor het team. Doorloop samen eerst fictief een sprint en voer de testvormen uit. Laat de medewerkers deze stappen onder begeleiding ook zelf doorlopen. Dit zorgt ervoor dat de teamleden de nieuwe tools goed begrijpen en gebruiken voor het go-live moment.
Op het hoogste niveau hebben we het commitment van het management nodig. We kunnen geen QA-cultuur creëren, zonder QA engineers en dat het management dit ondersteunt. Ze kunnen het sentiment rond de cultuuromslag beïnvloeden, en hun steun geeft ons geloofwaardigheid binnen het bedrijf.
Als er een sales team is, neem deze dan mee in de QA cultuuromslag. Verkopers zijn in de positie om vroegtijdig de gesprekken over cultuurverandering te voeren. Zij kunnen wijzen op de voordelen van Quality-Assurance en de commerciële waarde ervan.
Het Sales team kan de voorstellen opnemen in hun uitingen naar potentiële klanten. Ze kunnen het zelfs opnemen in contracten om zo de serviceverwachtingen te verhogen.
Dit soort processen verschillen per bedrijf, dus praat met de verkopers om te zien wat zij nodig hebben om de gesprekken met klanten en andere belanghebbenden te kunnen starten.
Product owners dragen belangrijk bij aan een cultuur van kwaliteitsborging via hun relatie met de gebruikers. Gebruikers hebben een belangrijke rol in QA, door middel van de acceptatietest moeten zij de opgeleverde software namens de opdrachtgever accepteren. Product owners zijn daarom in een uitstekende positie om te pleiten voor het opnemen van Quality-Assurance voor de use cases in de sprints. Ze kunnen duidelijk maken waarom kwaliteit de moeite waard is om je voor in te spannen. Als opdrachtgevers niets horen over het belang van kwaliteit, zullen ze het gevoel hebben dat kwaliteit betekent dat hun Minimum Viable Product duurder wordt. Met andere woorden dat kwaliteit extra geld kost.
Bij het ontwikkelen van SaaS oplossingen zijn er nog geen gebruikers. Dan kunnen we een potentiële klant vragen om voor ons te testen.
Product owners zouden de QA kosten moeten verhogen tot een minimum van 30% voor elke sprint in het project. Die kosten moeten vervolgens worden doorberekend aan de totale kosten van het project.
Onzichtbaar werk kunnen we niet waarderen, dus zoek met de product owner naar manieren om de kwaliteit binnen projecten zichtbaar te maken. Er is geen uniforme oplossing, maar er zijn meerdere opties. Denk bijvoorbeeld aan het factureren van de testers of het maken van specifieke kostenplaatsen voor het testen bij het begroten van een sprint. Leun op de expertise en kennis van je product owners om de oplossing te vinden die bij het bedrijf werkt.
Natuurlijk dragen ontwikkelaars ook bij aan het ontwikkelen van een Quality-Assurance cultuur. Als het gaat om het uitvoeren van een sprint is soms moeilijk om de QA activiteiten tijdig af te ronden. Tijdlijnen kunnen kort zijn of er kan nog veel oude code zijn. Het uitvoeren van de unittesten door ontwikkelaars is echter belangrijk. De acceptatietesten moeten altijd door gebruikers worden uitgevoerd en kunnen in de sprintdoelen worden opgenomen.
Ontwikkelaars kunnen ook bijdragen via codereading. Als ontwikkelaars het werk van hun collega’s beoordelen, zullen meer teamleden bekend raken met wat er wordt gebouwd. Dat betekent dat meer ontwikkelaars een breder begrip van het product zullen hebben. Code-reviews stimuleren ook betere communicatie, maar het is vooral nuttig om code-reviews te geven en te ontvangen.
Een goede Quality-Assurance cultuur met het vermogen om aan veranderende eisen te voldoen is Agile.
Als we deze cultuuromslag creëren, creëren we ook een manier waarop teams en afdelingen samenwerken, waarbij iedereen hetzelfde doel nastreeft. Met de QA-cultuur leggen we een basis voor communicatie en een gedeeld begrip over het belang van kwaliteit. Als de kwaliteit toeneemt komt er ook een toename van vertrouwen, wat de samenhang van het team en het algehele moreel verbetert. In de kern verbetert een Quality-Assurance cultuur het vermogen om hoogwaardige producten te bouwen en te lanceren die voldoen aan de behoeften van onze opdrachtgevers. Tenslotte kunnen we besparen doordat de herstelkosten van bugs afnemen. Het is een cultuur waar iedereen baat bij heeft.
Discussieer mee op LinkedIn.
Mogelijk is dit een vertaling van Google Translate en kan fouten bevatten. Klik hier om mee te helpen met het verbeteren van vertalingen.